LastensuojeluLaajuus (10 op)
Opinnon tunnus: TO00BZ65
Laajuus
10 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- toteuttaa lastensuojelulain periaatteita ennaltaehkäisevässä ja lapsi- ja perhekohtaisessa lastensuojelussa
- arvioida lapsen ja perheen erilaisia tuen tarpeita
- perustella varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen merkitystä lapsen elämässä
- toimia monialaisessa yhteistyössä ja soveltaa systeemistä työotetta sosiaalialan työssä
Ilmoittautumisaika
19.05.2025 - 25.05.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Hyvinkää, sote
Toimipiste
Laurea Hyvinkää
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Tanja Tikkanen-Lamminen
- Pia Harju
Vastuuopettaja
Pia Harju
Ryhmät
-
TOS225SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S25, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- toteuttaa lastensuojelulain periaatteita ennaltaehkäisevässä ja lapsi- ja perhekohtaisessa lastensuojelussa
- arvioida lapsen ja perheen erilaisia tuen tarpeita
- perustella varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen merkitystä lapsen elämässä
- toimia monialaisessa yhteistyössä ja soveltaa systeemistä työotetta sosiaalialan työssä
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
19.05.2025 - 25.05.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
10 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, sote
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 60
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Elina Kauhanen
- Iris Summanen
Vastuuopettaja
Iris Summanen
Ryhmät
-
TOS225SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S25, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- toteuttaa lastensuojelulain periaatteita ennaltaehkäisevässä ja lapsi- ja perhekohtaisessa lastensuojelussa
- arvioida lapsen ja perheen erilaisia tuen tarpeita
- perustella varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen merkitystä lapsen elämässä
- toimia monialaisessa yhteistyössä ja soveltaa systeemistä työotetta sosiaalialan työssä
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
25.11.2024 - 01.12.2024
Ajoitus
21.01.2025 - 31.05.2025
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
10 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, sote
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 60
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Vuokko Pohjanoksa
- Anne Pirinen
Vastuuopettaja
Anne Pirinen
Ryhmät
-
TOS224SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- toteuttaa lastensuojelulain periaatteita ennaltaehkäisevässä ja lapsi- ja perhekohtaisessa lastensuojelussa
- arvioida lapsen ja perheen erilaisia tuen tarpeita
- perustella varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen merkitystä lapsen elämässä
- toimia monialaisessa yhteistyössä ja soveltaa systeemistä työotetta sosiaalialan työssä
Toteutustapa
Opintojakso toteutuu kokonaan verkossa. Toteutukseen liittyvät ohjeistukset, tehtävät ja materiaalit ovat opintojakson alkaessa Canvasissa. Luennoilla ei ole läsnäolovelvollisuutta, sillä luennot ja asiantuntijatapaamiset pyritään nauhoittamaan lukuunottamatta kokemusasiantuntijatapaamisia ja etukäteen ilmoitettuja luentoja, joita ei nauhoiteta. Nauhoitteet ovat kuunneltavissa opintojakson ajan.
Aikatauluihin saattaa tulla vielä muutoksia.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Lastensuojelulaki
Lastensuojelun käsikirja
Traumainfo.fi: https://traumainfo.fi/2020/03/06/trauma-on-kehossa/
Anne Viinikka (toim.) Mentalisaatio perheiden kohtaamisessa. Mannerheimin lastensuojeluliitto ry. 2014.
Lisämateriaalia on Canvasissa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Työelämäyhteistyö toteutuu asiantuntijavierailujen puitteissa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Sisältö ja sen jaksotus
Sisältö ja tehtävät
Sisältö:
1. Ennaltaehkäisevä lastensuojelu: lapsen oikeudet, ennaltaehkäisevä lastensuojelu, moniammatillinen yhteistyö, Sosiaalihuoltolain mukaiset ja muut lapsiperhepalvelut
2. Lastensuojelun tarpeen tunnistaminen ja arviointi: perhe- ja lähisuhdeväkivalta ym. lapsen hyvinvoinnin riskitekijät, lapsen kaltoinkohtelun tunnistaminen, lastensuojeluilmoitus, palvelutarpeen arviointi
3. Lapsi- ja perhekohtainen lastensuojelu: lastensuojelun toimintaperiaatteet, avohuollon tukitoimenpiteet, kiireellinen sijoitus, huostaanotto, sijaishuolto (laitoshoito, ammatilliset perhekodit, perhehoito, rajoitustoimenpiteet), jälkihuolto, systeeminen ja traumatietoinen työskentelyote avo- ja sijaishuollon työssä
4. Varhainen vuorovaikutus, kiintymyssuhde ja mentalisaatio
Tehtävät:
Moduuli 1: Ehkäisevä lastensuojelu, 2 op
-Yksilö- tai paritehtävä: Ehkäisevä lastensuojelu, case-tehtävä 2 op (arviointi 0-5)., painoarvo 30 %.
Moduuli 2: Lastensuojelun tarpeen arviointi, 2 op
-Ryhmätehtävä, 4 henkeä. Lastensuojelun tarvetta aiheuttavia tekijöitä -esitys ja muiden ryhmien esitysten vertaisarviointi, 1 op (arviointi hyl/hyv)
-Yksilötehtävä: Reflektiopäiväkirja opintojakson luennoista ja annetusta teemasta. 1 op (arviointi hyv/hyl),
Moduuli 3: Lapsi- ja perhekohtainen lastensuojelu, 6 op
-Yksilötehtävä Tentti: Lastensuojelulain keskeisiä kohtia, 2 op (arviointi 0-5), painoarvo 30 %. opintojakson arvosanasta
-Yksilö-, pari- tai ryhmätehtävä: Sijaishuolto asiakkaiden kokemuksina, 1 op (arviointi hyv/hyl)
-Paritehtävä: Varhainen vuorovaikutus, mentalisaatio ja traumainformoitu työote, 3 op (arviointi 1-5). painoarvo 40 % opintojakson arvosanasta. Opettajan sanallinen ja numeerinen palaute.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle" Verkkototeutuksessa ilmoitetaan aloituskerran poissaolosta opintojakson vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituksesta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.)
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.
Ilmoittautumisaika
20.05.2024 - 23.08.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 12.12.2024
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
6 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Hyvinkää, sote
Toimipiste
Laurea Hyvinkää
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Pilvi Niemelä
- Pia Harju
- Minna Manelius
Vastuuopettaja
Pia Harju
Ryhmät
-
TOS224SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- toteuttaa lastensuojelulain periaatteita ennaltaehkäisevässä ja lapsi- ja perhekohtaisessa lastensuojelussa
- arvioida lapsen ja perheen erilaisia tuen tarpeita
- perustella varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen merkitystä lapsen elämässä
- toimia monialaisessa yhteistyössä ja soveltaa systeemistä työotetta sosiaalialan työssä
Toteutustapa
Opintojaksolla syvennymme lastensuojelun monipuoliseen toimintaympäristöön. Tutustumme erilaisten perheiden kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tarkasteluun sekä palvelujärjestelmän ja lainsäädännön merkitykseen lastensuojelutyössä. Pohdimme varhaisen vuorovaikutuksen merkitystä sekä lasten psyykkisen kehityksen kulmakiviä. Myös systeeminen ja suhdeperustainen lähestymistapa tulee tutuksi sekä dokumentoinnin merkitys asiakastyössä. Osa luento-opetuksesta on integroitu perhetyön opintojakson kanssa.
Opinnon toteutusta tukee canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opintojaksolla on aikataulutettua opetusta sekä kampuksella että etänä. Etäopetusta ei tallenneta. Opinnossa on yksilö- ja ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan henkilö- ja/tai ryhmäkohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös vertaispalautteenantoa.
Aika ja paikka
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi.
Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson oppimateriaali on nähtävillä opiskelijoille canvasissa opintojakson alkaessa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla vierailee työelämän asiantuntijoita. Varsinaista työelämäprojektia ei ole.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Ensimmäinen kontaktikerta on Hyvinkään kampuksella maanantaina 2.9.2024 klo 8.30.
Muita läsnäoloa vaativia päiviä ovat esim. menetelmäpäivä, ryhmätentti ja seminaari. Tarkemmat päivämäärät löytyvät opintojakson aikataulusta.
Kansainvälisyys toteutuksella
Opintojaksolla ei ole kansainvälisiä yhteyksiä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Opiskelijan työmäärä opintojaksolla on keskimäärin 270 työtuntia. Työmäärä koostuu lähi- ja etäopetuksesta, itsenäisestä työskentelystä, ryhmätyöskentelystä, tentistä, oppimistehtävien tekemisestä ja seminaaritöistä.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakso sisältää kolme moduulia:
1. Ehkäisevä lastensuojelu 2op
2. Lastensuojelun tarpeen arviointi 1op
3. Lapsi- ja perhekohtainen lastensuojelu 7op
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason II mukaisia kriteereitä, jotka on kuvattu alla.
Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkistuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Hylätty (0)
Opiskelijan suoritus voidaan hylätä, jos hän ei pääse opintojakson tavoitteisiin, ei palauta annettuja oppimistehtäviä, ei osallistu opetukseen tai seminaaripäivään.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Hyväksytty suoritus edellyttää opintojakson tavoitteiden saavuttamista, opetukseen osallistumista, seminaaripäivään osallistumista sekä opintojaksoon liittyvien tehtävien tekemistä hyväksytysti.
Arviointi noudattaa Laurean arviointikehikkoa taso 2.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
kts. Laurean arviointikehikko taso 2
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
kts. Laurean arviointikehikko taso 2
Ilmoittautumisaika
20.05.2024 - 26.05.2024
Ajoitus
20.08.2024 - 20.11.2024
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
10 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, sote
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 60
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Laura Lintu
- Elina Kauhanen
Vastuuopettaja
Elina Kauhanen
Ryhmät
-
TOS224SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- toteuttaa lastensuojelulain periaatteita ennaltaehkäisevässä ja lapsi- ja perhekohtaisessa lastensuojelussa
- arvioida lapsen ja perheen erilaisia tuen tarpeita
- perustella varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen merkitystä lapsen elämässä
- toimia monialaisessa yhteistyössä ja soveltaa systeemistä työotetta sosiaalialan työssä
Toteutustapa
Opintojaksolla perehdytään lastensuojelun toimintaympäristöön, perheiden haastaviin elämäntilanteisiin, lastensuojelua ohjaavaan lainsäädäntöön ja palvelujärjestelmiin sekä käytännön työhön lastensuojelussa. Opintojaksolla käsitellään myös varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen merkitystä lastensuojelun kontekstissa sekä perehdytään systeemiseen työotteeseen ja dokumentointiin.
Kyseessä on verkkototeutus. Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Kaikki luennot pidetään etänä Zoomin välityksellä. Etäopetus tallennetaan ja tallenne on katsottavissa jälkikäteen. Toteutuksella on yksi Otaniemen kampuksella järjestettävä lähipäivä, johon voi vaihtoehtoisesti osallistua myös etänä. Lisäksi opiskelijoilla on mahdollisuus halutessaan osallistua monialaisille erityiskasvatuksen päiville Otaniemen kampuksella. Opinnolla on ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta.
Aika ja paikka
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ilmoitetaan opintojakson alkaessa Canvasissa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla käy asiantuntijavierailijoita lastensuojelun eri sektoreilta. Lisäksi opiskelijat toteuttavat ryhmissä tutustumiskäynnin lastensuojelun avo- tai sijaishuollon yksikköön. Osalle opiskelijoista pyritään mahdollistamaan osallistuminen lapsiperheen palvelutarpeen arviointiin.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan etukäteen vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Sisältö ja sen jaksotus
Ennaltaehkäisevä lastensuojelu: lapsen oikeudet, ennaltaehkäisevä lastensuojelu, sosiaalihuoltolain mukaiset ja muut lapsiperhepalvelut
Lastensuojelun tarpeen tunnistaminen ja arviointi: sosiaaliset ongelmat lapsiperheissä, SHL-ilmoitus, lastensuojeluilmoitus, palvelutarpeen arviointi
Lapsi- ja perhekohtainen lastensuojelu: lastensuojelun toimintaperiaatteet, avohuollon tukitoimenpiteet, kiireellinen sijoitus, huostaanotto, sijaishuolto (laitoshoito, ammatilliset perhekodit, perhehoito, rajoitustoimenpiteet), jälkihuolto
Varhainen vuorovaikutus ja kiintymyssuhde: vuorovaikutuksen haasteet ja ylisukupolvisuus
Verkostomaiset ja voimavarakeskeiset työmenetelmät: systeeminen lastensuojelun toimintamalli, verkostotyö lastensuojelussa, traumainformoitu työote, dokumentointi
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason II mukaisia kriteereitä, jotka on kuvattu alla.
Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkistuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Tutkintosäännön mukaan opiskelijalla on mahdollisuus korottaa opinnon/projektin/osaamisen näytön hyväksyttyä arvosanaa yhden kerran puolen vuoden sisällä arvioinnista. Hyväksytyn arvosanan korottamisyritys kohdennetaan siihen osaamiseen, joka on katsottu aiemmassa arvioinnissa puutteelliseksi, ja jonka uudelleen näyttäminen ja arviointi mahdollistaa arvosanan korottamisen. Ennen hyväksytyn arvioinnin korotusyritystä opiskelija laatii suunnitelman puuttuneen osaamisen näyttämiseksi aikatauluineen. Suunnitelmaa voidaan tarkentaa opettajan toimesta sen hyväksymisvaiheessa. Arvosanan korotus on aina uusi suoritus. Vanha arvosana jää suoritushistoriatietoihin ja sitä ei voi muuttaa. Parempi arvosana jää voimaan. Hyväksytyn opintosuorituksen tehnyt opiskelija ei voi osallistua kyseisen opintojakson uudelle toteutukselle.