Kuntoutumista edistävät työmenetelmät aikuissosiaalityössäLaajuus (10 op)
Opinnon tunnus: TO00BZ71
Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää psykososiaalisen tuen sekä elämänhallinnan ja yhteisöllisyyden vahvistamisen keinoja
- soveltaa sosiaalisen kuntoutuksen teoreettisia lähtökohtia ja työorientaatioita
- käyttää asiakkaan osallisuutta ja valtaistumista edistäviä työmenetelmiä eri toimintaympäristöissä
- analysoida kriisiauttamisen ja kriisityön menetelmiä
Ilmoittautumisaika
19.05.2025 - 25.05.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
10 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
20 Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
30 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Jani Lehtoranta
- Jaana Paasu
Vastuuopettaja
Jaana Paasu
Ryhmät
-
TOS225SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S25, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää psykososiaalisen tuen sekä elämänhallinnan ja yhteisöllisyyden vahvistamisen keinoja
- soveltaa sosiaalisen kuntoutuksen teoreettisia lähtökohtia ja työorientaatioita
- käyttää asiakkaan osallisuutta ja valtaistumista edistäviä työmenetelmiä eri toimintaympäristöissä
- analysoida kriisiauttamisen ja kriisityön menetelmiä
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
19.05.2025 - 25.05.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
20 Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Anne Putkonen
Vastuuopettaja
Anne Putkonen
Ryhmät
-
TOS225SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S25, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää psykososiaalisen tuen sekä elämänhallinnan ja yhteisöllisyyden vahvistamisen keinoja
- soveltaa sosiaalisen kuntoutuksen teoreettisia lähtökohtia ja työorientaatioita
- käyttää asiakkaan osallisuutta ja valtaistumista edistäviä työmenetelmiä eri toimintaympäristöissä
- analysoida kriisiauttamisen ja kriisityön menetelmiä
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
25.11.2024 - 02.02.2025
Ajoitus
25.02.2025 - 31.05.2025
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
6 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
20 Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 45
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Kaijus Varjonen
- Annika Kultavirta
Vastuuopettaja
Kaijus Varjonen
Ryhmät
-
TOS224SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää psykososiaalisen tuen sekä elämänhallinnan ja yhteisöllisyyden vahvistamisen keinoja
- soveltaa sosiaalisen kuntoutuksen teoreettisia lähtökohtia ja työorientaatioita
- käyttää asiakkaan osallisuutta ja valtaistumista edistäviä työmenetelmiä eri toimintaympäristöissä
- analysoida kriisiauttamisen ja kriisityön menetelmiä
Toteutustapa
Kyseessä on monimuotototeutus, joka toteutetaan kampuksella & Zoomin kautta.
Orientaatio, monialainen simulaatiopäivä sekä opintojakson päätös pidetään Otaniemen kampuksella.
- Opintojaksolla tutustutaan monipuolisesti ryhmäilmiöön ja harjoitellaan ryhmien ohjaamista.
- Opiskelijat käyttävät psykososiaalisen tuen sekä elämänhallinnan ja yhteisöllisyyden vahvistamisen keinoja ja suunnittelevat, toteuttavat ja arvioivat 4-6 x kokoontuvan ryhmän. (fyysisesti tai etänä)
- Opiskelijat soveltavat sosiaalisen kuntoutuksen teoreettisia lähtökohtia ja työorientaatioita ja käyttävät asiakkaan osallisuutta ja valtaistumista edistäviä työmenetelmiä eri toimintaympäristöissä.
- Lisäksi opintojaksolla tutustutaan aikuisten kanssa tehtävään monialaiseen palveluohjaukseen sekä kriisiauttamiseen.
- Opiskelijat osallistuvat monialaiseen simulaatioon yhdessä lasten ja nuorten kanssa työskentelyn opintojakson sekä fysioterapeuttiopiskelijoiden kanssa 27.3 tai 28.3.2025.
--> Opiskelija tutustuu ennakkotehtävänä Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa kirjaan, kts. alla tarkemmin.
--> Jokainen osallistuu jompaan kumpaan simulaatioista. Pakollinen osallistuminen.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ennen simulaatiopäiviä kirja: Jari Helminen 2017 (toim.) (Saatavilla e-kirjana)Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa kirjasta kappaleet:
1 Yhdessä tekeminen monialaisuuden ja moniammatillisuuden syventäjänä
3 Kokonaisvaltainen asiakkaan kohtaaminen ja tilannearviointi ohjaustyössä
4 Psykososiaalinen ohjaus
6 Miten ehkäistä koulukiusaamista peruskoulussa
7 Verkosto harhailevan nuoren tukena
12 Asiakkaana maahanmuuttaja
14 Ikäihmisten kotihoito monialaisena yhteistyönä
15 Iäkkäiden ihmisten yksinäisyys ja sen lievittäminen
Voit lukea ennen opintojaksoa ryhmän ohjaamiseen & toteuttamiseen liittyvää kirjallisuutta:
esim.
Jääskeläinen, L. 2024. Ryhmä toimivaksi
Ståhlberg, L. 2019. Pienryhmäohjaajan opas
Tanskanen, S. 2015. Toiminnallisuus ryhmämuotoisessa sosiaalityössä. Teoksessa Näkki, P. & Saved, T. (toim.) Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Keuruu: Otavan kirjapaino Oy.
Jouttimäki jne, 2011, Uudistuva ja voimaannuttava aikuissosiaalityö
Opintojakson materiaali ja kirjallisuus ilmoitetaan tarkemmin Canvas-työtilassa.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Canvas työtilassa esitellyt työelämäkumppanit.
PRM on kumppanuudenhallintaohjelma (Partner Relationship Management) jonka kautta tieto tehdyistä toimeksiannoista ja yhteistyökumppaneista on kaikkien laurealaisten saatavilla. Sinun tulee viedä tekemäsi toimeksiannot, projektit, harjoittelut ja muut toiminnot, joihin liittyy kumppaniyhteistyötä.
Alta löydät ohjeet PRM portaalin käyttämiseen. Tarvittaessa voit pyytää apua myös ohjaavalta opettajaltasi tai PRM-pääkäyttäjältä Anssi Kuuselalta.
https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/opiskelijanalaureassa/minuntyokaluniverkossa/prm/Sivut/default.aspx
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Canvas-työtila aukeaa 19.2.2024
Orientaatioon, yhteen simulaatioon sekä opintojakson päätökseen osallistuminen on pakollista.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Suomeksi
Opintojakson työmäärä on keskimäärin 270 tuntia. Ajankäyttö jakaantuu lähiopetuksen, ryhmätyöskentelyn ja itsenäisen opiskelun kesken.
Sisältö ja sen jaksotus
- Orientaatio, tiimisipimus ja työelämäkumppanin valinta
- Ryhmän suunnittelu, ohjaus ja arviointi
- Monialainen simulaatiopäivä
- Kriisityön luento ja tehtävä
- Opintojakson päätös
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Amk-tutkinto-opiskelijan vaativuustaso II
- Henkilökohtaiset tavoitteet opintojaksolle hyväksytty/hylätty
- Projektisuunnitelma arvioidaan hyväksytty/hylätty (sisältää itsearvioinnin ja ryhmän vertaisarvioinnin)
- Osallistuminen moniammatilliseen simulaatiopäivään hyväksytty/hylätty
- Projektiraportti 1-5 (sisältää itsearvioinnin ja ryhmän vertaisarvioinnin)
- Kriisityön tehtävä 1-5
- Henkilökohtaisten tavoitteiden loppureflektio hyväksytty/hylätty
Ilmoittautumisaika
25.11.2024 - 05.01.2025
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
10 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
20 Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 60
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Jani Lehtoranta
- Jonna Brandt
Vastuuopettaja
Jani Lehtoranta
Ryhmät
-
TOS224SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää psykososiaalisen tuen sekä elämänhallinnan ja yhteisöllisyyden vahvistamisen keinoja
- soveltaa sosiaalisen kuntoutuksen teoreettisia lähtökohtia ja työorientaatioita
- käyttää asiakkaan osallisuutta ja valtaistumista edistäviä työmenetelmiä eri toimintaympäristöissä
- analysoida kriisiauttamisen ja kriisityön menetelmiä
Toteutustapa
Kyseessä on verkkototeutus, joten webinaarit ja ohjaus tapahtuu zoomissa ja Teamsissa. Toteutuksella on ennakkotehtävä, jolla opiskelija lunastaa paikkansa opintojaksolla. Jos ennakkotehtävä ei ole tehty määräaikaan mennessä, niin seuraava jopnossa oleva opiskellija saa paikan opintojaksolta.
Opintojakson webinaarit ja ohjauskerrat ovat vapaaehtoisia ja webinaarit tallennetaan.
HUOM! 3.12 työpaja on läsnäolovelvollinen eli siihen edyllytetään opiskelijan osallistuvan.
- Opiskelijat käyttävät psykososiaalisen tuen sekä elämänhallinnan ja yhteisöllisyyden vahvistamisen keinoja ja suunnittelevat, toteuttavat ja arvioivat 5 x kokoontuvan asiakasryhmän, joko verkossa tai livenä. Opiskelijat voivat ohjata ryhmän joko toisen opiskelijan kanssa tai yhteistyökumppanin työntekijän kanssa. Jos opiskelija työskentelee aikuissosiaalityön ja sosiaallohjauksen asiakasryhmien kanssa, voi hän ohjata asiakasryhmän myös siellä.
- Opiskelijat soveltavat sosiaalisen kuntoutuksen teoreettisia lähtökohtia ja työorientaatioita ja käyttävät asiakkaan osallisuutta ja valtaistumista edistäviä työmenetelmiä eri toimintaympäristöissä.
- Lisäksi opintojaksolla käsitellään aikuisten kanssa tehtävään palveluohjaukseen ja taloudelliseen tukeen sekä kriisiauttamiseen.liittyviä teemoja.
Aika ja paikka
Opinnon webinaarit ovat zoomissa ja osoitteen löydät kalenteristasi (Outlookista ja ja Tuudo).
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Suositeltava kirjallisuus löytyy Canvasin työtilasta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Olethan yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan ennen opintojakson alkua, jos aiot tehdä osaamisen näytön tai työn opinnolistaa opintojakson. Osaamisen näyttöprosessi alkaa osaamisanalyysin teosta, jonka perusteella arvioidaan näyttömahdollisuutta opintyojaksolla.
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ”
Jos opiskelijalla on aiempia korkea-asteen ammattikielen opintoja eri alalta, hänellä on oikeus suorittaa opinto hyväksiluvun täydennyksellä. Tässä tapauksessa opiskelija ottaa yhteyden opinnon opettajaan, joka ohjaa tarvittaessa eteenpäin.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
PRM on kumppanuudenhallintaohjelma (Partner Relationship Management) jonka kautta tieto tehdyistä toimeksiannoista ja yhteistyökumppaneista on kaikkien laurealaisten saatavilla. Sinun tulee viedä tekemäsi toimeksiannot, projektit, harjoittelut ja muut toiminnot, joihin liittyy kumppaniyhteistyötä.
Alta löydät ohjeet PRM portaalin käyttämiseen.
https://prm.laurea.fi/fi-FI/
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 10 opintopistettä, joka tarkoittaa opiskelijalle laskennallisesti 270 opiskeluun käytettyä tuntia.
- On tärkeää, että kirjaat kalenteriisi tehtävien palautuspäivät ja varaat riittävästi aikaa teemojen ja asioiden opiskeluun.
- Opintojaksolla on sekä yksilö- että mahdollisia ryhmätehtäviä ja moduulit rytmittävät opintojen etenemistä.
Opintojakso koostuu kolmesta moduulista
-Ohjaus ja neuvontatyön menetelmät 4 op
-Kuntoutumista edistävä työskentely 4 op
-Kriisiauttaminen 2 op
Sisältö ja sen jaksotus
Ennakkotehtävä
- Webinaarit
- Moduulien sisältö ja tehtävät
- Ryhmän suunnittelu, ohjaus ja arviointi
- Opintojakson päätös
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso kuuluu täydentäviin opintoihin ja tehtävät arvioidaan Arviointikriteeri II mukaisesti
Moduuli 1
- Asiakastehtävä arvioidaan 0-5
- Oppimispäiväkirja arvioidaan Hyv-Hyl
Moduuli 2
Projektisuunnitelma ryhmän ohjauksesta arvioidaan Hyv/Hyl
- Projektiraportti arvioidaan 1-5
- Posteri arvioidaan Hyv-Hyl
Moduuli 3
Kriisityöntehtävä arvioidaan 0-5
Ilmoittautumisaika
20.05.2024 - 26.05.2024
Ajoitus
15.08.2024 - 15.12.2024
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
10 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, sote
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 60
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Jani Lehtoranta
- Teija Fontell
- Jaana Paasu
Vastuuopettaja
Jaana Paasu
Ryhmät
-
TOS224SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää psykososiaalisen tuen sekä elämänhallinnan ja yhteisöllisyyden vahvistamisen keinoja
- soveltaa sosiaalisen kuntoutuksen teoreettisia lähtökohtia ja työorientaatioita
- käyttää asiakkaan osallisuutta ja valtaistumista edistäviä työmenetelmiä eri toimintaympäristöissä
- analysoida kriisiauttamisen ja kriisityön menetelmiä
Toteutustapa
Kyseessä on verkkototeutus, joten webinaarit ja ohjaus tapahtuu zoomissa ja Teamsissa. Toteutuksella on ennakkotehtävä, jolla opiskelija lunastaa paikkansa opintojaksolla. Jos ennakkotehtävä ei ole tehty määräaikaan mennessä, niin seuraava jopnossa oleva opiskellija saa paikan opintojaksolta.
Opintojakson webinaarit ja ohjauskerrat ovat vapaaehtoisia ja webinaarit tallennetaan.
HUOM! 3.12 työpaja on läsnäolovelvollinen eli siihen edyllytetään opiskelijan osallistuvan.
- Opiskelijat käyttävät psykososiaalisen tuen sekä elämänhallinnan ja yhteisöllisyyden vahvistamisen keinoja ja suunnittelevat, toteuttavat ja arvioivat 5 x kokoontuvan asiakasryhmän, joko verkossa tai livenä. Opiskelijat voivat ohjata ryhmän joko toisen opiskelijan kanssa tai yhteistyökumppanin työntekijän kanssa. Jos opiskelija työskentelee aikuissosiaalityön ja sosiaallohjauksen asiakasryhmien kanssa, voi hän ohjata asiakasryhmän myös siellä.
- Opiskelijat soveltavat sosiaalisen kuntoutuksen teoreettisia lähtökohtia ja työorientaatioita ja käyttävät asiakkaan osallisuutta ja valtaistumista edistäviä työmenetelmiä eri toimintaympäristöissä.
- Lisäksi opintojaksolla käsitellään aikuisten kanssa tehtävään palveluohjaukseen ja taloudelliseen tukeen sekä kriisiauttamiseen.liittyviä teemoja.
Aika ja paikka
Opinnon webinaarit ovat zoomissa ja osoitteen löydät kalenteristasi (Outlookistaja ja Tuudo).
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Suositeltava kirjallisuus löytyy Canvasin työtilasta.
Työtila aukeaa 13.8.2024
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Olethan yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan ennen opintojakson alkua, jos aiot tehdä osaamisen näytön tai työn opinnolistaa opintojakson. Osaamisen näyttöprosessi alkaa osaamisanalyysin teosta, jonka perusteella arvioidaan näyttömahdollisuutta opintyojaksolla.
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ”
Jos opiskelijalla on aiempia korkea-asteen ammattikielen opintoja eri alalta, hänellä on oikeus suorittaa opinto hyväksiluvun täydennyksellä. Tässä tapauksessa opiskelija ottaa yhteyden opinnon opettajaan, joka ohjaa tarvittaessa eteenpäin.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
PRM on kumppanuudenhallintaohjelma (Partner Relationship Management) jonka kautta tieto tehdyistä toimeksiannoista ja yhteistyökumppaneista on kaikkien laurealaisten saatavilla. Sinun tulee viedä tekemäsi toimeksiannot, projektit, harjoittelut ja muut toiminnot, joihin liittyy kumppaniyhteistyötä.
Alta löydät ohjeet PRM portaalin käyttämiseen.
https://prm.laurea.fi/fi-FI/
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 10 opintopistettä, joka tarkoittaa opiskelijalle laskennallisesti 270 opiskeluun käytettyä tuntia.
- On tärkeää, että kirjaat kalenteriisi tehtävien palautuspäivät ja varaat riittävästi aikaa teemojen ja asioiden opiskeluun.
- Opintojaksolla on sekä yksilö- että mahdollisia ryhmätehtäviä ja moduulit rytmittävät opintojen etenemistä.
Opintojakso koostuu kolmesta moduulista
-Ohjaus ja neuvontatyön menetelmät 4 op
-Kuntoutumista edistävä työskentely 4 op
-Kriisiauttaminen 2 op
Sisältö ja sen jaksotus
Ennakkotehtävä
- Webinaarit
- Moduulien sisältö ja tehtävät
- Ryhmän suunnittelu, ohjaus ja arviointi
- Opintojakson päätös
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso kuuluu täydentäviin opintoihin ja tehtävät arvioidaan Arviointikriteeri II mukaisesti
Moduuli 1
- Asiakastehtävä arvioidaan 0-5
- Oppimispäiväkirja arvioidaan Hyv-Hyl
Moduuli 2
Projektisuunnitelma ryhmän ohjauksesta arvioidaan Hyv/Hyl
- Projektiraportti arvioidaan 1-5
- Posteri arvioidaan Hyv-Hyl
Moduuli 3
Kriisityöntehtävä arvioidaan 0-5