Siirry suoraan sisältöön

Aikuissosiaalityö ja sosiaaliohjausLaajuus (5 op)

Opinnon tunnus: TO00BZ70

Laajuus

5 op

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata aikuissosiaalityön ja sosiaaliohjauksen asiakkuuteen liittyviä ilmiöitä ja tunnistaa niiden yhteiskunnallisen taustan
- kuvata aikuissosiaalityön ja sosiaaliohjauksen teoreettisia lähtökohtia, lainsäädännöllisiä perusteita ja toimintaympäristöjä

Ilmoittautumisaika

19.05.2025 - 25.05.2025

Ajoitus

01.10.2025 - 31.12.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

20 Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
  • Sos Virtuaali
  • Jani Lehtoranta
Vastuuopettaja

Anu Nordlund

Ryhmät
  • TOS225SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S25, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata aikuissosiaalityön ja sosiaaliohjauksen asiakkuuteen liittyviä ilmiöitä ja tunnistaa niiden yhteiskunnallisen taustan
- kuvata aikuissosiaalityön ja sosiaaliohjauksen teoreettisia lähtökohtia, lainsäädännöllisiä perusteita ja toimintaympäristöjä

Arviointiasteikko

H-5

Ilmoittautumisaika

25.11.2024 - 01.12.2024

Ajoitus

22.04.2025 - 31.08.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

20 Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

40 - 45

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
  • Katja Hämäläinen
Vastuuopettaja

Katja Hämäläinen

Ryhmät
  • TOS224SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata aikuissosiaalityön ja sosiaaliohjauksen asiakkuuteen liittyviä ilmiöitä ja tunnistaa niiden yhteiskunnallisen taustan
- kuvata aikuissosiaalityön ja sosiaaliohjauksen teoreettisia lähtökohtia, lainsäädännöllisiä perusteita ja toimintaympäristöjä

Toteutustapa

Vuorovaikutteinen verkkototeutus:

Opinto toteutetaan verkkototeutuksena eikä edellytä kampukselle tuloa. Opinnolla on aikataulutettua opetusta ja ohjausta verkossa, joka tallennetaan (ja on katsottavissa jälkikäteen Canvasissa).

Opinnossa on yksilötehtävien lisäksi pari- tai ryhmätyöskentelyä. Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun läsnäolovelvollisten tapaamisten osalta joita on yksi kerta (arvottu ryhmätentti)

Osasta tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta, muu palautteenanto perustuu tehtävien oikeellisuuden tarkistamiseen sekä arviointitaulukon hyödyntämiseen tehtävän arvioinnissa. Opintojaksolla on myös vertaisarviointia

Aika ja paikka

Opintojakso totetuu aikavälillä 22.4.2025 - 31.8.2025 . Aikataulullisesti on myös huomioitu se, että polkuopiskelija ehtii saada opintopisteet ennen kesää

Opintojaksolle hyväksytyn opiskelijan tulee vahvistaa osallistumisensa opintojaksolle tekemällä ennakkotehtävä 21.4.2025 mennessä.

Katso opinnon tarkemmat aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi.
Opintojakson Canvas työtila avautuu 15.4.2025

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tehtäväkohtaiset suositeltavat oppimateriaalit ilmoitetaan opintojakson Canvas -työtilassa.

Tenttikirja on Matthies, A., Svenlin, A., Turtiainen, K. & Alho, S. 2021. Aikuissosiaalityö: Tieto, käytäntö ja vaikuttavuus. Gaudeamus: Helsinki. (löytyy myös E-kirjana).

Vinkki: Ota hyvissä ajoin yhteyttä Laurea-kirjastoon materiaalin saatavuuden varmistamiseksi. Kirjasto voi myös auttaa sopivan tietoperustan etsimisessä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tutkintosäännön mukaan opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu.

Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta:
a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja
b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen).

Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee aina opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa. Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Työelämäyhteistyö näyttäytyy opintojaksolla työelämän mahdollisina vierailijoina sekä opiskelijoiden tehtävien myötä joihin sisältyy tehtäviä jotka opiskelja tekee aikuissosiaalityön tai aikuisten kanssa tehtävän työn työkentässä.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakso toteutuu aikavälillä 22.4.2025 - 31.8.2025.

Opintojaksolle hyväksytyn opiskelijan tulee vahvistaa osallistumisensa tekemällä ennakkotehtävä 21.4.2025 mennessä.

Mikäli opiskelija ei vahvista osallistumistaan opintojaksolle tällä tavoin toimien, hänen ilmoittautumisensa toteutukselle hylätään ja tilalle otetaan jonolta seuraava opiskelija.

Opintojaksolla on yksi läsnäolovelvollinen tapaaminen verkossa (ryhmätentti) 4.6.2025 (hylätyn tentin uusintamahdollisuudet 18.6 ja 19.8)

Tutkintosääntöön perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:

Opinto on ajoitettu siten, että polkuopiskelijat ehtivät saada arviointimerkinnät ennen kesää ja opinto-oikeutensa päättymistä

Kansainvälisyys toteutuksella

KV yhteistyötä voi tehdä tehtävien myötä sekä jos opiskelee ulkomailta käsin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen kunkin opiskelijan tarvitsema ajan tarve vaihtelee yksilöllisesti kunkin opiskeluvalmiuksiin liittyen.

Opintojakso edellyttää itseohjautuvuutta eikä opintojaksolla enää opeteta sosiaalialan perusteita, koska kyseessä on täydentävä opintojakso.

Opintojaksoa suositellaan opiskelijoille joilla sosiaalialan perusteet ovat hallussa joko opintojen tai työkokemuksen perusteella.

Opintojakso ei sovellu opiskelijoille joilla ei ole vielä mitään sosiaalialan kokemusta tai koulutusta

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakson jälkeen osaat sanoittaa selkeästi itsellesi mitä sosiaalialalla aikuisten kanssa tehtävä työ on sekä saat valmiudet ja rohkeutta hakeutua alan töihin.

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso edellyttää itseohjautuvuutta eikä opintojaksolla enää opeteta sosiaalialan perusteita, koska kyseessä on täydentävä opintojakso.

Opintojaksoa suositellaan opiskelijoille joilla sosiaalialan perusteet ovat hallussa joko opintojen tai työkokemuksen perusteella.

Opintojakso ei sovellu opiskelijoille joilla ei ole vielä mitään sosiaalialan kokemusta tai koulutusta

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä [esim. Canvasissa tai Teamsissa

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason II mukaisia kriteereitä,

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Plagioinnin tarkistuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Opinnon tai sen osan uusimisen ja korottamisen aikataulut löytyvät Canvas työtilasta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa
Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:
-käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
-raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen
toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
Arvioidaan soveltuvin osin: ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus
kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa
Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen
-esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
-edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvioidaan soveltuvin osin: ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus
-edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa
Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen
-arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
-ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvioidaan soveltuvin osin: ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus
-arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
-arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Ilmoittautumisaika

25.11.2024 - 22.02.2025

Ajoitus

01.03.2025 - 31.07.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

20 Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

Laurea Hyvinkää

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
  • Jani Lehtoranta
  • Jonna Brandt
Vastuuopettaja

Jani Lehtoranta

Ryhmät
  • TOS224SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata aikuissosiaalityön ja sosiaaliohjauksen asiakkuuteen liittyviä ilmiöitä ja tunnistaa niiden yhteiskunnallisen taustan
- kuvata aikuissosiaalityön ja sosiaaliohjauksen teoreettisia lähtökohtia, lainsäädännöllisiä perusteita ja toimintaympäristöjä

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Ks. Laurean arviointikehikko taso II

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Ks. Laurean arviointikehikko taso II

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Ks. Laurean arviointikehikko taso II

Ilmoittautumisaika

25.11.2024 - 15.01.2025

Ajoitus

03.02.2025 - 28.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

20 Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

40 - 60

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
  • Ari Heikkinen
  • Anne Putkonen
Vastuuopettaja

Anne Putkonen

Ryhmät
  • TOS224SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata aikuissosiaalityön ja sosiaaliohjauksen asiakkuuteen liittyviä ilmiöitä ja tunnistaa niiden yhteiskunnallisen taustan
- kuvata aikuissosiaalityön ja sosiaaliohjauksen teoreettisia lähtökohtia, lainsäädännöllisiä perusteita ja toimintaympäristöjä

Toteutustapa

Kiinnostaako sinua sosiaaliohjaus aikuisten parissa?

Opintojakson aikana muodostuu käsitys, miten sosiaaliohjausta määritellään, sekä minkälaisten ilmiöiden parissa ja millaisissa toimintaympäristöissä sosiaaliohjausta aikuisten parissa tehdään.

Opintojakson kontaktitunnit järjestetään sekä verkossa että kampuksella, kts. aikataulutus.

Jakson aikana tehdään Vantaa-Kerava hyvinvointialueen sosiaalineuvonnassa työelämäprojekti. Tämä tarkoittaa sitä, että pitää olla paikalla Vantaalla, silloin kun omat neuvonta-ja ohjausajat ovat. Kertoja tulee olemaan noin kolme ja ne ovat arkipäivisin klo 11-15 (nämä ovat siis jakson kontaktiopetuksen ulkopolisia kertoja). Työelämäprojekti tehdään pienryhmissä yhdessä hoitotyön opiskelijoiden kanssa. Projektiaikataulu sovitaan jakson alkaessa.

Lisää tietoa Versosta löydät täältä:
https://vakehyva.fi/fi/palveluhakemisto/toimipiste/sosiaalineuvonta-verso?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAxKy5BhBbEiwAYiW--xMNq8BRgxRMrscUD3nmtrBlFPcJFo6f61FupYGBEm_jiwVVrCu7HhoC6HwQAvD_BwE#tab-services

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Helminen, Jari (toim.) Sosiaaliohjaus: Lähtökohtia ja käytäntöjä. 2016. Otavan kirjapaino Oy. Keuruu. (saatavana e-kirjana)

Helminen, Jari. 2022. Sosiaaliohjauksen tekijät ja tehtävät. Diak. Helsinki.

Liukko Eeva, Karjalainen Pekka ja Muurinen Heidi: Sosiaalihuollon matalan kynnyksen neuvonnan ja ohjauksen toimintamalli (THL)
www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/144796/Sosiaalihuollon%20matalan%20kynnyksen%20neuvonnan%20ja%20ohjauksen%20toimintamalli_Web.pdf?sequence=4&isAllowed=y

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija jättämällä osaamisanalyysin sähköpostiin (anne.putkonen@laurea.fi) 7 päivää ennen jakson alkua. Osaamisanalyysissa opiskelija perustelee jakson kaikkiin osaamistavoitteisiin nähden oikeuttaan suorittaa jakso näyttötehtävällä.

Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Aikaisemmin hankitun osaamisen kriteerinä tällä jaksolla pidetään sitä, että on ohjauskokemusta laajasti koulutusalan työtehtävistä (sosionomin työstä aikuisten parissa).

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Jaksolla tehdään työelämäprojekti Vantaa-Kerava hyvinvointialueen sosiaalineuvonnassa.

Opintojaksolla vierailee useita työelämän asiantuntijoita sekä kokemusasiantuntijoita.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosäännön mukaan opiskelijan on oltava ensimmäisellä kerralla läsnä. Mikäli perustellusta syystä (esim. sairastuminen) ei voi osallistua, ilmoita asiasta ennen tapaamista jakson vastuuopettajalle (anne.putkonen@laurea.fi).

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakson 5 opintopisteen kokonaisuus muodostuu seuraavasti:

1. Kontaktiopetus: 1 op/arvioidaan hyväksytty-hylätty.
Jokaisen kontaktikerran jälkeen opiskelija kirjoittaa Canvasiin ajatuksen siitä, minkälainen merkitys kyseisen oppitunnin aiheilla oli omalle ammatilliselle kehittymiselle.

2. Oppimistehtävä: Sosiaaliohjauksen käsite tutuksi, 1 op/ arvioidaan hylätty/ T1-K5.

3. Työelämäprojekti Versossa, 3 op/ arvioidaan hylätty/ T1-K5 (projekti sisältää neljä ohjauskertaa Versossa sekä kirjallisen tuotoksen)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa
Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:
-käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
-raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen
toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
Arvioidaan soveltuvin osin: ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus
kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa
Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen
-esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
-edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvioidaan soveltuvin osin: ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus
-edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa
Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen
-arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
-ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvioidaan soveltuvin osin: ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus
-arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
-arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Ilmoittautumisaika

20.05.2024 - 03.09.2024

Ajoitus

01.10.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Hyvinkää, sote

Toimipiste

Laurea Otaniemi

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
  • Jani Lehtoranta
  • Anu Nordlund
Vastuuopettaja

Anu Nordlund

Ryhmät
  • TOS224SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata aikuissosiaalityön ja sosiaaliohjauksen asiakkuuteen liittyviä ilmiöitä ja tunnistaa niiden yhteiskunnallisen taustan
- kuvata aikuissosiaalityön ja sosiaaliohjauksen teoreettisia lähtökohtia, lainsäädännöllisiä perusteita ja toimintaympäristöjä

Toteutustapa

Opintojakso toteutetaan pääosin verkossa sisältäen 4 webinaaria, itsenäisesti suoritettavia tehtäviä, keskustelualueella tapahtuvaa keskustelua sekä verkkossa toteutettavan tentin. Opintojaksolle on aikataulutettu myös tehtäviin liittyvää ohjausta

Aika ja paikka

02.10.2024 13.00 - 16.00 Ulkopuolinen tila : Etäyhteys Orientaatio
07.10.2024 08.30 - 10.00 Ulkopuolinen tila : Etäyhteys Luento
14.10.2024 08.30 - 10.00 Ulkopuolinen tila : Etäyhteys Luento
16.10.2024 13.00 - 16.00 Ulkopuolinen tila : Etäyhteys Vierailijaluento
29.10.2024 09.00 - 11.00 Ulkopuolinen tila : Etäyhteys Tentti
30.10.2024 09.00 - 16.00 120 (232 henkilöä) Otaniemen kampus / zoom
13.11.2024 13.00 - 16.00 Ulkopuolinen tila : Etäyhteys Onnistumisen tarinat- esitykset
14.11.2024 16.00 - 18.00 Ulkopuolinen tila : Etäyhteys 1. uusintatentti
29.11.2024 13.00- 15.00 Ulkopuolinen tila: Etäyhteys 2. uusintatentti

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tehtäväkohtaiset suositeltavat oppimateriaalit ilmoitetaan opintojakson Canvas -työtilassa.

Tenttikirja on Matthies, A., Svenlin, A., Turtiainen, K. & Alho, S. 2021. Aikuissosiaalityö: Tieto, käytäntö ja vaikuttavuus. Gaudeamus: Helsinki. (löytyy myös E-kirjana).

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija, jonka tulee olla yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan ennen orientaatiopäivää. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Lisätietoa opiskelijaintrasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Työelämäyhteistyö näyttäytyy opintojaksolla työelämän mahdollisina vierailijoina.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

02.10.2024 13.00 - 16.00 Ulkopuolinen tila : Etäyhteys
07.10.2024 08.30 - 10.00 Ulkopuolinen tila : Etäyhteys
14.10.2024 08.30 - 10.00 Ulkopuolinen tila : Etäyhteys
16.10.2024 13.00 - 16.00 Ulkopuolinen tila : Etäyhteys
25.10.2024 12.30 - 15.30 Ulkopuolinen tila : Etäyhteys
29.10.2024 09.00 - 12.00 Ulkopuolinen tila : Etäyhteys
30.10.2024 09.00 - 16.00 120 (232 henkilöä) Otaniemen kampus
13.11.2024 13.00 - 16.00 Ulkopuolinen tila : Etäyhteys
14.11.2024 16.00 - 18.00 Ulkopuolinen tila : Etäyhteys

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 op vastaa laskennallisesti 27 tunnin työpanosta. 5 op = 135 h.

Opiskelijan ajankäyttö voi vaihdella opiskelijan omista oppimisvalmiuksista johtuen. Jos sinulla on erityisen tuen päätös, otathan yhteyttä vastuuopettajaan.

Sisältö ja sen jaksotus

Sisältö tehtävineen löytyy opintojakson Canvas työtilasta. Aikataulutus lukujärjestyksen mukaisesti.
Englanniksi

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa
Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:
-käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
-raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen
toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
Arvioidaan soveltuvin osin: ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus
kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa
Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen
-esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
-edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvioidaan soveltuvin osin: ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus
-edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa
Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen
-arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
-ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvioidaan soveltuvin osin: ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus
-arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
-arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Ilmoittautumisaika

20.05.2024 - 26.05.2024

Ajoitus

01.08.2024 - 31.12.2024

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Hyvinkää, sote

Toimipiste

Laurea Hyvinkää

Opetuskielet
  • Suomi
Paikat

20 - 40

Koulutus
  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
  • Jani Lehtoranta
  • Jonna Brandt
Vastuuopettaja

Jani Lehtoranta

Ryhmät
  • TOS224SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata aikuissosiaalityön ja sosiaaliohjauksen asiakkuuteen liittyviä ilmiöitä ja tunnistaa niiden yhteiskunnallisen taustan
- kuvata aikuissosiaalityön ja sosiaaliohjauksen teoreettisia lähtökohtia, lainsäädännöllisiä perusteita ja toimintaympäristöjä

Toteutustapa

Opintojakso toteutetaan lähi- ja etopetuksena.

Opintojaksolla tutustutaan aikuisten parissa tehtävän sosiaaliohjauksen lähtökohtiin, keskeisiin ilmiöihin sekä erilaisiin toimintaympäristöihin monipuolisesti. Opintojaksolla on mukana myös vierailijoita työelämästä.

Aika ja paikka

Katso opintojakson aikataulut.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaalit ja suositeltava kirjallisuus ilmoitetaan opintojakson Canvas-oppimisympäristössä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla tehdään yhteistyötä työelämän kanssa, mutta opintojaksoon ei liity erillistä työelämäprojektia.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Toteutuksen tärkeät päivämäärät ovat orientaatio, tentti ja seminaaripäivä. Läsnäolovelvolliset päivämäärät on merkitty opintojakson aikatauluun.

Kansainvälisyys toteutuksella

Opintojaksolla ei ole kv-yhteyksiä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakso koostuu kolmesta arviointiosasta, jotka ovat:
1. Aikuissosiaalityön toimintaympäristöt
2. Asiakkuuteen liittyvät ilmiöt
3. Yhteiskunnallinen viitekehys

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.]

Hylätty (0)

Ks. Laurean arviointikehikko taso II

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Ks. Laurean arviointikehikko taso II

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Ks. Laurean arviointikehikko taso II

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Ks. Laurean arviointikehikko taso II