Siirry suoraan sisältöön

Terveydenhoitajatyön harjoittelu 5. Vallinnainen harjoittelu terveyden edistämisen tehtävissä (10 op)

Toteutuksen tunnus: ST00BT27-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.04.2024 - 26.05.2024

Ajoitus

01.05.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

1 - 40

Koulutus

  • Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila

Opettaja

  • Irene Latva-Korpela
  • Marja Vellonen

Vastuuopettaja

Irene Latva-Korpela

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida ja kehittää osaamistaan ja hoitotyön asiantuntijuuttaan valitsemassaan harjoitteluympäristössä
- arvioida ja kehittää vuorovaikutustaitojaan ja hoitosuhdetta eri asiakasryhmien kanssa vaativissa asiakastilanteissa edistäen asiakkaan toimijuutta ja osallisuutta
- analysoida asiakkaan hoitoa, palvelua ja työyhteisön toimintatapoja hoidon vaikuttavuuden, turvallisuuden, toiminnan laadun ja kustannustehokkuuden näkökulmista
- arvioida hoitotyötä ekologisen, taloudellisen ja sosiaalisen kestävän kehityksen näkökulmasta
- eritellä työhyvinvointiinsa ja voimavaroihinsa vaikuttavia tekijöitä ja edistää omaa työhyvinvointiaan ja selviytymiskeinojaan
- arvioida ja kuvata osaamistaan sekä tunnistaa monialaisen verkostossa osaamistarpeita, jotka vastaavat muuttuvan yhteiskunnan tarpeisiin

Sisältö

Teema: Oman ammatillisen osaamisen syventäminen, reflektointi ja sanoittaminen.

Harjoittelun LbD-tehtävä: Oma osaamisen ja kehittymisen näyttö/portfolio/täydennetty CV/ video esittely terveydenhoitotyön ammattiosaamisesta.

Toteutustapa

Toteutus on tarkoitettu Tikkurilan terveydenhoitajaopiskelijoille.

Harjoittelupaikat varataan Jobilista tai itse muulla tavoin sopien. Myös sijaisuus sairaanhoitajan tai terveydenhoitajan palkallisessa työssä voidaan katsoa osaksi harjoittelua tällä toteutuksella. Opinnolle on jatkuva ilmoittautuminen. Laita viestiä Jobiilivarauksista (jos vahvistamatta), Jobiilin ulkopuolisista sekä sh/th-sijaisuudessa tehtävistä paikoista harjoittelun koordinaattorille Irene Latva-Korpelalle.

Tämä harjoittelu suoritetaan valinnaisessa terveydenhoitajatyössä täydentävänä harjoitteluna esim. äitiys- ja lastenneuvolassa, koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa, työikäisten terveydenhoitajatyössä, lapsivuodeosastolla (2vko) tai muissa terveyden edistämisen tehtävissä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Harjoittelupaikan suosittama kirjallisuus.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Harjoitteluun ja sijaisuuteen kuuluu tehtävä. Tehtävä löytyy Workseedista.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Harjoittelu ryhmälle määriteltynä aikana tai opiskelijan oman aikataulun mukaan.

Kansainvälisyys toteutuksella

Harjoittelu on mahdollista suorittaa myös ulkomailla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Sisältö ja sen jaksotus

[Käytä vain tarvittaessa.]

Lisätietoja opiskelijoille

Osallistumisen edellytyksenä on aina, että opetussuunnitelman mukaiset mahdolliset osaamisedeltävyydet (edeltävä opinto tai vastaava osaaminen) täyttyvät. Opiskelija vastaa itse edeltävyysehtojen huomioimisesta. Katso harjoittelupolku ja harjoittelupaikan vaatimat edellytykset.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason II mukaisia kriteereitä, jotka on kuvattu alla.

Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

Rymätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus:

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

[Jätä soveltuvilta osin:] ”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkistuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.