Terveydenhoitajatyön harjoittelu 3. Koulu- ja opiskeluikäisen terveydenhoitajatyöLaajuus (6 op)
Opinnon tunnus: ST00CA27
Laajuus
6 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveydenhoitajatyötä koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa
- suorittaa itsenäisesti erilaisia koululaisten ja/tai opiskelijoiden terveystarkastuksia ja seulontoja sekä hoidon tarpeen arviointia, eettisyyttä noudattaen
- arvioida kouluikäisen lapsen ja nuoren kokonaisvaltaista kasvua, kehitystä, opiskelukykyä sekä perheen tilannetta
- tukea koululaisen kasvua ja kehitystä sekä tehdä yhteistyötä vanhempien kanssa
- arvioida ja tukea koululaisen ja/tai opiskelijan opiskeluhyvinvointia
- ohjata ja tukea koululaisia ja opiskelijoita omahoidossa, terveystottumuksissa ja elämäntapamuutoksissa voimavaralähtöisin menetelmin yksilöllisesti ja ryhmissä
- edistää koululaisen ja/tai opiskelijan seksuaaliterveyttä ja mielenterveyttä
- tutkia ja arvioida kouluikäisen ryhtiä
- ohjata ja rokottaa kouluikäisiä ja opiskelijoita
- hyödyntää sähköisiä palveluja ja erilaisia ohjausmuotoja
- kirjata asianmukaisesti
- osallistuu moniammatilliseen verkostomaiseen työskentelyyn ja oppilashuollon erilaisiin tehtäviin ammattietiikka huomioiden
- arvioida koulu- ja/tai opiskeluympäristön terveyttä ja turvallisuutta
- toimia kulttuurisensitiivisesti
- edistää toiminnallaan kestävän kehityksen tavoitteiden toteutumista
- arvioida omaa osaamistaan ja kehittää omaa toimintaansa
Sisältö
Harjoittelun teema: Eri-ikäiset kouluikäiset, opiskelijat
Harjoittelun LbD-tehtävä: Mielenterveyden edistämisen tehtävä tai ryhmänohjaus
Ilmoittautumisaika
19.05.2025 - 25.05.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 30.06.2026
Opintopistemäärä
6 op
TKI-osuus
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, sote
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
- Minna Nikula
- Tiina Putkuri
Vastuuopettaja
Minna Nikula
Ryhmät
-
STG225KAMTerveydenhoitajakoulutus, verkko-opinnot, muuntokoulutus, K25, Otaniemi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveydenhoitajatyötä koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa
- suorittaa itsenäisesti erilaisia koululaisten ja/tai opiskelijoiden terveystarkastuksia ja seulontoja sekä hoidon tarpeen arviointia, eettisyyttä noudattaen
- arvioida kouluikäisen lapsen ja nuoren kokonaisvaltaista kasvua, kehitystä, opiskelukykyä sekä perheen tilannetta
- tukea koululaisen kasvua ja kehitystä sekä tehdä yhteistyötä vanhempien kanssa
- arvioida ja tukea koululaisen ja/tai opiskelijan opiskeluhyvinvointia
- ohjata ja tukea koululaisia ja opiskelijoita omahoidossa, terveystottumuksissa ja elämäntapamuutoksissa voimavaralähtöisin menetelmin yksilöllisesti ja ryhmissä
- edistää koululaisen ja/tai opiskelijan seksuaaliterveyttä ja mielenterveyttä
- tutkia ja arvioida kouluikäisen ryhtiä
- ohjata ja rokottaa kouluikäisiä ja opiskelijoita
- hyödyntää sähköisiä palveluja ja erilaisia ohjausmuotoja
- kirjata asianmukaisesti
- osallistuu moniammatilliseen verkostomaiseen työskentelyyn ja oppilashuollon erilaisiin tehtäviin ammattietiikka huomioiden
- arvioida koulu- ja/tai opiskeluympäristön terveyttä ja turvallisuutta
- toimia kulttuurisensitiivisesti
- edistää toiminnallaan kestävän kehityksen tavoitteiden toteutumista
- arvioida omaa osaamistaan ja kehittää omaa toimintaansa
Sisältö
Harjoittelun teema: Eri-ikäiset kouluikäiset, opiskelijat
Harjoittelun LbD-tehtävä: Mielenterveyden edistämisen tehtävä tai ryhmänohjaus
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Ilmoittautumisaika
20.05.2024 - 26.05.2024
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Irene Latva-Korpela
- Tiina Leino
- TH E Virtuaali
- Riikka Ketonen
- Johanna Saastamoinen
Vastuuopettaja
Irene Latva-Korpela
Ryhmät
-
STV224SAMTerveydenhoitajakoulutus, verkko-opinnot, S24, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveydenhoitajatyötä koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa
- suorittaa itsenäisesti erilaisia koululaisten ja/tai opiskelijoiden terveystarkastuksia ja seulontoja sekä hoidon tarpeen arviointia, eettisyyttä noudattaen
- arvioida kouluikäisen lapsen ja nuoren kokonaisvaltaista kasvua, kehitystä, opiskelukykyä sekä perheen tilannetta
- tukea koululaisen kasvua ja kehitystä sekä tehdä yhteistyötä vanhempien kanssa
- arvioida ja tukea koululaisen ja/tai opiskelijan opiskeluhyvinvointia
- ohjata ja tukea koululaisia ja opiskelijoita omahoidossa, terveystottumuksissa ja elämäntapamuutoksissa voimavaralähtöisin menetelmin yksilöllisesti ja ryhmissä
- edistää koululaisen ja/tai opiskelijan seksuaaliterveyttä ja mielenterveyttä
- tutkia ja arvioida kouluikäisen ryhtiä
- ohjata ja rokottaa kouluikäisiä ja opiskelijoita
- hyödyntää sähköisiä palveluja ja erilaisia ohjausmuotoja
- kirjata asianmukaisesti
- osallistuu moniammatilliseen verkostomaiseen työskentelyyn ja oppilashuollon erilaisiin tehtäviin ammattietiikka huomioiden
- arvioida koulu- ja/tai opiskeluympäristön terveyttä ja turvallisuutta
- toimia kulttuurisensitiivisesti
- edistää toiminnallaan kestävän kehityksen tavoitteiden toteutumista
- arvioida omaa osaamistaan ja kehittää omaa toimintaansa
Sisältö
Harjoittelun teema: Eri-ikäiset kouluikäiset, opiskelijat
Harjoittelun LbD-tehtävä: Mielenterveyden edistämisen tehtävä tai ryhmänohjaus
Toteutustapa
[Kirjaa tähän keskeinen tieto harjoitteluun ilmoittautumisesta/hakeutumisesta, harjoittelun toteutustavasta, harjoitteluympäristöstä sekä ohjaus- ja viestintäkäytänteistä. Voit myös ohjeistaa opiskelijan katsomaan lisätietoa muualta esim. Linkistä ja/tai Optimasta. Huomaa kuitenkin riittävien tietojen antaminen toteutussuunnitelmalla, jotta muut ohjaustyötä tekevät voivat toimia tehdä ohjaus- ja neuvontatyötä toteutussuunnitelman pohjalta. Linjaa myös tekoälyn käytön mahdollisuudesta.]
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
[Merkitse tähän tiedot käytettävistä kirjoista tai artikkeleista.
Ota hyvissä ajoin yhteyttä Laurea-kirjastoon ja kerro, mille opintojaksolle kirjoja tarvitaan ja kuinka paljon opiskelijoita on. Kirjasto voi auttaa myös sopivan tietoperustan etsimisessä.]
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
[Jätä alla oleva teksti paikoilleen tai täsmennä sitä kertoen vaihtoehtoisista suoritustavoista harjoittelussa.]
Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
[Kerro tässä esim. lyhyesti ohjauksesta harjoittelupaikalla sekä harjoittelupaikalla tehtävästä kehittämistyöstä.]
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
[Mikäli opinnolla edellytetään pakollista läsnäoloa, on se kirjattava ja perusteltava opinnon toteutussuunnitelmassa (Laurean tutkintosääntö 18 §). Kerro harjoittelun ajankohdasta sekä tehtävien palautuksesta. Kerro harjoittelun ajankohdasta sekä tehtävien palautuksesta. Mikäli toteutukselle on tehty aikataulu, se näkyy opiskelijalle Pakissa suoraan toteutuksen varauksina, joten näitä tietoja ei tarvitse tässä kentässä toistaa.]
Kansainvälisyys toteutuksella
Harjoittelu on mahdollista suorittaa myös ulkomailla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
[Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Voit arvioida opiskelijan ajankäyttöä eri kokonaisuuksissa/tehtävissä. Kuormittavuuden laskemiseen löydät työvälineen Pepin opettajan työpöydän valikosta ”Toteutukset”.]
Sisältö ja sen jaksotus
[Käytä vain tarvittaessa.]
Lisätietoja opiskelijoille
Osallistumisen edellytyksenä on aina, että opetussuunnitelman mukaiset mahdolliset osaamisedeltävyydet (edeltävä opinto tai vastaava osaaminen) täyttyvät. Opiskelija vastaa itse edeltävyysehtojen huomioimisesta. [Mikäli sellaisia osaamisedeltävyyksiä on, joita ei ole opinnon tiedoissa mainittu, kuvaa ne tähän.]
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).
[Kirjaa tähän harjoittelun arvioinnin kohteet, painotukset, arviointimenetelmät, arvioijat ja arvioinnin ajankohta. Tarkista opinnon tiedoista arvioinnissa käytettävä vaativuustaso. Soveltumattomia kriteereitä voi jättää pois, mutta kriteereitä ei ole tarkoituksenmukaista muuten muokata.]
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason II mukaisia kriteereitä, jotka on kuvattu alla.
Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
Rymätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
[Jätä soveltuvilta osin:] ”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkistuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.