Aikuissosiaalityö ja sosiaaliohjaus (5 op)
Toteutuksen tunnus: TO00BZ70-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
25.11.2024 - 01.12.2024
Ajoitus
22.04.2025 - 31.08.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
20 Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 45
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Katja Hämäläinen
Vastuuopettaja
Katja Hämäläinen
Ryhmät
-
TOS224SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata aikuissosiaalityön ja sosiaaliohjauksen asiakkuuteen liittyviä ilmiöitä ja tunnistaa niiden yhteiskunnallisen taustan
- kuvata aikuissosiaalityön ja sosiaaliohjauksen teoreettisia lähtökohtia, lainsäädännöllisiä perusteita ja toimintaympäristöjä
Toteutustapa
Vuorovaikutteinen verkkototeutus:
Opinto toteutetaan verkkototeutuksena eikä edellytä kampukselle tuloa. Opinnolla on aikataulutettua opetusta ja ohjausta verkossa, joka tallennetaan (ja on katsottavissa jälkikäteen Canvasissa).
Opinnossa on yksilötehtävien lisäksi pari- tai ryhmätyöskentelyä. Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun läsnäolovelvollisten tapaamisten osalta joita on yksi kerta (arvottu ryhmätentti)
Osasta tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta, muu palautteenanto perustuu tehtävien oikeellisuuden tarkistamiseen sekä arviointitaulukon hyödyntämiseen tehtävän arvioinnissa. Opintojaksolla on myös vertaisarviointia
Aika ja paikka
Opintojakso totetuu aikavälillä 22.4.2025 - 31.8.2025 . Aikataulullisesti on myös huomioitu se, että polkuopiskelija ehtii saada opintopisteet ennen kesää
Opintojaksolle hyväksytyn opiskelijan tulee vahvistaa osallistumisensa opintojaksolle tekemällä ennakkotehtävä 21.4.2025 mennessä.
Katso opinnon tarkemmat aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi.
Opintojakson Canvas työtila avautuu 15.4.2025
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Tehtäväkohtaiset suositeltavat oppimateriaalit ilmoitetaan opintojakson Canvas -työtilassa.
Tenttikirja on Matthies, A., Svenlin, A., Turtiainen, K. & Alho, S. 2021. Aikuissosiaalityö: Tieto, käytäntö ja vaikuttavuus. Gaudeamus: Helsinki. (löytyy myös E-kirjana).
Vinkki: Ota hyvissä ajoin yhteyttä Laurea-kirjastoon materiaalin saatavuuden varmistamiseksi. Kirjasto voi myös auttaa sopivan tietoperustan etsimisessä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tutkintosäännön mukaan opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu.
Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta:
a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja
b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen).
Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee aina opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa. Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Työelämäyhteistyö näyttäytyy opintojaksolla työelämän mahdollisina vierailijoina sekä opiskelijoiden tehtävien myötä joihin sisältyy tehtäviä jotka opiskelja tekee aikuissosiaalityön tai aikuisten kanssa tehtävän työn työkentässä.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakso toteutuu aikavälillä 22.4.2025 - 31.8.2025.
Opintojaksolle hyväksytyn opiskelijan tulee vahvistaa osallistumisensa tekemällä ennakkotehtävä 21.4.2025 mennessä.
Mikäli opiskelija ei vahvista osallistumistaan opintojaksolle tällä tavoin toimien, hänen ilmoittautumisensa toteutukselle hylätään ja tilalle otetaan jonolta seuraava opiskelija.
Opintojaksolla on yksi läsnäolovelvollinen tapaaminen verkossa (ryhmätentti) 4.6.2025 (hylätyn tentin uusintamahdollisuudet 18.6 ja 19.8)
Tutkintosääntöön perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Opinto on ajoitettu siten, että polkuopiskelijat ehtivät saada arviointimerkinnät ennen kesää ja opinto-oikeutensa päättymistä
Kansainvälisyys toteutuksella
KV yhteistyötä voi tehdä tehtävien myötä sekä jos opiskelee ulkomailta käsin.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen kunkin opiskelijan tarvitsema ajan tarve vaihtelee yksilöllisesti kunkin opiskeluvalmiuksiin liittyen.
Opintojakso edellyttää itseohjautuvuutta eikä opintojaksolla enää opeteta sosiaalialan perusteita, koska kyseessä on täydentävä opintojakso.
Opintojaksoa suositellaan opiskelijoille joilla sosiaalialan perusteet ovat hallussa joko opintojen tai työkokemuksen perusteella.
Opintojakso ei sovellu opiskelijoille joilla ei ole vielä mitään sosiaalialan kokemusta tai koulutusta
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakson jälkeen osaat sanoittaa selkeästi itsellesi mitä sosiaalialalla aikuisten kanssa tehtävä työ on sekä saat valmiudet ja rohkeutta hakeutua alan töihin.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso edellyttää itseohjautuvuutta eikä opintojaksolla enää opeteta sosiaalialan perusteita, koska kyseessä on täydentävä opintojakso.
Opintojaksoa suositellaan opiskelijoille joilla sosiaalialan perusteet ovat hallussa joko opintojen tai työkokemuksen perusteella.
Opintojakso ei sovellu opiskelijoille joilla ei ole vielä mitään sosiaalialan kokemusta tai koulutusta
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä [esim. Canvasissa tai Teamsissa
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason II mukaisia kriteereitä,
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Plagioinnin tarkistuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Opinnon tai sen osan uusimisen ja korottamisen aikataulut löytyvät Canvas työtilasta.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija osaa
Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:
-käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
-raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen
toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
Arvioidaan soveltuvin osin: ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus
kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opiskelija osaa
Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen
-esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
-edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvioidaan soveltuvin osin: ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus
-edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa
Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen
-arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
-ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvioidaan soveltuvin osin: ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus
-arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
-arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä