Siirry suoraan sisältöön

Lastensuojelu (10 op)

Toteutuksen tunnus: TO00BZ65-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

25.11.2024 - 01.12.2024

Ajoitus

21.01.2025 - 31.05.2025

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

10 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

20 Sosiaali- ja terveysala

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

40 - 60

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat

Opettaja

  • Vuokko Pohjanoksa
  • Anne Pirinen

Vastuuopettaja

Anne Pirinen

Ryhmät

  • TOS224SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- toteuttaa lastensuojelulain periaatteita ennaltaehkäisevässä ja lapsi- ja perhekohtaisessa lastensuojelussa
- arvioida lapsen ja perheen erilaisia tuen tarpeita
- perustella varhaisen vuorovaikutuksen ja kiintymyssuhteen merkitystä lapsen elämässä
- toimia monialaisessa yhteistyössä ja soveltaa systeemistä työotetta sosiaalialan työssä

Toteutustapa

Opintojakso toteutuu kokonaan verkossa. Toteutukseen liittyvät ohjeistukset, tehtävät ja materiaalit ovat opintojakson alkaessa Canvasissa. Luennoilla ei ole läsnäolovelvollisuutta, sillä luennot ja asiantuntijatapaamiset pyritään nauhoittamaan lukuunottamatta kokemusasiantuntijatapaamisia ja etukäteen ilmoitettuja luentoja, joita ei nauhoiteta. Nauhoitteet ovat kuunneltavissa opintojakson ajan.
Aikatauluihin saattaa tulla vielä muutoksia.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Lastensuojelulaki
Lastensuojelun käsikirja
Traumainfo.fi: https://traumainfo.fi/2020/03/06/trauma-on-kehossa/
Anne Viinikka (toim.) Mentalisaatio perheiden kohtaamisessa. Mannerheimin lastensuojeluliitto ry. 2014.
Lisämateriaalia on Canvasissa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Työelämäyhteistyö toteutuu asiantuntijavierailujen puitteissa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Sisältö ja sen jaksotus

Sisältö ja tehtävät
Sisältö:
1. Ennaltaehkäisevä lastensuojelu: lapsen oikeudet, ennaltaehkäisevä lastensuojelu, moniammatillinen yhteistyö, Sosiaalihuoltolain mukaiset ja muut lapsiperhepalvelut

2. Lastensuojelun tarpeen tunnistaminen ja arviointi: perhe- ja lähisuhdeväkivalta ym. lapsen hyvinvoinnin riskitekijät, lapsen kaltoinkohtelun tunnistaminen, lastensuojeluilmoitus, palvelutarpeen arviointi

3. Lapsi- ja perhekohtainen lastensuojelu: lastensuojelun toimintaperiaatteet, avohuollon tukitoimenpiteet, kiireellinen sijoitus, huostaanotto, sijaishuolto (laitoshoito, ammatilliset perhekodit, perhehoito, rajoitustoimenpiteet), jälkihuolto, systeeminen ja traumatietoinen työskentelyote avo- ja sijaishuollon työssä

4. Varhainen vuorovaikutus, kiintymyssuhde ja mentalisaatio



Tehtävät:

Moduuli 1: Ehkäisevä lastensuojelu, 2 op
-Yksilö- tai paritehtävä: Ehkäisevä lastensuojelu, case-tehtävä 2 op (arviointi 0-5)., painoarvo 30 %.

Moduuli 2: Lastensuojelun tarpeen arviointi, 2 op
-Ryhmätehtävä, 4 henkeä. Lastensuojelun tarvetta aiheuttavia tekijöitä -esitys ja muiden ryhmien esitysten vertaisarviointi, 1 op (arviointi hyl/hyv)
-Yksilötehtävä: Reflektiopäiväkirja opintojakson luennoista ja annetusta teemasta. 1 op (arviointi hyv/hyl),

Moduuli 3: Lapsi- ja perhekohtainen lastensuojelu, 6 op
-Yksilötehtävä Tentti: Lastensuojelulain keskeisiä kohtia, 2 op (arviointi 0-5), painoarvo 30 %. opintojakson arvosanasta
-Yksilö-, pari- tai ryhmätehtävä: Sijaishuolto asiakkaiden kokemuksina, 1 op (arviointi hyv/hyl)
-Paritehtävä: Varhainen vuorovaikutus, mentalisaatio ja traumainformoitu työote, 3 op (arviointi 1-5). painoarvo 40 % opintojakson arvosanasta. Opettajan sanallinen ja numeerinen palaute.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle" Verkkototeutuksessa ilmoitetaan aloituskerran poissaolosta opintojakson vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituksesta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.)

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta


Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.