Siirry suoraan sisältöön

Supporting Sensory FunctionsLaajuus (5 op)

Opinnon tunnus: G8362

Laajuus

5 op

Opetuskieli

  • englanti

Vastuuhenkilö

  • Kati Nykänen

Osaamistavoitteet

The student is able to:
- describe the impact of disorders or defects in sensory functions on the client’s functional ability and mobility
- apply his/her expertise in physiotherapy and improve the client’s functioning functional ability and mobility taking into account the disorders of the central and peripheral nervous systems and the client’s resources
- evaluate the client’s functional capacity and changes to this as well as the effectiveness of physiotherapy

Ilmoittautumisaika

20.05.2024 - 26.05.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Otaniemi, sote

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

20 - 45

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus (SFG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
  • Valpuri Seikkula
  • Fys Virtuaali
  • Pauliina Louhiala
Vastuuopettaja

Valpuri Seikkula

Ryhmät
  • SFG223KA
    Fysioterapeuttikoulutus, monimuotototeutus, K23, Otaniemi

Osaamistavoitteet

The student is able to:
- describe the impact of disorders or defects in sensory functions on the client’s functional ability and mobility
- apply his/her expertise in physiotherapy and improve the client’s functioning functional ability and mobility taking into account the disorders of the central and peripheral nervous systems and the client’s resources
- evaluate the client’s functional capacity and changes to this as well as the effectiveness of physiotherapy

Toteutustapa

In this course student will learn the basics of neurophysiology and physiotherapy of the most common neurological conditions. Study includes contact meetings, independent studying and working with own client under teachers supervision. The course includes workshops, where is 100% attendance.

Monimuotototeutus:

Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta sekä kampuksella että etänä. Etäopetusta ei tallenneta / tallennetaan (ja tallenne on katsottavissa jälkikäteen). Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.

Aika ja paikka

Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Vinkki: Ota hyvissä ajoin yhteyttä Laurea-kirjastoon materiaalin saatavuuden varmistamiseksi. Kirjasto voi myös auttaa sopivan tietoperustan etsimisessä.

*Carr J & Shepherd R. 2010. Neurological Rehabilitation – Optimizing Motor Performance. 2nd edition. Churchill Livingstone.

*Fysioterapeuttiliiton Fysioterapiasuositukset, Parkinson potilaan fysioterapia http://www.suomenfysioterapeutit.fi/index.php/fysioterapiasuositukset

*Jehkonen, M., Saunamäki, T., Paavola, L. & Vilkki, J. (toim.). 2015. Kliininen neuropsykologia. Duodecim.
Osiot:
Havaintotoiminnot ja tarkkaavuuden häiriöt ss. 58-71 (ei neuropsyk. testit)
Toiminnanohjauksen häiriöt ss. 73-85 (ei neuropsyk. testit)
Näköön liittyvät toiminnot ja näköhavainnon häiriöt ss. 104-127 (ei neuropsyk. testit)
Ääni- ja puhetoiminnot sekä kielelliset häiriöt ss. 128-137 ja 142-143 (Afasiasta toipuminen)
Muistitoiminnot ja niiden häiriöt ss. 86-103 (ei neuropsyk. testit)
Tahdonalaisten liikkeiden häiriöt eli apraksiat ss. 152-166
Tunne-elämän ja käyttäytymisen säätelyn muutokset ss. 167-178

*Kauranen K. 2021. Fysioterapeutin käsikirja. SanomaPro. Helsinki.

*Käypä Hoito –suositus: Aivoinfarkti ja TIA http://www.kaypahoito.fi/
*Käypä Hoito –suositus: Aivovammat http://www.kaypahoito.fi/
*Käypä Hoito –suositus: MS–tauti http://www.kaypahoito.fi/
*Käypä Hoito –suositus : Parkinsonin tauti http://www.kaypahoito.fi/
*Käypä Hoito –suositus : Selkäydinvamma http://www.kaypahoito.fi/
*Käypä Hoito -suositus: Muistisairaudet http://kaypahoito.fi/

*Shumway-Cook A, & Woollacott MH. 2016. Motor control. Translating research into clinical practice. 4th edition. Lippincott Williams & Wilkins op.
*Soinila S, Kaste M, Somer H (toim.). 2006. Neurologia. 2nd edition. Duodecim. Gummerus Kirjapaino Oy. Jyväskylä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti (2024) kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Asia on alustavasti tuotava esiin opintojakson orientaation aikana. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

In this course students will supervised rehabilitate their own patients

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosäännön (2024) mukaisesti opintojaksolle hyväksytyn tulee vahvistaa osallistumisensa opintojakson orientaatiossa. Mikäli opiskelija ei vahvista osallistumaan tällä tavoin toimien, hänen ilmoittautumisensa toteutukselle hylätään ja tilalle voidaan ottaa toinen opiskelija.

Orientation to the course is 19th August 2023 in Otaniemi campus. Students get the contact information of their clients.
See other contact dates from timetable. Studies are from August to October 2023.
Exam is on 21th October at 9-12 am. Seminar at 13-16pm
Next possible days for the exam are (exam in Canvas and Zoom):
3rd Dec Enrollment via e-mail to teachers

Written client plan due on 30th Sep
Written client report due on 20 Oct
The workshops and client appointments are mandatory within 100% attendance.

Kansainvälisyys toteutuksella

Study is suitable for exchange students.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.

Studies includes attendance in lecturers and workshops in Otaniemi Campus as well as independent studying. Remember to book enough time for independent studying. Own clients are seen in contact meetings.
5 credit units means total of 135 hours of work for students.

Sisältö ja sen jaksotus

Studies include the basics of neurophysiology as well as basics of physiotherapy with patients with:

* Stroke
* Traumatic brain injury
* Multipple Sclerosis
* Parkinsons
* Cerebral Palsy
* Memory deficits (Alzheimer disease, Dementia)
* Spinal Cord Injury
* Motor Neurone Disease

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Osallistumisen edellytyksenä on aina, että opetussuunnitelman mukaiset mahdolliset osaamisedeltävyydet (edeltävä opinto tai vastaava osaaminen) täyttyvät. Opiskelija vastaa itse edeltävyysehtojen huomioimisesta. [Mikäli sellaisia osaamisedeltävyyksiä on, joita ei ole opinnon tiedoissa mainittu, kuvaa ne tähän. Jos edeltävyysehtoja ei ole tekstin voi poistaa.]

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024). Opintojakson osasuorituksilla ei ole erikseen arvosanan korottamismahdollisuutta

Study includes:
1. Exam (1-5)
2. Physiotherapy report of an own client (1-5)
3. Student attendance in th workshops (Passed/failed)


Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason I mukaisia kriteereitä, jotka on kuvattu alla.

Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida

Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta

Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkistuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Hylätty (0)

Student
- does not attend to the workshops (100% attendance).
- does not use evidence based practice in his/her client physiotherapy and does not show that in the physiotherapy report.
- does not take into account the safety of his/her own client and himself/herself.
- can not explain and justify his/her answers in the exam.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Student is able to
- use essential professional concepts when explaining various work practices and situations
– search for information in different sources
– report of his/her own client
– work under guidance using the skills and methods learned
– interact with customers and/or co-operation partners
– receive guidance
– work in pairs with the own client
– plan the progress of his/her work and use of time under guidance
– work safely and in accordance with the professional code of conduct
– follow the provided instructions and rules

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Student is able to
- use professional concepts in a consistent manner when explaining various work practices and situations
- gather information and use his/her knowledge basis
- report in the agreed manner
- work using the skills and methods learned
– engage in professional interaction with customers and/or co-operation partners and identify their needs
– take part in guidance and utilise it
– engage in goal-oriented work with his/her pair
– plan and manage the progress of his/her work and use of time
– detect safety -related risks
– justify his/her actions in accordance with the professional code of conduct

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Student is able to
– use professional concepts extensively
– compare and choose relevant information
– report and communicate in a professional manner
– work independently, using the skills and methods learned
– take responsibility for interaction with customers and/or co-operation partners and for responding to their needs
– anticipate his/her need for guidance
– promote the team’s work and team spirit (in this course in pairs)
– manage his/her time appropriately, completing the agreed tasks at the required quality level
– work responsibly, applying the skills and methods learned
– plan and evaluate their work, taking safety and/or ethical aspects into consideration

Ilmoittautumisaika

27.11.2023 - 03.12.2023

Ajoitus

16.01.2024 - 25.03.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

0.5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

90 % Lähiopetus, 10 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Otaniemi, sote

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

20 - 42

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus (SFG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
  • Valpuri Seikkula
  • Kati Nykänen
  • Tapani Risto
Vastuuopettaja

Kati Nykänen

Ryhmät
  • SFG222SN
    Fysioterapeuttikoulutus, päivätoteutus, S22, Otaniemi

Osaamistavoitteet

The student is able to:
- describe the impact of disorders or defects in sensory functions on the client’s functional ability and mobility
- apply his/her expertise in physiotherapy and improve the client’s functioning functional ability and mobility taking into account the disorders of the central and peripheral nervous systems and the client’s resources
- evaluate the client’s functional capacity and changes to this as well as the effectiveness of physiotherapy

Toteutustapa

This course is designed for the daytime students and requires your active participation in the meetings in the Otaniemi campus on a weekly basis.

In this course you will learn the basics of neurophysiology and physiotherapy of the most common neurological conditions. Study includes contact meetings, independent studying and working with own client under teachers supervision. The course includes workshops, where is 100% attendance.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

*Carr J & Shepherd R. 2010. Neurological Rehabilitation – Optimizing Motor Performance. 2nd edition. Churchill Livingstone.

*Fysioterapeuttiliiton Fysioterapiasuositukset, Parkinson potilaan fysioterapia http://www.suomenfysioterapeutit.fi/index.php/fysioterapiasuositukset

*Jehkonen, M., Saunamäki, T., Paavola, L. & Vilkki, J. (toim.). 2015. Kliininen neuropsykologia. Duodecim.
Osiot:
Havaintotoiminnot ja tarkkaavuuden häiriöt ss. 58-71 (ei neuropsyk. testit)
Toiminnanohjauksen häiriöt ss. 73-85 (ei neuropsyk. testit)
Näköön liittyvät toiminnot ja näköhavainnon häiriöt ss. 104-127 (ei neuropsyk. testit)
Ääni- ja puhetoiminnot sekä kielelliset häiriöt ss. 128-137 ja 142-143 (Afasiasta toipuminen)
Muistitoiminnot ja niiden häiriöt ss. 86-103 (ei neuropsyk. testit)
Tahdonalaisten liikkeiden häiriöt eli apraksiat ss. 152-166
Tunne-elämän ja käyttäytymisen säätelyn muutokset ss. 167-178

Risto.T. 2023. Ihmisen fysiologiaa -perusteista pidemmälle. VK-kustannus

*Kauranen K. 2021. Fysioterapeutin käsikirja. SanomaPro. Helsinki.

*Käypä Hoito –suositus: Aivoinfarkti ja TIA http://www.kaypahoito.fi/
*Käypä Hoito –suositus: Aivovammat http://www.kaypahoito.fi/
*Käypä Hoito –suositus: MS–tauti http://www.kaypahoito.fi/
*Käypä Hoito –suositus : Parkinsonin tauti http://www.kaypahoito.fi/
*Käypä Hoito –suositus : Selkäydinvamma http://www.kaypahoito.fi/
*Käypä Hoito -suositus: Muistisairaudet http://kaypahoito.fi/

*Shumway-Cook A, & Woollacott MH. 2016. Motor control. Translating research into clinical practice. 4th edition. Lippincott Williams & Wilkins op.
*Soinila S, Kaste M, Somer H (toim.). 2006. Neurologia. 2nd edition. Duodecim. Gummerus Kirjapaino Oy. Jyväskylä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Students have their own patients in a course.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Orientation to the course is 16th January 2024 in Otaniemi campus.

See other contact dates from timetable in Pakki. Studies are from January to March 2024 and they are contact meetings in Otaniemi campus.

Final exam is on 21st March 2024. Exchange students will have individual assignments instead of the exam.

Next possible days for the exam and assignments are (exam in Canvas and Zoom):
25.4.2024  enrollment 26.3.–15.4.2024
16.5.2024  enrollment 16.4.–6.5.2024

Kansainvälisyys toteutuksella

Study is suitable for exchange students.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Studies includes attendance in lecturers and workshops in Otaniemi Campus as well as independent studying. Remember to book enough time for independent studying. Own clients are seen in contact meetings.

5 credit units means total of 135 hours of work for students.

Sisältö ja sen jaksotus

Studies include the basics of neurophysiology as well as basics of physiotherapy with patients with:

* Stroke
* Traumatic brain injury
* Multipple Sclerosis
* Parkinsons
* Cerebral Palsy
* Memory deficits (Alzheimer disease, Dementia)
* Spinal Cord Injury
* Motor Neurone Disease

Lisätietoja opiskelijoille

Student must have the prior competence in following courses (and an accepted course marks):

*Kuntoutus ja asiakkaan kohtaaminen 5op
*Fysioterapeuttinen neuvonta ja ohjaus 5op
*Asiakkaan fysioterapeuttinen tutkiminen ja arviointi 5 op
*Terapeuttinen harjoittelu 5op

All students and faculty of Laurea are expected to follow good scientific practices, which includes proper referencing of sources. Familiarize yourself and ask about practices if necessary. All study assignments are done as individual work, unless otherwise instructed in the assignment. The Turnitin software is used for the plagiarism check of course assignments.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Study includes:

1. Exam (1-5)
2. Physiotherapy report of an own client (1-5)
3. Student attendance in the workshops (passed/failed)

Hylätty (0)

Student
- does not attend to the workshops (100% attendance).
- does not use evidence based practice in his/her client physiotherapy and does not show that in the physiotherapy report.
- does not take into account the safety of his/her own client and himself/herself.
- can not explain and justify his/her answers in the exam.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Student is able to
- use essential professional concepts when explaining various work practices and situations
– search for information in different sources
– report of his/her own client
– work under guidance using the skills and methods learned
– interact with customers and/or co-operation partners
– receive guidance
– work in pairs with the own client
– plan the progress of his/her work and use of time under guidance
– work safely and in accordance with the professional code of conduct
– follow the provided instructions and rules

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Student is able to
- use professional concepts in a consistent manner when explaining various work practices and situations
- gather information and use his/her knowledge basis
- report in the agreed manner
- work using the skills and methods learned
– engage in professional interaction with customers and/or co-operation partners and identify their needs
– take part in guidance and utilise it
– engage in goal-oriented work with his/her pair
– plan and manage the progress of his/her work and use of time
– detect safety -related risks
– justify his/her actions in accordance with the professional code of conduct

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Student is able to
– use professional concepts extensively
– compare and choose relevant information
– report and communicate in a professional manner
– work independently, using the skills and methods learned
– take responsibility for interaction with customers and/or co-operation partners and for responding to their needs
– anticipate his/her need for guidance
– promote the team’s work and team spirit (in this course in pairs)
– manage his/her time appropriately, completing the agreed tasks at the required quality level
– work responsibly, applying the skills and methods learned
– plan and evaluate their work, taking safety and/or ethical aspects into consideration

Ilmoittautumisaika

22.05.2023 - 28.05.2023

Ajoitus

14.08.2023 - 30.11.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Otaniemi, sote

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet
  • Englanti
Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus (SFG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
  • Valpuri Seikkula
  • Kati Nykänen
  • Pauliina Louhiala
  • Tapani Risto
Vastuuopettaja

Kati Nykänen

Ryhmät
  • SFG222KA
    Fysioterapeuttikoulutus, monimuotototeutus, K22, Otaniemi

Osaamistavoitteet

The student is able to:
- describe the impact of disorders or defects in sensory functions on the client’s functional ability and mobility
- apply his/her expertise in physiotherapy and improve the client’s functioning functional ability and mobility taking into account the disorders of the central and peripheral nervous systems and the client’s resources
- evaluate the client’s functional capacity and changes to this as well as the effectiveness of physiotherapy

Toteutustapa

In this course student will learn the basics of neurophysiology and physiotherapy of the most common neurological conditions. Study includes contact meetings, independent studying and working with own client under teachers supervision. The course includes workshops, where is 100% attendance.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

*Carr J & Shepherd R. 2010. Neurological Rehabilitation – Optimizing Motor Performance. 2nd edition. Churchill Livingstone.

*Fysioterapeuttiliiton Fysioterapiasuositukset, Parkinson potilaan fysioterapia http://www.suomenfysioterapeutit.fi/index.php/fysioterapiasuositukset

*Jehkonen, M., Saunamäki, T., Paavola, L. & Vilkki, J. (toim.). 2015. Kliininen neuropsykologia. Duodecim.
Osiot:
Havaintotoiminnot ja tarkkaavuuden häiriöt ss. 58-71 (ei neuropsyk. testit)
Toiminnanohjauksen häiriöt ss. 73-85 (ei neuropsyk. testit)
Näköön liittyvät toiminnot ja näköhavainnon häiriöt ss. 104-127 (ei neuropsyk. testit)
Ääni- ja puhetoiminnot sekä kielelliset häiriöt ss. 128-137 ja 142-143 (Afasiasta toipuminen)
Muistitoiminnot ja niiden häiriöt ss. 86-103 (ei neuropsyk. testit)
Tahdonalaisten liikkeiden häiriöt eli apraksiat ss. 152-166
Tunne-elämän ja käyttäytymisen säätelyn muutokset ss. 167-178

*Kauranen K. 2021. Fysioterapeutin käsikirja. SanomaPro. Helsinki.

*Käypä Hoito –suositus: Aivoinfarkti ja TIA http://www.kaypahoito.fi/
*Käypä Hoito –suositus: Aivovammat http://www.kaypahoito.fi/
*Käypä Hoito –suositus: MS–tauti http://www.kaypahoito.fi/
*Käypä Hoito –suositus : Parkinsonin tauti http://www.kaypahoito.fi/
*Käypä Hoito –suositus : Selkäydinvamma http://www.kaypahoito.fi/
*Käypä Hoito -suositus: Muistisairaudet http://kaypahoito.fi/

*Shumway-Cook A, & Woollacott MH. 2016. Motor control. Translating research into clinical practice. 4th edition. Lippincott Williams & Wilkins op.
*Soinila S, Kaste M, Somer H (toim.). 2006. Neurologia. 2nd edition. Duodecim. Gummerus Kirjapaino Oy. Jyväskylä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Students have their own patients in a course.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Orientation to the course is 14th August 2023 in Otaniemi campus.

See other contact dates from timetable. Studies are from August to October 2023.

Exam is on 23th October at 4-7 pm.

Next possible days for the exam are (exam in Canvas and Zoom):
9.11.2023  enrollment 26.9.–30.10.2023
30.11.2023 enrollment 31.10.–20.11.2023

Kansainvälisyys toteutuksella

Study is suitable for exchange students.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Studies includes attendance in lecturers and workshops in Otaniemi Campus as well as independent studying. Remember to book enough time for independent studying. Own clients are seen in contact meetings.

5 credit units means total of 135 hours of work for students.

Sisältö ja sen jaksotus

Studies include the basics of neurophysiology as well as basics of physiotherapy with patients with:

* Stroke
* Traumatic brain injury
* Multipple Sclerosis
* Parkinsons
* Cerebral Palsy
* Memory deficits (Alzheimer disease, Dementia)
* Spinal Cord Injury
* Motor Neurone Disease

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Study includes:

1. Exam (1-5)
2. Physiotherapy report of an own client (1-5)
3. Student attendance in th workshops (Passed/failed)

Hylätty (0)

Student
- does not attend to the workshops (100% attendance).
- does not use evidence based practice in his/her client physiotherapy and does not show that in the physiotherapy report.
- does not take into account the safety of his/her own client and himself/herself.
- can not explain and justify his/her answers in the exam.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Student is able to
- use essential professional concepts when explaining various work practices and situations
– search for information in different sources
– report of his/her own client
– work under guidance using the skills and methods learned
– interact with customers and/or co-operation partners
– receive guidance
– work in pairs with the own client
– plan the progress of his/her work and use of time under guidance
– work safely and in accordance with the professional code of conduct
– follow the provided instructions and rules

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Student is able to
- use professional concepts in a consistent manner when explaining various work practices and situations
- gather information and use his/her knowledge basis
- report in the agreed manner
- work using the skills and methods learned
– engage in professional interaction with customers and/or co-operation partners and identify their needs
– take part in guidance and utilise it
– engage in goal-oriented work with his/her pair
– plan and manage the progress of his/her work and use of time
– detect safety -related risks
– justify his/her actions in accordance with the professional code of conduct

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Student is able to
– use professional concepts extensively
– compare and choose relevant information
– report and communicate in a professional manner
– work independently, using the skills and methods learned
– take responsibility for interaction with customers and/or co-operation partners and for responding to their needs
– anticipate his/her need for guidance
– promote the team’s work and team spirit (in this course in pairs)
– manage his/her time appropriately, completing the agreed tasks at the required quality level
– work responsibly, applying the skills and methods learned
– plan and evaluate their work, taking safety and/or ethical aspects into consideration

Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 04.12.2022

Ajoitus

19.01.2023 - 01.05.2023

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Otaniemi, sote

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

35 - 50

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus (SFG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
  • Valpuri Seikkula
  • Kati Nykänen
  • Pauliina Louhiala
  • Tapani Risto
Vastuuopettaja

Pauliina Louhiala

Ryhmät
  • SFG221SN
    Fysioterapeuttikoulutus, päivätoteutus, S21, Otaniemi

Osaamistavoitteet

The student is able to:
- describe the impact of disorders or defects in sensory functions on the client’s functional ability and mobility
- apply his/her expertise in physiotherapy and improve the client’s functioning functional ability and mobility taking into account the disorders of the central and peripheral nervous systems and the client’s resources
- evaluate the client’s functional capacity and changes to this as well as the effectiveness of physiotherapy

Toteutustapa

In this course student will learn the basics of neurophysiology and physiotherapy of the most common neurological conditions. Study includes contact meetings, independent studying and working with own client under teachers supervision. The course includes workshops, where is 100% attendance.

Aika ja paikka

Orientation to the course is 19th of January 2023 at Otaniemi campus.

See other contact dates from timetable. Studies are from January to March 2023.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

The material for the exam is for the most part of material compiled by the teacher (distributed in the Canvas). In addition, the exam includes sections from the Physiotherapist's handbook (Kauranen). Recommended literature and additional reading are listed below.

*Carr J & Shepherd R. 2010. Neurological Rehabilitation – Optimizing Motor Performance. 2nd edition. Churchill Livingstone.

*Stokes, M & Stack E. 2012. Physical Management for Neurological Conditions. Third Editions. Churchill Livinstone Elsevier.

*Fysioterapeuttiliiton Fysioterapiasuositukset, Parkinson potilaan fysioterapia http://www.suomenfysioterapeutit.fi/index.php/fysioterapiasuositukset

*Jehkonen, M., Saunamäki, T., Paavola, L. & Vilkki, J. (toim.). 2015. Kliininen neuropsykologia. Duodecim.
Osiot:
Havaintotoiminnot ja tarkkaavuuden häiriöt ss. 58-71 (ei neuropsyk. testit)
Toiminnanohjauksen häiriöt ss. 73-85 (ei neuropsyk. testit)
Näköön liittyvät toiminnot ja näköhavainnon häiriöt ss. 104-127 (ei neuropsyk. testit)
Ääni- ja puhetoiminnot sekä kielelliset häiriöt ss. 128-137 ja 142-143 (Afasiasta toipuminen)
Muistitoiminnot ja niiden häiriöt ss. 86-103 (ei neuropsyk. testit)
Tahdonalaisten liikkeiden häiriöt eli apraksiat ss. 152-166
Tunne-elämän ja käyttäytymisen säätelyn muutokset ss. 167-178

*Kauranen K. 2021. Fysioterapeutin käsikirja. SanomaPro. Helsinki.

*Käypä Hoito –suositus: Aivoinfarkti ja TIA http://www.kaypahoito.fi/
*Käypä Hoito –suositus: Aivovammat http://www.kaypahoito.fi/
*Käypä Hoito –suositus: MS–tauti http://www.kaypahoito.fi/
*Käypä Hoito –suositus : Parkinsonin tauti http://www.kaypahoito.fi/
*Käypä Hoito –suositus : Selkäydinvamma http://www.kaypahoito.fi/
*Käypä Hoito -suositus: Muistisairaudet http://kaypahoito.fi/

*Shumway-Cook A, & Woollacott MH. 2016. Motor control. Translating research into clinical practice. 4th edition. Lippincott Williams & Wilkins op.
*Soinila S, Kaste M, Somer H (toim.). 2006. Neurologia. 2nd edition. Duodecim. Gummerus Kirjapaino Oy. Jyväskylä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

There are co-operation with the Health services in Espoo when students have their own patients in a course.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Orientation to the course is 19th of January 2023 at Otaniemi campus.

Own clients on Wednesdays from the first of February to the 15th of March 2023.

Exam is on the 23rd March 2023.
The only possible re-examination dates are:
20.4.2023  Zoom - enrollment 21.3.–10.4.2023  
11.5.2023  Zoom - enrollment 11.4.–1.5.2023

Kansainvälisyys toteutuksella

Study is suitable for exchange students.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Studies includes attendance in lecturers and workshops in Otaniemi Campus as well as independent studying.

5 credit units means total of 135 hours of work for students.

Sisältö ja sen jaksotus

Studies are from January to March 2023.

Studies include the basics of neurophysiology as well as basics of physiotherapy with patients with:

* Stroke
* Traumatic brain injury
* Multipple Sclerosis
* Parkinsons
* Cerebral Palsy
* Memory deficits (Alzheimer disease, Dementia)
* Spinal Cord Injury
* Motor Neurone Disease

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Study includes:

1. Exam (1-5)
2. Physiotherapy report of an own client (1-5)
3. Student attendance in the workshops is also evaluated (passed/failed)

Hylätty (0)

Student
- does not attend to the workshops (100% attendance).
- does not use evidence based practice in his/her client physiotherapy and does not show that in the physiotherapy report.
- does not take into account the safety of his/her own client and himself/herself.
- can not explain and justify his/her answers in the exam.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Student is able to
- use essential professional concepts when explaining various work practices and situations
– search for information in different sources
– report of his/her own client
– work under guidance using the skills and methods learned
– interact with customers and/or co-operation partners
– receive guidance
– work in pairs with the own client
– plan the progress of his/her work and use of time under guidance
– work safely and in accordance with the professional code of conduct
– follow the provided instructions and rules

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Student is able to
- use professional concepts in a consistent manner when explaining various work practices and situations
- gather information and use his/her knowledge basis
- report in the agreed manner
- work using the skills and methods learned
– engage in professional interaction with customers and/or co-operation partners and identify their needs
– take part in guidance and utilise it
– engage in goal-oriented work with his/her pair
– plan and manage the progress of his/her work and use of time
– detect safety -related risks
– justify his/her actions in accordance with the professional code of conduct

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Student is able to
– use professional concepts extensively
– compare and choose relevant information
– report and communicate in a professional manner
– work independently, using the skills and methods learned
– take responsibility for interaction with customers and/or co-operation partners and for responding to their needs
– anticipate his/her need for guidance
– promote the team’s work and team spirit (in this course in pairs)
– manage his/her time appropriately, completing the agreed tasks at the required quality level
– work responsibly, applying the skills and methods learned
– plan and evaluate their work, taking safety and/or ethical aspects into consideration

Ilmoittautumisaika

23.05.2022 - 29.05.2022

Ajoitus

15.08.2022 - 09.12.2022

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Otaniemi, sote

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus (SFG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
  • Elina Jääskeläinen
  • Kati Nykänen
  • Pauliina Louhiala
  • Tapani Risto
Vastuuopettaja

Kati Nykänen

Ryhmät
  • SFG221KA
    Fysioterapeuttikoulutus, monimuotototeutus, K21, Otaniemi

Osaamistavoitteet

The student is able to:
- describe the impact of disorders or defects in sensory functions on the client’s functional ability and mobility
- apply his/her expertise in physiotherapy and improve the client’s functioning functional ability and mobility taking into account the disorders of the central and peripheral nervous systems and the client’s resources
- evaluate the client’s functional capacity and changes to this as well as the effectiveness of physiotherapy

Toteutustapa

In this course student will learn the basics of neurophysiology and physiotherapy of the most common neurological conditions. Study includes contact meetings, independent studying and working with own client under teachers supervision. The course includes workshops, where is 100% attendance.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

*Carr J & Shepherd R. 2010. Neurological Rehabilitation – Optimizing Motor Performance. 2nd edition. Churchill Livingstone.

*Fysioterapeuttiliiton Fysioterapiasuositukset, Parkinson potilaan fysioterapia http://www.suomenfysioterapeutit.fi/index.php/fysioterapiasuositukset

*Jehkonen, M., Saunamäki, T., Paavola, L. & Vilkki, J. (toim.). 2015. Kliininen neuropsykologia. Duodecim.
Osiot:
Havaintotoiminnot ja tarkkaavuuden häiriöt ss. 58-71 (ei neuropsyk. testit)
Toiminnanohjauksen häiriöt ss. 73-85 (ei neuropsyk. testit)
Näköön liittyvät toiminnot ja näköhavainnon häiriöt ss. 104-127 (ei neuropsyk. testit)
Ääni- ja puhetoiminnot sekä kielelliset häiriöt ss. 128-137 ja 142-143 (Afasiasta toipuminen)
Muistitoiminnot ja niiden häiriöt ss. 86-103 (ei neuropsyk. testit)
Tahdonalaisten liikkeiden häiriöt eli apraksiat ss. 152-166
Tunne-elämän ja käyttäytymisen säätelyn muutokset ss. 167-178

*Kauranen K. 2021. Fysioterapeutin käsikirja. SanomaPro. Helsinki.

*Käypä Hoito –suositus: Aivoinfarkti ja TIA http://www.kaypahoito.fi/
*Käypä Hoito –suositus: Aivovammat http://www.kaypahoito.fi/
*Käypä Hoito –suositus: MS–tauti http://www.kaypahoito.fi/
*Käypä Hoito –suositus : Parkinsonin tauti http://www.kaypahoito.fi/
*Käypä Hoito –suositus : Selkäydinvamma http://www.kaypahoito.fi/
*Käypä Hoito -suositus: Muistisairaudet http://kaypahoito.fi/

*Shumway-Cook A, & Woollacott MH. 2016. Motor control. Translating research into clinical practice. 4th edition. Lippincott Williams & Wilkins op.
*Soinila S, Kaste M, Somer H (toim.). 2006. Neurologia. 2nd edition. Duodecim. Gummerus Kirjapaino Oy. Jyväskylä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Students have their own patients in a course.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Orientation to the course is 14th August 2022 in Otaniemi campus.

See other contact dates from timetable. Studies are from August to December 2022.

Exam is on 25th October at 1-4pm.

Next possible days for the exam are (exam in Canvas and Zoom):
10.11.2022 (register 27.9.–31.10.2022)
1.12.2022 (register 1.11.–21.11.2022)

Kansainvälisyys toteutuksella

Study is suitable for exchange students.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Studies includes attendance in lecturers and workshops in Otaniemi Campus as well as independent studying. Own clients are seen in contact meetings.

5 credit units means total of 135 hours of work for students.

Sisältö ja sen jaksotus

Studies include the basics of neurophysiology as well as basics of physiotherapy with patients with:

* Stroke
* Traumatic brain injury
* Multipple Sclerosis
* Parkinsons
* Cerebral Palsy
* Memory deficits (Alzheimer disease, Dementia)
* Spinal Cord Injury
* Motor Neurone Disease

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Study includes:

1. Exam (1-5)
2. Physiotherapy report of an own client (1-5)
3. Student attendance in the workshops is also evaluated (passed/failed)

Hylätty (0)

Student
- does not attend to the workshops (100% attendance).
- does not use evidence based practice in his/her client physiotherapy and does not show that in the physiotherapy report.
- does not take into account the safety of his/her own client and himself/herself.
- can not explain and justify his/her answers in the exam.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Student is able to
- use essential professional concepts when explaining various work practices and situations
– search for information in different sources
– report of his/her own client
– work under guidance using the skills and methods learned
– interact with customers and/or co-operation partners
– receive guidance
– work in pairs with the own client
– plan the progress of his/her work and use of time under guidance
– work safely and in accordance with the professional code of conduct
– follow the provided instructions and rules

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Student is able to
- use professional concepts in a consistent manner when explaining various work practices and situations
- gather information and use his/her knowledge basis
- report in the agreed manner
- work using the skills and methods learned
– engage in professional interaction with customers and/or co-operation partners and identify their needs
– take part in guidance and utilise it
– engage in goal-oriented work with his/her pair
– plan and manage the progress of his/her work and use of time
– detect safety -related risks
– justify his/her actions in accordance with the professional code of conduct

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Student is able to
– use professional concepts extensively
– compare and choose relevant information
– report and communicate in a professional manner
– work independently, using the skills and methods learned
– take responsibility for interaction with customers and/or co-operation partners and for responding to their needs
– anticipate his/her need for guidance
– promote the team’s work and team spirit (in this course in pairs)
– manage his/her time appropriately, completing the agreed tasks at the required quality level
– work responsibly, applying the skills and methods learned
– plan and evaluate their work, taking safety and/or ethical aspects into consideration

Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 05.12.2021

Ajoitus

11.01.2022 - 23.03.2022

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Otaniemi

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet
  • Englanti
Paikat

20 - 70

Koulutus
  • Fysioterapeuttikoulutus (SFG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
  • Joni Heikkilä
  • Kati Nykänen
  • Pauliina Louhiala
  • Irma Karhu
  • Tapani Risto
Vastuuopettaja

Kati Nykänen

Ryhmät
  • SFG220SN
    Fysioterapeuttikoulutus, päivätoteutus, S20, Otaniemi

Osaamistavoitteet

The student is able to:
- describe the impact of disorders or defects in sensory functions on the client’s functional ability and mobility
- apply his/her expertise in physiotherapy and improve the client’s functioning functional ability and mobility taking into account the disorders of the central and peripheral nervous systems and the client’s resources
- evaluate the client’s functional capacity and changes to this as well as the effectiveness of physiotherapy

Toteutustapa

In this course student will learn the basics of neurophysiology and physiotherapy of the most common neurological conditions. Study includes contact meetings, independent studying and working with own client under teachers supervision. The course includes workshops, where is 100% attendance.

Aika ja paikka

Orientation to the course is 11th of January 2022 at 9am at Zoom: https://laurea.zoom.us/j/63891893402

See other contact dates from timetable. Studies are from January to March 2022.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

*Carr J & Shepherd R. 2010. Neurological Rehabilitation – Optimizing Motor Performance. 2nd edition. Churchill Livingstone.

*Fysioterapeuttiliiton Fysioterapiasuositukset, Parkinson potilaan fysioterapia http://www.suomenfysioterapeutit.fi/index.php/fysioterapiasuositukset

*Jehkonen, M., Saunamäki, T., Paavola, L. & Vilkki, J. (toim.). 2015. Kliininen neuropsykologia. Duodecim.
Osiot:
Havaintotoiminnot ja tarkkaavuuden häiriöt ss. 58-71 (ei neuropsyk. testit)
Toiminnanohjauksen häiriöt ss. 73-85 (ei neuropsyk. testit)
Näköön liittyvät toiminnot ja näköhavainnon häiriöt ss. 104-127 (ei neuropsyk. testit)
Ääni- ja puhetoiminnot sekä kielelliset häiriöt ss. 128-137 ja 142-143 (Afasiasta toipuminen)
Muistitoiminnot ja niiden häiriöt ss. 86-103 (ei neuropsyk. testit)
Tahdonalaisten liikkeiden häiriöt eli apraksiat ss. 152-166
Tunne-elämän ja käyttäytymisen säätelyn muutokset ss. 167-178

*Kauranen K. 2021. Fysioterapeutin käsikirja. SanomaPro. Helsinki.

*Käypä Hoito –suositus: Aivoinfarkti ja TIA http://www.kaypahoito.fi/
*Käypä Hoito –suositus: Aivovammat http://www.kaypahoito.fi/
*Käypä Hoito –suositus: MS–tauti http://www.kaypahoito.fi/
*Käypä Hoito –suositus : Parkinsonin tauti http://www.kaypahoito.fi/
*Käypä Hoito –suositus : Selkäydinvamma http://www.kaypahoito.fi/
*Käypä Hoito -suositus: Muistisairaudet http://kaypahoito.fi/

*Shumway-Cook A, & Woollacott MH. 2016. Motor control. Translating research into clinical practice. 4th edition. Lippincott Williams & Wilkins op.
*Soinila S, Kaste M, Somer H (toim.). 2006. Neurologia. 2nd edition. Duodecim. Gummerus Kirjapaino Oy. Jyväskylä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

There are co-operation with the Health services in Espoo when students have their own patients in a course.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Orientation to the course is 11th of January 2022 at 9am in Zoom: https://laurea.zoom.us/j/63891893402

Own clients on Wednesdays from the 2nd of February to the 16th of March 2022.

Kansainvälisyys toteutuksella

Study is suitable for exchange students.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Studies includes attendance in lecturers and workshops in Otaniemi Campus as well as independent studying.

Own clients are seen on Wednesdays between 10:30-12:30 am from the 2nd of February to the 16th of March 2022

5 credit units means total of 135 hours of work for students.

Sisältö ja sen jaksotus

Studies are from January to March 2022

Studies include the basics of neurophysiology as well as basics of physiotherapy with patients with:

* Stroke
* Traumatic brain injury
* Multipple Sclerosis
* Parkinsons
* Cerebral Palsy
* Memory deficits (Alzheimer disease, Dementia)
* Spinal Cord Injury
* Motor Neurone Disease

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Study includes:

1. Exam (1-5)
2. Physiotherapy report of an own client (1-5)
3. Student attendance in the workshops is also evaluated (passed/failed)

Hylätty (0)

Student
- does not attend to the workshops (100% attendance).
- does not use evidence based practice in his/her client physiotherapy and does not show that in the physiotherapy report.
- does not take into account the safety of his/her own client and himself/herself.
- can not explain and justify his/her answers in the exam.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Student is able to
- use essential professional concepts when explaining various work practices and situations
– search for information in different sources
– report of his/her own client
– work under guidance using the skills and methods learned
– interact with customers and/or co-operation partners
– receive guidance
– work in pairs with the own client
– plan the progress of his/her work and use of time under guidance
– work safely and in accordance with the professional code of conduct
– follow the provided instructions and rules

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Student is able to
- use professional concepts in a consistent manner when explaining various work practices and situations
- gather information and use his/her knowledge basis
- report in the agreed manner
- work using the skills and methods learned
– engage in professional interaction with customers and/or co-operation partners and identify their needs
– take part in guidance and utilise it
– engage in goal-oriented work with his/her pair
– plan and manage the progress of his/her work and use of time
– detect safety -related risks
– justify his/her actions in accordance with the professional code of conduct

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Student is able to
– use professional concepts extensively
– compare and choose relevant information
– report and communicate in a professional manner
– work independently, using the skills and methods learned
– take responsibility for interaction with customers and/or co-operation partners and for responding to their needs
– anticipate his/her need for guidance
– promote the team’s work and team spirit (in this course in pairs)
– manage his/her time appropriately, completing the agreed tasks at the required quality level
– work responsibly, applying the skills and methods learned
– plan and evaluate their work, taking safety and/or ethical aspects into consideration