Siirry suoraan sisältöön

Kuntoutumista edistävät työmenetelmät aikuissosiaalityössä (10 op)

Toteutuksen tunnus: TO00BZ71-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

25.11.2024 - 01.12.2024

Ajoitus

25.02.2025 - 31.05.2025

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

6 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 45

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat

Opettaja

  • Kaijus Varjonen
  • Annika Kultavirta

Vastuuopettaja

Kaijus Varjonen

Ryhmät

  • TOS224SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää psykososiaalisen tuen sekä elämänhallinnan ja yhteisöllisyyden vahvistamisen keinoja
- soveltaa sosiaalisen kuntoutuksen teoreettisia lähtökohtia ja työorientaatioita
- käyttää asiakkaan osallisuutta ja valtaistumista edistäviä työmenetelmiä eri toimintaympäristöissä
- analysoida kriisiauttamisen ja kriisityön menetelmiä

Toteutustapa

Kyseessä on monimuotototeutus, joka toteutetaan kampuksella & Zoomin kautta.
Orientaatio, monialainen simulaatiopäivä sekä opintojakson päätös pidetään Otaniemen kampuksella.

- Opintojaksolla tutustutaan monipuolisesti ryhmäilmiöön ja harjoitellaan ryhmien ohjaamista.
- Opiskelijat käyttävät psykososiaalisen tuen sekä elämänhallinnan ja yhteisöllisyyden vahvistamisen keinoja ja suunnittelevat, toteuttavat ja arvioivat 4-6 x kokoontuvan ryhmän. (fyysisesti tai etänä)
- Opiskelijat soveltavat sosiaalisen kuntoutuksen teoreettisia lähtökohtia ja työorientaatioita ja käyttävät asiakkaan osallisuutta ja valtaistumista edistäviä työmenetelmiä eri toimintaympäristöissä.
- Lisäksi opintojaksolla tutustutaan aikuisten kanssa tehtävään monialaiseen palveluohjaukseen sekä kriisiauttamiseen.

- Opiskelijat osallistuvat monialaiseen simulaatioon yhdessä lasten ja nuorten kanssa työskentelyn opintojakson sekä fysioterapeuttiopiskelijoiden kanssa 27.3 tai 28.3.2025.
--> Opiskelija tutustuu ennakkotehtävänä Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa kirjaan, kts. alla tarkemmin.
--> Jokainen osallistuu jompaan kumpaan simulaatioista. Pakollinen osallistuminen.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ennen simulaatiopäiviä kirja: Jari Helminen 2017 (toim.) (Saatavilla e-kirjana)Asiakkaan moniammatillinen ohjaus sosiaali- ja terveydenhuollossa kirjasta kappaleet:

1 Yhdessä tekeminen monialaisuuden ja moniammatillisuuden syventäjänä
3 Kokonaisvaltainen asiakkaan kohtaaminen ja tilannearviointi ohjaustyössä
4 Psykososiaalinen ohjaus
6 Miten ehkäistä koulukiusaamista peruskoulussa
7 Verkosto harhailevan nuoren tukena
12 Asiakkaana maahanmuuttaja
14 Ikäihmisten kotihoito monialaisena yhteistyönä
15 Iäkkäiden ihmisten yksinäisyys ja sen lievittäminen

Voit lukea ennen opintojaksoa ryhmän ohjaamiseen & toteuttamiseen liittyvää kirjallisuutta:

esim.

Jääskeläinen, L. 2024. Ryhmä toimivaksi
Ståhlberg, L. 2019. Pienryhmäohjaajan opas
Tanskanen, S. 2015. Toiminnallisuus ryhmämuotoisessa sosiaalityössä. Teoksessa Näkki, P. & Saved, T. (toim.) Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Keuruu: Otavan kirjapaino Oy.
Jouttimäki jne, 2011, Uudistuva ja voimaannuttava aikuissosiaalityö

Opintojakson materiaali ja kirjallisuus ilmoitetaan tarkemmin Canvas-työtilassa.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Canvas työtilassa esitellyt työelämäkumppanit.
PRM on kumppanuudenhallintaohjelma (Partner Relationship Management) jonka kautta tieto tehdyistä toimeksiannoista ja yhteistyökumppaneista on kaikkien laurealaisten saatavilla. Sinun tulee viedä tekemäsi toimeksiannot, projektit, harjoittelut ja muut toiminnot, joihin liittyy kumppaniyhteistyötä.
Alta löydät ohjeet PRM portaalin käyttämiseen. Tarvittaessa voit pyytää apua myös ohjaavalta opettajaltasi tai PRM-pääkäyttäjältä Anssi Kuuselalta.
https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/opiskelijanalaureassa/minuntyokaluniverkossa/prm/Sivut/default.aspx

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Canvas-työtila aukeaa 19.2.2024
Orientaatioon, yhteen simulaatioon sekä opintojakson päätökseen osallistuminen on pakollista.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Suomeksi
Opintojakson työmäärä on keskimäärin 270 tuntia. Ajankäyttö jakaantuu lähiopetuksen, ryhmätyöskentelyn ja itsenäisen opiskelun kesken.

Sisältö ja sen jaksotus

- Orientaatio, tiimisipimus ja työelämäkumppanin valinta
- Ryhmän suunnittelu, ohjaus ja arviointi
- Monialainen simulaatiopäivä
- Kriisityön luento ja tehtävä
- Opintojakson päätös

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Amk-tutkinto-opiskelijan vaativuustaso II

- Henkilökohtaiset tavoitteet opintojaksolle hyväksytty/hylätty
- Projektisuunnitelma arvioidaan hyväksytty/hylätty (sisältää itsearvioinnin ja ryhmän vertaisarvioinnin)
- Osallistuminen moniammatilliseen simulaatiopäivään hyväksytty/hylätty
- Projektiraportti 1-5 (sisältää itsearvioinnin ja ryhmän vertaisarvioinnin)
- Kriisityön tehtävä 1-5
- Henkilökohtaisten tavoitteiden loppureflektio hyväksytty/hylätty