Siirry suoraan sisältöön

Terveydenhoitajatyön harjoittelu 5. Vallinnainen harjoittelu terveyden edistämisen tehtävissäLaajuus (10 op)

Opinnon tunnus: ST00BT27

Laajuus

10 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida ja kehittää osaamistaan ja hoitotyön asiantuntijuuttaan valitsemassaan harjoitteluympäristössä
- arvioida ja kehittää vuorovaikutustaitojaan ja hoitosuhdetta eri asiakasryhmien kanssa vaativissa asiakastilanteissa edistäen asiakkaan toimijuutta ja osallisuutta
- analysoida asiakkaan hoitoa, palvelua ja työyhteisön toimintatapoja hoidon vaikuttavuuden, turvallisuuden, toiminnan laadun ja kustannustehokkuuden näkökulmista
- arvioida hoitotyötä ekologisen, taloudellisen ja sosiaalisen kestävän kehityksen näkökulmasta
- eritellä työhyvinvointiinsa ja voimavaroihinsa vaikuttavia tekijöitä ja edistää omaa työhyvinvointiaan ja selviytymiskeinojaan
- arvioida ja kuvata osaamistaan sekä tunnistaa monialaisen verkostossa osaamistarpeita, jotka vastaavat muuttuvan yhteiskunnan tarpeisiin

Sisältö

Teema: Oman ammatillisen osaamisen syventäminen, reflektointi ja sanoittaminen.

Harjoittelun LbD-tehtävä: Oma osaamisen ja kehittymisen näyttö/portfolio/täydennetty CV/ video esittely terveydenhoitotyön ammattiosaamisesta.

Ilmoittautumisaika

19.05.2025 - 25.05.2025

Ajoitus

01.08.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

20 Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

10 - 40

Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
  • Irene Latva-Korpela
  • Marja Vellonen
Vastuuopettaja

Irene Latva-Korpela

Ryhmät
  • STV222KN
    Terveydenhoitajakoulutus, päivätoteutus, K22, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida ja kehittää osaamistaan ja hoitotyön asiantuntijuuttaan valitsemassaan harjoitteluympäristössä
- arvioida ja kehittää vuorovaikutustaitojaan ja hoitosuhdetta eri asiakasryhmien kanssa vaativissa asiakastilanteissa edistäen asiakkaan toimijuutta ja osallisuutta
- analysoida asiakkaan hoitoa, palvelua ja työyhteisön toimintatapoja hoidon vaikuttavuuden, turvallisuuden, toiminnan laadun ja kustannustehokkuuden näkökulmista
- arvioida hoitotyötä ekologisen, taloudellisen ja sosiaalisen kestävän kehityksen näkökulmasta
- eritellä työhyvinvointiinsa ja voimavaroihinsa vaikuttavia tekijöitä ja edistää omaa työhyvinvointiaan ja selviytymiskeinojaan
- arvioida ja kuvata osaamistaan sekä tunnistaa monialaisen verkostossa osaamistarpeita, jotka vastaavat muuttuvan yhteiskunnan tarpeisiin

Sisältö

Teema: Oman ammatillisen osaamisen syventäminen, reflektointi ja sanoittaminen.

Harjoittelun LbD-tehtävä: Oma osaamisen ja kehittymisen näyttö/portfolio/täydennetty CV/ video esittely terveydenhoitotyön ammattiosaamisesta.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Ilmoittautumisaika

25.11.2024 - 30.03.2025

Ajoitus

07.01.2025 - 31.05.2025

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

20 Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 40

Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
  • Irene Latva-Korpela
  • Johanna Saastamoinen
Vastuuopettaja

Irene Latva-Korpela

Ryhmät
  • STV223KA
    Terveydenhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K23, Tikkurila
  • STV222KN
    Terveydenhoitajakoulutus, päivätoteutus, K22, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida ja kehittää osaamistaan ja hoitotyön asiantuntijuuttaan valitsemassaan harjoitteluympäristössä
- arvioida ja kehittää vuorovaikutustaitojaan ja hoitosuhdetta eri asiakasryhmien kanssa vaativissa asiakastilanteissa edistäen asiakkaan toimijuutta ja osallisuutta
- analysoida asiakkaan hoitoa, palvelua ja työyhteisön toimintatapoja hoidon vaikuttavuuden, turvallisuuden, toiminnan laadun ja kustannustehokkuuden näkökulmista
- arvioida hoitotyötä ekologisen, taloudellisen ja sosiaalisen kestävän kehityksen näkökulmasta
- eritellä työhyvinvointiinsa ja voimavaroihinsa vaikuttavia tekijöitä ja edistää omaa työhyvinvointiaan ja selviytymiskeinojaan
- arvioida ja kuvata osaamistaan sekä tunnistaa monialaisen verkostossa osaamistarpeita, jotka vastaavat muuttuvan yhteiskunnan tarpeisiin

Sisältö

Teema: Oman ammatillisen osaamisen syventäminen, reflektointi ja sanoittaminen.

Harjoittelun LbD-tehtävä: Oma osaamisen ja kehittymisen näyttö/portfolio/täydennetty CV/ video esittely terveydenhoitotyön ammattiosaamisesta.

Toteutustapa

Toteutus on tarkoitettu Tikkurilan terveydenhoitajaopiskelijoille.

Harjoittelupaikat on varattu tai varataan Jobilista tai itse muulla tavoin sopien. Harjoittelun vastuuopettaja vahvistaa opiskelijan varauksen Jobiili -järjestelmän kautta tai itse varatun paikan sähköpostilla.
Ilmoita Jobiilin ulkopuolelta hankitusta harjoittelupaikasta harjoittelun vastuuopettajalle.
Tämä harjoittelu suoritetaan terveydenhoitajatyössä harjoitteluna tai työn opinnollistamisena terveydenhoitajan tehtävissä.

Harjoitteluympäristöt: Opiskelijan vapaasti valittava, edellisissä harjoitteluissa kehittynyttä osaamista syventävä tai omaa terveydenhoitajan urakehitystä edistävä harjoitteluympäristö.

Aika ja paikka

Harjoittelu toteutuu ryhmälle suunnitellun aikataulun tai opiskelijan oman aikataulun mukaan.
Huomioitavaa on, että harjoittelua ei tule varata samanaikaisesti teoriaopetuksen kanssa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Harjoittelupaikan osoittama kirjallisuus.
Teoriaopinnoilla osoitettu aiheeseen liittyvä materiaali ja kirjallisuus.
Harjoittelun tehtävään liittyvä kirjallisuus.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Jos harkitset opintojakson suorittamista työn opinnollistamiosena, sovi asiasta etukäteen harjoittelun vastuuopettajan kanssa.

Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opiskelija kirjaa Workseedin arviointilomakkeelle harjoittelupaikan ja harjoittelun ajankohdan, sekä lyhyen kuvauksen harjoittelupaikasta heti, kun paikka on vahvistettu Jobiilissa tai muulla tavoin.
• Opiskelija vastaa siitä, että hän on huolehtinut henkilökortin, terveydentilan selvityksen ja tarvittavat rokotukset sekä vaadittavat opinnot on suoritettu.
• Harjoittelun ohje, tehtävä ja oppimissopimus- ja arviointilomake löytyvät Workseedista, perehdy niihin huolellisesti.
• Harjoittelua ohjaavan opettajan nimi kirjataan oppimissopimus- ja arviointilomakkeelle viimeistään viikkoa ennen harjoittelun alkua. Jos sinulta puuttuu Workseedin oppimissopimus- ja arviointikirja tai ohjaava opettaja, ole yhteydessä vastuuopettajaan, irene.latva-korpela@laurea.fi
Harjoittelun LbD-tehtävä: Asiakaslähtöisyys asiakaskokemuksen kehittämisen lähtökohtana tai portfoliotehtävä

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Harjoittelu toteutuu harjoittelupaikalla tai vaihtoehtoisesti työssä ennalta sovittavan aikataulun mukaan.
Opiskelija on yhteydessä ohjaavaan opettajaan ennen harjoittelun alkua ja samalla sovitaan ohjaus- ja viestintäkäytänteistä.

Kansainvälisyys toteutuksella

Harjoittelu on mahdollista suorittaa myös ulkomailla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta. Keskustele tästä erikseen opettajatuutorisi kanssa.
Englanniksi

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Tarkempi kuvaus harjoittelun tuntimääristä löytyy Workseedista.

Lisätietoja opiskelijoille

Osallistumisen edellytyksenä on aina, että opetussuunnitelman mukaiset mahdolliset osaamisedeltävyydet (edeltävä opinto tai vastaava osaaminen) täyttyvät. Opiskelija vastaa itse edeltävyysehtojen huomioimisesta.
Edeltävät opinnot ennen harjoittelua
- Rokotusosaamisen perusteet 2 op suoritettu
- Harjoitteluympäristön vaatimusten mukaiset opinnot suoritettu

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).

Harjoittelun arviointi toteutuu opiskelijan itsearviointina sekä arviointi- ja palautekeskusteluissa, johon osallistuvat opiskelijan lisäksi harjoittelupaikan ohjaaja ja ohjaava opettaja. Harjoittelun arviointi dokumentoidaan Workseedin oppimissopimus- ja arviointilomakkeelle.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason II mukaisia kriteereitä, jotka on kuvattu alla.

Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

Rymätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

[Jätä soveltuvilta osin:] ”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkistuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Ilmoittautumisaika

25.11.2024 - 01.12.2024

Ajoitus

01.01.2025 - 30.12.2025

Opintopistemäärä

10 op

TKI-osuus

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

20 Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 20

Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus (STG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
  • Anna-Kaisa Hankaniemi
  • Päivi Ylinen
Vastuuopettaja

Anna-Kaisa Hankaniemi

Ryhmät
  • STG222SA
    Terveydenhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S22, Otaniemi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida ja kehittää osaamistaan ja hoitotyön asiantuntijuuttaan valitsemassaan harjoitteluympäristössä
- arvioida ja kehittää vuorovaikutustaitojaan ja hoitosuhdetta eri asiakasryhmien kanssa vaativissa asiakastilanteissa edistäen asiakkaan toimijuutta ja osallisuutta
- analysoida asiakkaan hoitoa, palvelua ja työyhteisön toimintatapoja hoidon vaikuttavuuden, turvallisuuden, toiminnan laadun ja kustannustehokkuuden näkökulmista
- arvioida hoitotyötä ekologisen, taloudellisen ja sosiaalisen kestävän kehityksen näkökulmasta
- eritellä työhyvinvointiinsa ja voimavaroihinsa vaikuttavia tekijöitä ja edistää omaa työhyvinvointiaan ja selviytymiskeinojaan
- arvioida ja kuvata osaamistaan sekä tunnistaa monialaisen verkostossa osaamistarpeita, jotka vastaavat muuttuvan yhteiskunnan tarpeisiin

Sisältö

Teema: Oman ammatillisen osaamisen syventäminen, reflektointi ja sanoittaminen.

Harjoittelun LbD-tehtävä: Oma osaamisen ja kehittymisen näyttö/portfolio/täydennetty CV/ video esittely terveydenhoitotyön ammattiosaamisesta.

Toteutustapa

Toteutus on tarkoitettu Otaniemen terveydenhoitajaopiskelijoille.

Harjoittelupaikat varataan Jobilista tai itse muulla tavoin sopien. Myös sijaisuus terveydenhoitajan palkallisessa työssä voidaan katsoa osaksi harjoittelua tällä toteutuksella. Opinnolle on jatkuva ilmoittautuminen. Ilmoita Jobiilivarauksista, Jobiilin ulkopuolisista sekä sh/th-sijaisuudessa tehtävistä paikoista harjoittelun vastuuopettajalle. Tämä harjoittelu / palkallinen työ suoritetaan valinnaisessa terveydenhoitajatyössä täydentävänä harjoitteluna esim. äitiys- ja lastenneuvolassa, koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa, työikäisten terveydenhoitajatyössä, lapsivuodeosastolla (2vko) tai terveyden edistämisen tehtävissä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Harjoitteluun ja sijaisuuteen kuuluu tehtävä. Tehtävänanto Workseed-harjoittelun ohjauksen työtilassa.

Kansainvälisyys toteutuksella

Harjoittelu on mahdollista suorittaa myös ulkomailla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta. Keskustele tästä erikseen opettajatuutorisi kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Harjoittelun/sijaisuuden tunnit on kuvattu Workseedissa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

”Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella” (Laurean tutkintosääntö).

Harjoittelun hyväksytty suoritus edellyttää oppimissopimuksen täyttämisen ja palauttamisen ohjeiden mukaisesti.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn suorituksen voi uusia kaksi kertaa. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Katso hyväksytyn harjoittelun kriteerit Canvasista sekä hylkäämisen perusteet.

Ilmoittautumisaika

01.04.2024 - 26.05.2024

Ajoitus

01.05.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 40

Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
  • Irene Latva-Korpela
  • Anne Hiller-Ikonen
  • Marja Vellonen
Vastuuopettaja

Irene Latva-Korpela

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida ja kehittää osaamistaan ja hoitotyön asiantuntijuuttaan valitsemassaan harjoitteluympäristössä
- arvioida ja kehittää vuorovaikutustaitojaan ja hoitosuhdetta eri asiakasryhmien kanssa vaativissa asiakastilanteissa edistäen asiakkaan toimijuutta ja osallisuutta
- analysoida asiakkaan hoitoa, palvelua ja työyhteisön toimintatapoja hoidon vaikuttavuuden, turvallisuuden, toiminnan laadun ja kustannustehokkuuden näkökulmista
- arvioida hoitotyötä ekologisen, taloudellisen ja sosiaalisen kestävän kehityksen näkökulmasta
- eritellä työhyvinvointiinsa ja voimavaroihinsa vaikuttavia tekijöitä ja edistää omaa työhyvinvointiaan ja selviytymiskeinojaan
- arvioida ja kuvata osaamistaan sekä tunnistaa monialaisen verkostossa osaamistarpeita, jotka vastaavat muuttuvan yhteiskunnan tarpeisiin

Sisältö

Teema: Oman ammatillisen osaamisen syventäminen, reflektointi ja sanoittaminen.

Harjoittelun LbD-tehtävä: Oma osaamisen ja kehittymisen näyttö/portfolio/täydennetty CV/ video esittely terveydenhoitotyön ammattiosaamisesta.

Toteutustapa

Toteutus on tarkoitettu Tikkurilan terveydenhoitajaopiskelijoille.

Harjoittelupaikat varataan Jobilista tai itse muulla tavoin sopien. Myös sijaisuus sairaanhoitajan tai terveydenhoitajan palkallisessa työssä voidaan katsoa osaksi harjoittelua tällä toteutuksella. Opinnolle on jatkuva ilmoittautuminen. Laita viestiä Jobiilivarauksista (jos vahvistamatta), Jobiilin ulkopuolisista sekä sh/th-sijaisuudessa tehtävistä paikoista harjoittelun koordinaattorille Irene Latva-Korpelalle.

Tämä harjoittelu suoritetaan valinnaisessa terveydenhoitajatyössä täydentävänä harjoitteluna esim. äitiys- ja lastenneuvolassa, koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa, työikäisten terveydenhoitajatyössä, lapsivuodeosastolla (2vko) tai muissa terveyden edistämisen tehtävissä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Harjoittelupaikan suosittama kirjallisuus.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Harjoitteluun ja sijaisuuteen kuuluu tehtävä. Tehtävä löytyy Workseedista.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Harjoittelu ryhmälle määriteltynä aikana tai opiskelijan oman aikataulun mukaan.

Kansainvälisyys toteutuksella

Harjoittelu on mahdollista suorittaa myös ulkomailla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Sisältö ja sen jaksotus

[Käytä vain tarvittaessa.]

Lisätietoja opiskelijoille

Osallistumisen edellytyksenä on aina, että opetussuunnitelman mukaiset mahdolliset osaamisedeltävyydet (edeltävä opinto tai vastaava osaaminen) täyttyvät. Opiskelija vastaa itse edeltävyysehtojen huomioimisesta. Katso harjoittelupolku ja harjoittelupaikan vaatimat edellytykset.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason II mukaisia kriteereitä, jotka on kuvattu alla.

Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

Rymätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

[Jätä soveltuvilta osin:] ”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkistuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Ilmoittautumisaika

02.12.2023 - 31.07.2024

Ajoitus

02.01.2024 - 30.06.2025

Opintopistemäärä

10 op

TKI-osuus

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Otaniemi, sote

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

1 - 20

Koulutus
  • Terveydenhoitajakoulutus (STG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
  • Minna Nikula
Vastuuopettaja

Minna Nikula

Ryhmät
  • STG221SA
    Terveydenhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S21, Otaniemi

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida ja kehittää osaamistaan ja hoitotyön asiantuntijuuttaan valitsemassaan harjoitteluympäristössä
- arvioida ja kehittää vuorovaikutustaitojaan ja hoitosuhdetta eri asiakasryhmien kanssa vaativissa asiakastilanteissa edistäen asiakkaan toimijuutta ja osallisuutta
- analysoida asiakkaan hoitoa, palvelua ja työyhteisön toimintatapoja hoidon vaikuttavuuden, turvallisuuden, toiminnan laadun ja kustannustehokkuuden näkökulmista
- arvioida hoitotyötä ekologisen, taloudellisen ja sosiaalisen kestävän kehityksen näkökulmasta
- eritellä työhyvinvointiinsa ja voimavaroihinsa vaikuttavia tekijöitä ja edistää omaa työhyvinvointiaan ja selviytymiskeinojaan
- arvioida ja kuvata osaamistaan sekä tunnistaa monialaisen verkostossa osaamistarpeita, jotka vastaavat muuttuvan yhteiskunnan tarpeisiin

Sisältö

Teema: Oman ammatillisen osaamisen syventäminen, reflektointi ja sanoittaminen.

Harjoittelun LbD-tehtävä: Oma osaamisen ja kehittymisen näyttö/portfolio/täydennetty CV/ video esittely terveydenhoitotyön ammattiosaamisesta.

Toteutustapa

Toteutus on tarkoitettu Otaniemen terveydenhoitajaopiskelijoille, ryhmille STG221SA ja STG222SA.

Harjoittelupaikat varataan Jobilista tai itse muulla tavoin sopien. Myös sijaisuus terveydenhoitajan palkallisessa työssä voidaan katsoa osaksi harjoittelua tällä toteutuksella. Opinnolle on jatkuva ilmoittautuminen. Ilmoita Jobiilivarauksista, Jobiilin ulkopuolisista sekä sh/th-sijaisuudessa tehtävistä paikoista harjoittelun koordinaattorille Minna Nikulalle. Tämä harjoittelu / palkallinen työ suoritetaan valinnaisessa terveydenhoitajatyössä täydentävänä harjoitteluna esim. äitiys- ja lastenneuvolassa, koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa, työikäisten terveydenhoitajatyössä, lapsivuodeosastolla (2vko) tai terveyden edistämisen tehtävissä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Harjoitteluun ja sijaisuuteen kuuluu tehtävä. Tehtävänanto Canvas-työtilassa.

Kansainvälisyys toteutuksella

Harjoittelu on mahdollista suorittaa myös ulkomailla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta. Keskustele tästä erikseen opettajatuutorisi kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Harjoittelun/sijaisuuden tunnit on kuvattu Canvasissa.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

”Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella” (Laurean tutkintosääntö).

Harjoittelun hyväksytty suoritus edellyttää oppimissopimuksen täyttämisen ja palauttamisen ohjeiden mukaisesti.

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn suorituksen voi uusia kaksi kertaa. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Katso hyväksytyn harjoittelun kriteerit Canvasista sekä hylkäämisen perusteet.