Siirry suoraan sisältöön

Aikuissosiaalityö ja sosiaaliohjaus (5 op)

Toteutuksen tunnus: TO00BZ70-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

25.11.2024 - 15.01.2025

Ajoitus

03.02.2025 - 28.04.2025

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

1 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus

Yksikkö

20 Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

40 - 60

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat

Opettaja

  • Ari Heikkinen
  • Anne Putkonen

Vastuuopettaja

Anne Putkonen

Ryhmät

  • TOS224SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata aikuissosiaalityön ja sosiaaliohjauksen asiakkuuteen liittyviä ilmiöitä ja tunnistaa niiden yhteiskunnallisen taustan
- kuvata aikuissosiaalityön ja sosiaaliohjauksen teoreettisia lähtökohtia, lainsäädännöllisiä perusteita ja toimintaympäristöjä

Toteutustapa

Kiinnostaako sinua sosiaaliohjaus aikuisten parissa?

Opintojakson aikana muodostuu käsitys, miten sosiaaliohjausta määritellään, sekä minkälaisten ilmiöiden parissa ja millaisissa toimintaympäristöissä sosiaaliohjausta aikuisten parissa tehdään.

Opintojakson kontaktitunnit järjestetään sekä verkossa että kampuksella, kts. aikataulutus.

Jakson aikana tehdään Vantaa-Kerava hyvinvointialueen sosiaalineuvonnassa työelämäprojekti. Tämä tarkoittaa sitä, että pitää olla paikalla Vantaalla, silloin kun omat neuvonta-ja ohjausajat ovat. Kertoja tulee olemaan noin kolme ja ne ovat arkipäivisin klo 11-15 (nämä ovat siis jakson kontaktiopetuksen ulkopolisia kertoja). Työelämäprojekti tehdään pienryhmissä yhdessä hoitotyön opiskelijoiden kanssa. Projektiaikataulu sovitaan jakson alkaessa.

Lisää tietoa Versosta löydät täältä:
https://vakehyva.fi/fi/palveluhakemisto/toimipiste/sosiaalineuvonta-verso?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAxKy5BhBbEiwAYiW--xMNq8BRgxRMrscUD3nmtrBlFPcJFo6f61FupYGBEm_jiwVVrCu7HhoC6HwQAvD_BwE#tab-services

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Helminen, Jari (toim.) Sosiaaliohjaus: Lähtökohtia ja käytäntöjä. 2016. Otavan kirjapaino Oy. Keuruu. (saatavana e-kirjana)

Helminen, Jari. 2022. Sosiaaliohjauksen tekijät ja tehtävät. Diak. Helsinki.

Liukko Eeva, Karjalainen Pekka ja Muurinen Heidi: Sosiaalihuollon matalan kynnyksen neuvonnan ja ohjauksen toimintamalli (THL)
www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/144796/Sosiaalihuollon%20matalan%20kynnyksen%20neuvonnan%20ja%20ohjauksen%20toimintamalli_Web.pdf?sequence=4&isAllowed=y

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija jättämällä osaamisanalyysin sähköpostiin (anne.putkonen@laurea.fi) 7 päivää ennen jakson alkua. Osaamisanalyysissa opiskelija perustelee jakson kaikkiin osaamistavoitteisiin nähden oikeuttaan suorittaa jakso näyttötehtävällä.

Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Aikaisemmin hankitun osaamisen kriteerinä tällä jaksolla pidetään sitä, että on ohjauskokemusta laajasti koulutusalan työtehtävistä (sosionomin työstä aikuisten parissa).

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Jaksolla tehdään työelämäprojekti Vantaa-Kerava hyvinvointialueen sosiaalineuvonnassa.

Opintojaksolla vierailee useita työelämän asiantuntijoita sekä kokemusasiantuntijoita.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosäännön mukaan opiskelijan on oltava ensimmäisellä kerralla läsnä. Mikäli perustellusta syystä (esim. sairastuminen) ei voi osallistua, ilmoita asiasta ennen tapaamista jakson vastuuopettajalle (anne.putkonen@laurea.fi).

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakson 5 opintopisteen kokonaisuus muodostuu seuraavasti:

1. Kontaktiopetus: 1 op/arvioidaan hyväksytty-hylätty.
Jokaisen kontaktikerran jälkeen opiskelija kirjoittaa Canvasiin ajatuksen siitä, minkälainen merkitys kyseisen oppitunnin aiheilla oli omalle ammatilliselle kehittymiselle.

2. Oppimistehtävä: Sosiaaliohjauksen käsite tutuksi, 1 op/ arvioidaan hylätty/ T1-K5.

3. Työelämäprojekti Versossa, 3 op/ arvioidaan hylätty/ T1-K5 (projekti sisältää neljä ohjauskertaa Versossa sekä kirjallisen tuotoksen)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa
Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:
-käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
-raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen
toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
Arvioidaan soveltuvin osin: ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus
kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija osaa
Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen
-esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
-edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvioidaan soveltuvin osin: ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus
-edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa
Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen
-arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
-ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvioidaan soveltuvin osin: ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus
-arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
-arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä