Sosiaalialan vaikuttamistyöLaajuus (5 op)
Opinnon tunnus: SS00BZ36
Laajuus
5 op
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää erilaisia yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja
- toimia osallisuutta vahvistaen yhteistyössä sosiaalialan asiakkaiden ja muiden toimijoiden kanssa
- jäsentää sosiaalialan työn tavoitteellisuuteen ja vaikuttavuuteen liittyviä kysymyksiä
Ilmoittautumisaika
19.05.2025 - 25.05.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
20 Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Eeva Soikkeli
Vastuuopettaja
Eeva Soikkeli
Ryhmät
-
SSV224SNSosionomikoulutus, päivätoteutus, S24, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää erilaisia yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja
- toimia osallisuutta vahvistaen yhteistyössä sosiaalialan asiakkaiden ja muiden toimijoiden kanssa
- jäsentää sosiaalialan työn tavoitteellisuuteen ja vaikuttavuuteen liittyviä kysymyksiä
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
19.05.2025 - 25.05.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
20 Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
Laurea Hyvinkää
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSB2), Laurea Hyvinkää
Opettaja
- Paula Väliaho
- Sanni Einovaara
Vastuuopettaja
Sanni Einovaara
Ryhmät
-
SSB225KNSosionomikoulutus, päivätoteutus, K25, Hyvinkää
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää erilaisia yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja
- toimia osallisuutta vahvistaen yhteistyössä sosiaalialan asiakkaiden ja muiden toimijoiden kanssa
- jäsentää sosiaalialan työn tavoitteellisuuteen ja vaikuttavuuteen liittyviä kysymyksiä
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
19.05.2025 - 25.05.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
20 Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 60
Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSD2), Laurea Verkkokampus
Opettaja
- Katri Kärkkäinen
- Eeva-Kaisa Pelkonen
Vastuuopettaja
Katri Kärkkäinen
Ryhmät
-
SSD225KASosionomikoulutus, verkko-opinnot, K25, Verkkokampus
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää erilaisia yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja
- toimia osallisuutta vahvistaen yhteistyössä sosiaalialan asiakkaiden ja muiden toimijoiden kanssa
- jäsentää sosiaalialan työn tavoitteellisuuteen ja vaikuttavuuteen liittyviä kysymyksiä
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
19.05.2025 - 25.05.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
20 Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Eeva Soikkeli
Vastuuopettaja
Eeva Soikkeli
Ryhmät
-
SSV225KASosionomikoulutus, monimuotototeutus, K25, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää erilaisia yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja
- toimia osallisuutta vahvistaen yhteistyössä sosiaalialan asiakkaiden ja muiden toimijoiden kanssa
- jäsentää sosiaalialan työn tavoitteellisuuteen ja vaikuttavuuteen liittyviä kysymyksiä
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
19.05.2025 - 25.05.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2.5 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
20 Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
35 - 45
Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
- Kaijus Varjonen
- Katja Tikkanen
Vastuuopettaja
Kaijus Varjonen
Ryhmät
-
SSG225KASosionomikoulutus, monimuotototeutus, K25, Otaniemi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää erilaisia yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja
- toimia osallisuutta vahvistaen yhteistyössä sosiaalialan asiakkaiden ja muiden toimijoiden kanssa
- jäsentää sosiaalialan työn tavoitteellisuuteen ja vaikuttavuuteen liittyviä kysymyksiä
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
19.05.2025 - 25.05.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
20 Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
Laurea Porvoo
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSP2), Laurea Porvoo
Opettaja
- Laura Lintu
- Sanni Einovaara
Vastuuopettaja
Sanni Einovaara
Ryhmät
-
SSP225KASosionomikoulutus, monimuotototeutus, K25, Porvoo
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää erilaisia yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja
- toimia osallisuutta vahvistaen yhteistyössä sosiaalialan asiakkaiden ja muiden toimijoiden kanssa
- jäsentää sosiaalialan työn tavoitteellisuuteen ja vaikuttavuuteen liittyviä kysymyksiä
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
19.05.2025 - 25.05.2025
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
20 Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 80
Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Eeva Soikkeli
Vastuuopettaja
Eeva Soikkeli
Ryhmät
-
SSV225KAMSosionomikoulutus, verkko-opinnot, K25, Tikkurila, ryhmä 2
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää erilaisia yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja
- toimia osallisuutta vahvistaen yhteistyössä sosiaalialan asiakkaiden ja muiden toimijoiden kanssa
- jäsentää sosiaalialan työn tavoitteellisuuteen ja vaikuttavuuteen liittyviä kysymyksiä
Arviointiasteikko
H-5
Ilmoittautumisaika
25.11.2024 - 01.12.2024
Ajoitus
24.01.2025 - 31.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2.5 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
20 Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
Laurea Hyvinkää
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSB2), Laurea Hyvinkää
Opettaja
- Pia Harju
- Sanni Einovaara
Vastuuopettaja
Sanni Einovaara
Ryhmät
-
SSB224SASosionomikoulutus, monimuotototeutus, S24, Hyvinkää
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää erilaisia yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja
- toimia osallisuutta vahvistaen yhteistyössä sosiaalialan asiakkaiden ja muiden toimijoiden kanssa
- jäsentää sosiaalialan työn tavoitteellisuuteen ja vaikuttavuuteen liittyviä kysymyksiä
Toteutustapa
Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta sekä kampuksella että etänä. Etäopetusta ei tallenneta .Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.
Aika ja paikka
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojaksolla hyödynnetään valinnanvaraista oppimateriaalia, joka ilmoitetaan Canvas-työtilassa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Mahdolliset toiveet valinnaisista suoritustavoista tulee ilmaista opintojakson orientaatioon mennessä
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla tehdään LBD-mallin mukaisia yhteistyöprojekteja työelämän edustajien kanssa. Osa opintojakson aikatauluista rakentuu ryhmän ja toimeksiantajien välisessä vuorovaikutuksessa.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Orientaatiopoissaolo tulee korvata edellytetysti.
Kansainvälisyys toteutuksella
Tällä opintojaksolla ei ole KV-yhteyksiä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojaksolla perehdytään asiakassosallisuuteen, vaikuttamistyön eri tasoihin sekä vaikuttavuuden kysymyksiin. Opintojaksolla myös tehdään vaikuttamistyötä yhteistyössä työelämän yhteistyökumppaneiden kanssa.
Opintojakson arviointiosat ovat seuraavat:
- Valmistautuminen vaikuttamiseen 2 op
- Vaikuttaminen hanketyössä 3 op
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason I mukaisia kriteereitä, jotka on kuvattu alla.
Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkistuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Ilmoittautumisaika
25.11.2024 - 01.12.2024
Ajoitus
22.01.2025 - 31.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
20 Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
Laurea Lohja
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSF2), Laurea Lohja
Opettaja
- Hanna Nurmiranta
- Sanni Einovaara
Vastuuopettaja
Sanni Einovaara
Ryhmät
-
SSF224SASosionomikoulutus, monimuotototeutus, S24, Lohja
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää erilaisia yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja
- toimia osallisuutta vahvistaen yhteistyössä sosiaalialan asiakkaiden ja muiden toimijoiden kanssa
- jäsentää sosiaalialan työn tavoitteellisuuteen ja vaikuttavuuteen liittyviä kysymyksiä
Toteutustapa
Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta sekä kampuksella että etänä. Etäopetusta ei tallenneta. Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.
Aika ja paikka
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojaksolla hyödynnetään valinnanvaraista oppimateriaalia, joka ilmoitetaan Canvas-työtilassa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Mahdolliset toiveet valinnaisista suoritustavoista tulee ilmaista opintojakson orientaatioon mennessä.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla tehdään LBD-mallin mukaisia yhteistyöprojekteja työelämän edustajien kanssa. Osa opintojakson aikatauluista rakentuu ryhmän ja toimeksiantajien välisessä vuorovaikutuksessa.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Poissaolo orientaatiosta tulee korvata edellytetysti.
Kansainvälisyys toteutuksella
Tällä opintojaksolla ei ole KV-yhteyksiä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojaksolla perehdytään asiakassosallisuuteen, vaikuttamistyön eri tasoihin ja areenoihin sekä vaikuttavuuden kysymyksiin. Opintojaksolla myös tehdään vaikuttamistyötä yhteistyössä työelämän yhteistyökumppaneiden kanssa.
Opintojakson arviointiosat ovat seuraavat:
- Valmistautuminen vaikuttamiseen 2 op
- Vaikuttaminen hanketyössä 3 op
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason I mukaisia kriteereitä, jotka on kuvattu alla.
Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkistuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Ilmoittautumisaika
25.11.2024 - 01.12.2024
Ajoitus
16.01.2025 - 31.03.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2.5 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
20 Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 45
Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
- Kaijus Varjonen
- Katja Tikkanen
Vastuuopettaja
Kaijus Varjonen
Ryhmät
-
SSG224SASosionomikoulutus, monimuotototeutus, S24, Otaniemi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää erilaisia yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja
- toimia osallisuutta vahvistaen yhteistyössä sosiaalialan asiakkaiden ja muiden toimijoiden kanssa
- jäsentää sosiaalialan työn tavoitteellisuuteen ja vaikuttavuuteen liittyviä kysymyksiä
Toteutustapa
Monimuotototeutus:
Opinto toteutetaan monimuotototeutuksena. Verkko-oppimisympäristöinä käytetään Canvas-oppimisalustaa ja Zoom-verkkotapaamia. Opintojaksoon sisältyy etäopiskelua ja lähiopiskelua. Opintojakson viestintä ja ohjaus tapahtuu Canvas-oppimisalustalla ja liveohjauksissa. Tietopohjaiset webinaarit tallennetaan ja ne ovat katsottavissa opinnon ajan Canvasissa.
Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun. Opinnolla on sosiaalialan vaikuttamistyöhön liittyviä yksilö- ja ryhmätehtäviä. Tehtävistä annetaan palautetta opettajan toimesta sekä hyödynnetään myös itsearviointia sekä työelämä- ja vertaispalautteenantoa.
Aika ja paikka
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Jos sinulla on aiempaa opinnon tavoitteiden mukaista osaamista, jonka haluat osoittaa osaamisen näytöllä tai sinulla on mahdollisuus hankkia tarvittava osaaminen opinnollistaen, ole yhteydessä vastuuopettajaan ennen opinnon orientaatiota.
Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojakso toteutetaan yhteistyössä Euroopan sosiaalirahasto plussan rahoittamssa Kivenkolosta aktiiviseen elämään -hankkeen kanssa. Voit tutustua hankkeeseen:
https://www.laurea.fi/hankkeet/k/kivenkolosta-aktiiviseen-elamaan/
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakson oppimisympäristö Canvas aukeaa viikko ennen orientaatiotapaamista.
Opinnon läsnäolovelvolliset tapaamiset;
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi."
Hankeyhteistyöhön kuuluu läsnäoloa edellyttävää työskentelyä:
Opinnon aikataulu löytyy kokonaisuudessaan opinnon kalenterista sekä lukkarikoneesta https://lukkarit.laurea.fi
Kansainvälisyys toteutuksella
Opinnolla tehdään yhteistyötä Kivenkolosta aktiiviseen elämään -hankkeen kanssa ja hyödynnetään kansainvälisiä lähteitä tehtävissä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Jos sinulla on oppimisen haasteita tai erityisen tuen päätöstä niin ole yhteydessä opintojakson vastuulehtori Kaijus Varjoseen.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojaksolla opiskelija tutustuu yhteiskunnallisen vaikuttamisen ja osallisuuden lisäämisen keinoihin. Lisäksi opiskelija tekee yhteistyötä asiakasryhmien ja hanketoimijoiden kanssa.
Opinto koostuu kahdesta moduulista:
1. Valmistautuminen vaikuttamiseen 2op
2. Hanketyössä vaikuttaminen 3op
Tämä opintojakso vastaa sosionomi amk kompetensseihin:
Kriittinen ja osallistava yhteiskunta osaaminen
- arvioi yhteiskunnallisten ilmiöiden ja valtarakenteiden merkitystä sekä niiden vaikutusta
yksilöiden, ryhmien ja yhteisöjen mahdollisuuksiin toimia yhteiskunnassa
- analysoi eriarvoisuutta, huono-osaisuutta sekä hyvinvointia tuottavia rakenteita
ja prosesseja sekä ehkäisee marginalisoitumista
- tuntee julkishallinnollisen päätöksentekojärjestelmän toimintaperiaatteet ja osaa toimia niiden mukaan asiakkaan etua ajaen
- edistää asiakkaiden, asiakasryhmien ja yhteisöjen osallisuutta ja osallistumisen mahdollisuuksia
sekä kykenee yhteiskunnalliseen rakenteelliseen vaikuttamistyöhön
- edistää omaehtoista toimijuutta osana kansalaisyhteiskuntaa
Työyhteisöosaaminen
- toimii monialaisissa tiimeissä ja työyhteisöissä sekä tunnistaa alueellisten, kansallisten ja kansainvälisten verkostojen mahdollisuudet
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason I mukaisia kriteereitä. Arviointikriteerit löytyvät opiskelija-intrasta.
"Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Opinnon tehtävät tarkistetaan plagioinnin tarkastusohjelmalla
Ilmoittautumisaika
25.11.2024 - 01.12.2024
Ajoitus
07.01.2025 - 20.03.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
20 Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 60
Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSD2), Laurea Verkkokampus
Opettaja
- Katri Kärkkäinen
- Eeva-Kaisa Pelkonen
Vastuuopettaja
Katri Kärkkäinen
Ryhmät
-
SSD224SASosionomikoulutus, verkko-opinnot, S24, Verkkokampus
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää erilaisia yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja
- toimia osallisuutta vahvistaen yhteistyössä sosiaalialan asiakkaiden ja muiden toimijoiden kanssa
- jäsentää sosiaalialan työn tavoitteellisuuteen ja vaikuttavuuteen liittyviä kysymyksiä
Toteutustapa
Vuorovaikutteinen verkkototeutus:
Opinto toteutetaan verkkototeutuksena Canvas-oppimisalustalla ja Zoom-verkkotapaamisissa. Opinto ei edellytä kampukselle tuloa.
Opintojakson viestintä ja ohjaus tapahtuu pääasiassa Canvas-oppimisalustalla. Tietopohjaiset webinaarit tallennetaan ja ne ovat katsottavissa opinnon ajan Canvasissa.
Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun. Opinnolla on sosiaalialan vaikuttamistyöhön liittyviä yksilö- ja ryhmätehtäviä.
Tehtävistä annetaan palautetta opettajan toimesta sekä hyödynnetään myös itsearviointia sekä työelämä- ja vertaispalautteenantoa.
Aika ja paikka
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Jos sinulla on aiempaa opinnon tavoitteiden mukaista osaamista, jonka haluat osoittaa osaamisen näytöllä tai sinulla on mahdollisuus hankkia tarvittava osaaminen opinnollistaen, ole yhteydessä vastuuopettajaan ennen opinnon orientaatiota.
Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojakso toteutetaan yhteistyössä kansainvälisen inCities Equality, Diversity and Inclusion Plan -hankkeen kanssa. Voit tutustua hankkeeseen: https://incities.eu/incities-equality-diversity-and-inclusion-plan/
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakson oppimisympäristö Canvas aukeaa n. viikko ennen orientaatiotapaamista.
Opinnon läsnäolovelvolliset tapaamiset;
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi."
Hankeyhteistyöhön kuuluu läsnäoloa edellyttävää työskentelyä:
4.2
20.3
Opinnon aikataulu löytyy kokonaisuudessaan opinnon kalenterista sekä lukkarikoneesta https://lukkarit.laurea.fi.
Kansainvälisyys toteutuksella
Opinnolla tehdään yhteistyötä kansainvälisen inCities-hankkeen kanssa ja hyödynnetään kansainvälisiä lähteitä tehtävissä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Jos sinulla on oppimisen haasteita tai erityisen tuen päätöstä niin ole yhteydessä opintojakson vastuulehtoriin.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojaksolla opiskelija tutustuu yhteiskunnallisen vaikuttamisen ja osallisuuden lisäämisen keinoihin. Lisäksi opiskelija tekee yhteistyötä hanketoimijoiden kanssa.
Opinto koostuu kolmesta moduulista:
1. Valmistautuminen vaikuttamiseen 2op
2. Hanketyössä vaikuttaminen 3op
Tämä opintojakso vastaa sosionomi amk kompetensseihin:
Kriittinen ja osallistava yhteiskunta osaaminen
- arvioi yhteiskunnallisten ilmiöiden ja valtarakenteiden merkitystä sekä niiden vaikutusta
yksilöiden, ryhmien ja yhteisöjen mahdollisuuksiin toimia yhteiskunnassa
- analysoi eriarvoisuutta, huono-osaisuutta sekä hyvinvointia tuottavia rakenteita
ja prosesseja sekä ehkäisee marginalisoitumista
- tuntee julkishallinnollisen päätöksentekojärjestelmän toimintaperiaatteet ja osaa toimia niiden mukaan asiakkaan etua ajaen
- edistää asiakkaiden, asiakasryhmien ja yhteisöjen osallisuutta ja osallistumisen mahdollisuuksia
sekä kykenee yhteiskunnalliseen rakenteelliseen vaikuttamistyöhön
- edistää omaehtoista toimijuutta osana kansalaisyhteiskuntaa
Työyhteisöosaaminen
- toimii monialaisissa tiimeissä ja työyhteisöissä sekä tunnistaa alueellisten, kansallisten ja kansainvälisten verkostojen mahdollisuudet
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason I mukaisia kriteereitä. Arviointikriteerit löytyvät opiskelija-intrasta.
Essee H-5 (yksilötehtävä)
Hanketyöskentely H-5 (tiimityöskentely)
”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Opinnon tehtävät tarkistetaan plagioinnin tarkastusohjelmalla.
Ilmoittautumisaika
20.05.2024 - 26.05.2024
Ajoitus
21.10.2024 - 23.02.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSV2), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Eeva Soikkeli
Vastuuopettaja
Eeva Soikkeli
Ryhmät
-
SSV224KASosionomikoulutus, monimuotototeutus, K24, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää erilaisia yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja
- toimia osallisuutta vahvistaen yhteistyössä sosiaalialan asiakkaiden ja muiden toimijoiden kanssa
- jäsentää sosiaalialan työn tavoitteellisuuteen ja vaikuttavuuteen liittyviä kysymyksiä
Toteutustapa
Opintojakson tavoitteet:
Opiskelija osaa
- käyttää erilaisia yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja
- toimia osallisuutta vahvistaen yhteistyössä sosiaalialan asiakkaiden ja muiden toimijoiden kanssa
- jäsentää sosiaalialan työn tavoitteellisuuteen ja vaikuttavuuteen liittyviä kysymyksiä
Monimuotototeutus:
Opintojakso koostuu lähiopetuksesta, opintokäynneistä ja pienryhmissä toteutettavasta vaikuttamistyön projektista.
Opintojaksolla suunnitellaan ja toteutetaan vaikuttamistyö projekti, joka vaatii lukujärjestyksen ulkopuolella tapahtuvaa työskentelyä itsenäisesti ja ryhmissä.
Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta kampuksella, työelämässä tai etänä. Tehtävistä annetaan henkilö. tai ryhmäkohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.
Aika ja paikka
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Lähiopetus Tikkurilan kampuksella:
22.10.2024 08.30 - 11.45 B409
24.10.2024 12.30 - 15.45 B101 Päihdeseminaari
25.10.2024 12.30 - 15.45 B503-504
08.11.2024 08.30 - 11.45 B304
13.12.2024 12.30 - 15.45 B503-504
18.01.2025 12.30 - 15.45 B304
13.02.2025 12.30 - 15.45 B409
Huom! Opintojakso jatkuu vuoden 2025 puolella tammi- ja helmikuun ajan.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Eduskunta. 2021. Vaikuttamisen areenat.
Esimerkkejä rakenteellisesta sosiaalityöstä - THL.
Ikäheimo, H-P. & Vahti, J. 2021. Mediavälitteinen yhteiskunnallinen vaikuttaminen -raportti.
Sitra. Sitran selvityksiä 178.
Itä-Suomen yliopisto. 2021. Vaikuttavuus sosiaali- ja terveyspalveluissa.
Järjestöopas. 2021. Yhteiskuntasuhteet ja vaikuttaminen. Soste.
Kettunen, P. 2017. Vaikuttavuuden arviointi sosiaali- ja terveydenhuollon palveluissa. Turun kaupunki.
Laurea-amk. 2021. Laurean yhteiskunnallinen vaikuttavuus ja vuorovaikutus -raportti
Liukko, E., Muurinen, H., Kokkonen, T., Santalahti, V. 2022. Vaikuttava rakenteellinen sosiaalityö. THL. Raportti 1/2022. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-790-6
Pohjola, A, Kairala, M, Lyly, H & Niskala, A (toim.). 2017. Asiakkaasta kehittäjäksi ja vaikuttajaksi. Asiakkaiden osallisuuden muutos sosiaali- ja terveyspalveluissa. Linkki verkkoaineistoon (Laurean lisenssi).
Sitra 2018. Vaikuttavuuden askelmerkit.
Suomi.fi. 2021. Perusoikeudet ja vaikuttaminen.
Talentia 2021. Talentia vaikuttaa.
Talentia 2021. Pohdintaa sananvapauden käytöstä sosiaalialalla.
THL 2018. Asiakasosallisuus palvelujärjestelmässä.
Valtioneuvosto 2022. Digiosallisuus Suomessa.
Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminnan julkaisusarja 2022:10.
Valtioneuvosto 2022. Hyvinvointialueen asukkaiden osallistumis- ja vaikuttamiskeinot.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Lisätietoja opintojakson suorittamisesta osaamisen näyttönä tai työn opinnollistamisena saat olemalla yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan eeva.soikkeli@laurea.fi.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla suunnitellaan ja toteutetaan pienryhmissä työelämälähtöinen vaikuttamistyön asiakasprojekti.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Lähiopetus Tikkurilan kampuksella. Poissaolot korvataan erillisillä tehtävillä, jotka ohjeistetaan Canvasissa opintojakson alkaessa.
22.10.2024 08.30 - 11.45 B409
24.10.2024 12.30 - 15.45 B101 Päihdeseminaari
25.10.2024 12.30 - 15.45 B503-504
08.11.2024 08.30 - 11.45 B304
13.12.2024 12.30 - 15.45 B503-504
18.01.2025 12.30 - 15.45 B304
13.02.2025 12.30 - 15.45 B409
Huom! Opintojakso jatkuu vuoden 2025 puolella tammi- ja helmikuun ajan.
Kansainvälisyys toteutuksella
Sovitaan erikseen opintojakson vastuuopettajan kanssa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakso toteutetaan monimuotototeutuksena. Lähiopetus toteutetaan jaksoittain Laurean kampuksella ja lähiopetuspäivien välissä työskennellään itsenäisesti ja pienryhmissä.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).
Opintojakson suoritus edellyttää kaikkien opintojakson osasuoritusten suorittamista hyväksytysti. Opintojakson numeerinen arvosana perustuu asiakasprojektin numeeriseen arviointiin.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason I mukaisia kriteereitä, jotka on kuvattu alla.
Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkistuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Ilmoittautumisaika
20.05.2024 - 26.05.2024
Ajoitus
19.08.2024 - 31.12.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Porvoo, sote
Toimipiste
Laurea Porvoo
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSP2), Laurea Porvoo
Opettaja
- Pihla Salemaa
- Sanni Einovaara
Vastuuopettaja
Sanni Einovaara
Ryhmät
-
SSP224KASosionomikoulutus, monimuotototeutus, K24, Porvoo
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää erilaisia yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja
- toimia osallisuutta vahvistaen yhteistyössä sosiaalialan asiakkaiden ja muiden toimijoiden kanssa
- jäsentää sosiaalialan työn tavoitteellisuuteen ja vaikuttavuuteen liittyviä kysymyksiä
Toteutustapa
Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta sekä kampuksella että etänä. Etäopetusta ei tallenneta / tallennetaan (ja tallenne on katsottavissa jälkikäteen). Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.
Aika ja paikka
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojaksolla hyödynnetään valinnanvaraista oppimateriaalia, joka ilmoitetaan Canvas-työtilassa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Mahdolliset toiveet valinnaisista suoritustavoista tulee ilmaista opintojakson orientaatioon mennessä.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla tehdään LBD-mallin mukaisia yhteistyöprojekteja työelämän edustajien kanssa. Osa opintojakson aikatauluista rakentuu ryhmän ja toimeksiantajien välisessä vuorovaikutuksessa.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Ensimmäinen kontaktikerta on 19.08.2024.
Kansainvälisyys toteutuksella
Tällä opintojaksolla ei ole KV-yhteyksiä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojaksolla perehdytään asiakassosallisuuteen, vaikuttamistyön eri tasoihin sekä tavoitteellisuuden ja vaikuttavuuden kysymyksiin. Opintojaksolla myös tehdään vaikuttamistyötä yhteistyössä työelämän yhteistyökumppaneiden kanssa.
Opintojakson arviointiosat ovat seuraavat:
- Valmistautuminen vaikuttamiseen 2 op
- Vaikuttaminen hanketyössä 3 op
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).
[Kirjaa tähän keskeiset tiedot arvioinnista, kuten arvioinnin kohteet, painotukset, arviointimenetelmät, arvioijat ja arvioinnin ajankohta.
Alla olevat kriteerit, voit jättää tähän kohtaan tai halutessasi siirtää arviointikriteerit -kohtiin. Soveltumattomia kriteereitä voi jättää pois, mutta kriteereitä ei ole tarkoituksenmukaista muuten muokata.]
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason I mukaisia kriteereitä, jotka on kuvattu alla.
Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkistuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
[Opinnon tai sen osan uusimisen ja korottamisen aikataulut ja muut reunaehdot sovitaan kirjallisesti opinnon alussa tai ne kirjataan opinnon toteutussuunnitelmaan.]
Ilmoittautumisaika
20.05.2024 - 26.05.2024
Ajoitus
02.09.2024 - 18.11.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Hyvinkää, sote
Toimipiste
Laurea Hyvinkää
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSB2), Laurea Hyvinkää
Opettaja
- Paula Väliaho
- Sanni Einovaara
Vastuuopettaja
Sanni Einovaara
Ryhmät
-
SSB224KASosionomikoulutus, monimuotototeutus, K24, Hyvinkää
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää erilaisia yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja
- toimia osallisuutta vahvistaen yhteistyössä sosiaalialan asiakkaiden ja muiden toimijoiden kanssa
- jäsentää sosiaalialan työn tavoitteellisuuteen ja vaikuttavuuteen liittyviä kysymyksiä
Toteutustapa
Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta sekä kampuksella että etänä. Etäopetusta ei tallenneta / tallennetaan (ja tallenne on katsottavissa jälkikäteen). Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.
Aika ja paikka
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojaksolla hyödynnetään valinnanvaraista oppimateriaalia, joka ilmoitetaan Canvas-työtilassa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Mahdolliset toiveet valinnaisista suoritustavoista tulee ilmaista opintojakson orientaatioon mennessä.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla tehdään LBD-mallin mukaisia yhteistyöprojekteja työelämän edustajien kanssa. Osa opintojakson aikatauluista rakentuu ryhmän ja toimeksiantajien välisessä vuorovaikutuksessa.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Ensimmäinen kontaktikerta on 2.9.2024.
Kansainvälisyys toteutuksella
Tällä opintojaksolla ei ole KV-yhteyksiä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojaksolla perehdytään asiakassosallisuuteen, vaikuttamistyön eri tasoihin sekä vaikuttavuuden kysymyksiin. Opintojaksolla myös tehdään vaikuttamistyötä yhteistyössä työelämän yhteistyökumppaneiden kanssa.
Opintojakson arviointiosat ovat seuraavat:
- Valmistautuminen vaikuttamiseen 2 op
- Vaikuttaminen hanketyössä 3 op
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).
[Kirjaa tähän keskeiset tiedot arvioinnista, kuten arvioinnin kohteet, painotukset, arviointimenetelmät, arvioijat ja arvioinnin ajankohta.
Alla olevat kriteerit, voit jättää tähän kohtaan tai halutessasi siirtää arviointikriteerit -kohtiin. Soveltumattomia kriteereitä voi jättää pois, mutta kriteereitä ei ole tarkoituksenmukaista muuten muokata.]
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason I mukaisia kriteereitä, jotka on kuvattu alla.
Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa
- ottaa vastaan ohjausta
Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkistuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
[Opinnon tai sen osan uusimisen ja korottamisen aikataulut ja muut reunaehdot sovitaan kirjallisesti opinnon alussa tai ne kirjataan opinnon toteutussuunnitelmaan.]
Ilmoittautumisaika
20.05.2024 - 26.05.2024
Ajoitus
21.08.2024 - 10.10.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2.5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, sote
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSG2), Laurea Otaniemi
Opettaja
- Kaijus Varjonen
- Katja Tikkanen
Vastuuopettaja
Kaijus Varjonen
Ryhmät
-
SSG224KASosionomikoulutus, monimuotototeutus, K24, Otaniemi
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää erilaisia yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja
- toimia osallisuutta vahvistaen yhteistyössä sosiaalialan asiakkaiden ja muiden toimijoiden kanssa
- jäsentää sosiaalialan työn tavoitteellisuuteen ja vaikuttavuuteen liittyviä kysymyksiä
Toteutustapa
Monimuotototeutus:
Opinto toteutetaan monimuotototeutuksena. Verkko-oppimisympäristöinä käytetään Canvas-oppimisalustaa ja Zoom-verkkotapaamia. Opintojaksoon sisältyy etäopiskelua ja lähiopiskelua. Opintojakson viestintä ja ohjaus tapahtuu Canvas-oppimisalustalla ja liveohjauksissa. Tietopohjaiset webinaarit tallennetaan ja ne ovat katsottavissa opinnon ajan Canvasissa.
Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun. Opinnolla on sosiaalialan vaikuttamistyöhön liittyviä yksilö- ja ryhmätehtäviä. Tehtävistä annetaan palautetta opettajan toimesta sekä hyödynnetään myös itsearviointia sekä työelämä- ja vertaispalautteenantoa.
Aika ja paikka
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Jos sinulla on aiempaa opinnon tavoitteiden mukaista osaamista, jonka haluat osoittaa osaamisen näytöllä tai sinulla on mahdollisuus hankkia tarvittava osaaminen opinnollistaen, ole yhteydessä vastuuopettajaan ennen opinnon orientaatiota.
Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojakso toteutetaan yhteistyössä Euroopan sosiaalirahasto plussan rahoittamssa Kivenkolosta aktiiviseen elämään -hankkeen kanssa. Voit tutustua hankkeeseen:
https://www.laurea.fi/hankkeet/k/kivenkolosta-aktiiviseen-elamaan/
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakson oppimisympäristö Canvas aukeaa viikko ennen orientaatiotapaamista.
Opinnon läsnäolovelvolliset tapaamiset;
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi."
Hankeyhteistyöhön kuuluu läsnäoloa edellyttävää työskentelyä:
2.10.2024 klo 9-15.00 Kävelyjalkapalloturnaus Espoonlahden/Kivenlahden alueella. Aikataulu tarkentuu,
Opinnon aikataulu löytyy kokonaisuudessaan opinnon kalenterista sekä lukkarikoneesta https://lukkarit.laurea.fi.
Kansainvälisyys toteutuksella
Opinnolla tehdään yhteistyötä Kivenkolosta aktiiviseen elämään -hankkeen kanssa ja hyödynnetään kansainvälisiä lähteitä tehtävissä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Jos sinulla on oppimisen haasteita tai erityisen tuen päätöstä niin ole yhteydessä opintojakson vastuulehtoriin.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojaksolla opiskelija tutustuu yhteiskunnallisen vaikuttamisen ja osallisuuden lisäämisen keinoihin. Lisäksi opiskelija tekee yhteistyötä asiakasryhmien ja hanketoimijoiden kanssa.
Opinto koostuu kahdesta moduulista:
1. Valmistautuminen vaikuttamiseen 2op
2. Hanketyössä vaikuttaminen 3op
Tämä opintojakso vastaa sosionomi amk kompetensseihin:
Kriittinen ja osallistava yhteiskunta osaaminen
- arvioi yhteiskunnallisten ilmiöiden ja valtarakenteiden merkitystä sekä niiden vaikutusta
yksilöiden, ryhmien ja yhteisöjen mahdollisuuksiin toimia yhteiskunnassa
- analysoi eriarvoisuutta, huono-osaisuutta sekä hyvinvointia tuottavia rakenteita
ja prosesseja sekä ehkäisee marginalisoitumista
- tuntee julkishallinnollisen päätöksentekojärjestelmän toimintaperiaatteet ja osaa toimia niiden mukaan asiakkaan etua ajaen
- edistää asiakkaiden, asiakasryhmien ja yhteisöjen osallisuutta ja osallistumisen mahdollisuuksia
sekä kykenee yhteiskunnalliseen rakenteelliseen vaikuttamistyöhön
- edistää omaehtoista toimijuutta osana kansalaisyhteiskuntaa
Työyhteisöosaaminen
- toimii monialaisissa tiimeissä ja työyhteisöissä sekä tunnistaa alueellisten, kansallisten ja kansainvälisten verkostojen mahdollisuudet
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Osallistumisen edellytyksenä on aina, että opetussuunnitelman mukaiset mahdolliset osaamisedeltävyydet (edeltävä opinto tai vastaava osaaminen) täyttyvät. Opiskelija vastaa itse edeltävyysehtojen huomioimisesta.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason I mukaisia kriteereitä. Arviointikriteerit löytyvät opiskelija-intrasta.
”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Opinnon tehtävät tarkistetaan plagioinnin tarkastusohjelmalla.
Ilmoittautumisaika
20.05.2024 - 26.05.2024
Ajoitus
13.08.2024 - 05.11.2024
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, sote
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
40 - 60
Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSD2), Laurea Verkkokampus
Opettaja
- Katri Kärkkäinen
- Eeva-Kaisa Pelkonen
Vastuuopettaja
Katri Kärkkäinen
Ryhmät
-
SSD224KASosionomikoulutus, verkko-opinnot, K24, Verkkokampus
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- käyttää erilaisia yhteiskunnallisen vaikuttamisen keinoja
- toimia osallisuutta vahvistaen yhteistyössä sosiaalialan asiakkaiden ja muiden toimijoiden kanssa
- jäsentää sosiaalialan työn tavoitteellisuuteen ja vaikuttavuuteen liittyviä kysymyksiä
Toteutustapa
Vuorovaikutteinen verkkototeutus:
Opinto toteutetaan verkkototeutuksena Canvas-oppimisalustalla ja Zoom-verkkotapaamisissa. Opinto ei edellytä kampukselle tuloa. Opintojakson viestintä ja ohjaus tapahtuu pääasiassa Canvas-oppimisalustalla. Tietopohjaiset webinaarit tallennetaan ja ne ovat katsottavissa opinnon ajan Canvasissa.
Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun. Opinnolla on sosiaalialan vaikuttamistyöhön liittyviä yksilö- ja ryhmätehtäviä. Tehtävistä annetaan palautetta opettajan toimesta sekä hyödynnetään myös itsearviointia sekä työelämä- ja vertaispalautteenantoa.
Aika ja paikka
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Jos sinulla on aiempaa opinnon tavoitteiden mukaista osaamista, jonka haluat osoittaa osaamisen näytöllä tai sinulla on mahdollisuus hankkia tarvittava osaaminen opinnollistaen, ole yhteydessä vastuuopettajaan ennen opinnon orientaatiota.
Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojakso toteutetaan yhteistyössä kansainvälisen SAFE-hankkeen kanssa. Voit tutustua hankkeeseen: https://eusafe.fa.uni-lj.si/
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakson oppimisympäristö Canvas aukeaa viikko ennen orientaatiotapaamista.
Opinnon läsnäolovelvolliset tapaamiset;
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi."
Hankeyhteistyöhön kuuluu läsnäoloa edellyttävää työskentelyä:
6.9. klo 10.30-12.30
5.11. klo 8.30-10.00
Opinnon aikataulu löytyy kokonaisuudessaan opinnon kalenterista sekä lukkarikoneesta https://lukkarit.laurea.fi.
Kansainvälisyys toteutuksella
Opinnolla tehdään yhteistyötä kansainvälisen Safe-hankkeen kanssa ja hyödynnetään kansainvälisiä lähteitä tehtävissä.
Opintoon sisältyvän hanketyön voi korvata opintomatkalla Granadaan 20.-26.10.2024. Ilmoittautuminen tälle opintomatkalle kuitenkin jo 20.5. 2024 mennessä.
Tarkemmat tiedot Granadan opintomatkasta saatte opinnon opettajilta Katri Kärkkäinen ja Eeva-Kaisa Pelkonen. Olethan matalalla kynnyksellä yhteydessä, mikäli kiinnostuit!
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Jos sinulla on oppimisen haasteita tai erityisen tuen päätöstä niin ole yhteydessä opintojakson vastuulehtoriin.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojaksolla opiskelija tutustuu yhteiskunnallisen vaikuttamisen ja osallisuuden lisäämisen keinoihin. Lisäksi opiskelija tekee yhteistyötä asiakasryhmien ja hanketoimijoiden kanssa.
Opinto koostuu kolmesta moduulista:
1. Valmistautuminen vaikuttamiseen 2op
2. Hanketyössä vaikuttaminen 3op
Tämä opintojakso vastaa sosionomi amk kompetensseihin:
Kriittinen ja osallistava yhteiskunta osaaminen
- arvioi yhteiskunnallisten ilmiöiden ja valtarakenteiden merkitystä sekä niiden vaikutusta
yksilöiden, ryhmien ja yhteisöjen mahdollisuuksiin toimia yhteiskunnassa
- analysoi eriarvoisuutta, huono-osaisuutta sekä hyvinvointia tuottavia rakenteita
ja prosesseja sekä ehkäisee marginalisoitumista
- tuntee julkishallinnollisen päätöksentekojärjestelmän toimintaperiaatteet ja osaa toimia niiden mukaan asiakkaan etua ajaen
- edistää asiakkaiden, asiakasryhmien ja yhteisöjen osallisuutta ja osallistumisen mahdollisuuksia
sekä kykenee yhteiskunnalliseen rakenteelliseen vaikuttamistyöhön
- edistää omaehtoista toimijuutta osana kansalaisyhteiskuntaa
Työyhteisöosaaminen
- toimii monialaisissa tiimeissä ja työyhteisöissä sekä tunnistaa alueellisten, kansallisten ja kansainvälisten verkostojen mahdollisuudet
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Osallistumisen edellytyksenä on aina, että opetussuunnitelman mukaiset mahdolliset osaamisedeltävyydet (edeltävä opinto tai vastaava osaaminen) täyttyvät. Opiskelija vastaa itse edeltävyysehtojen huomioimisesta.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason I mukaisia kriteereitä. Arviointikriteerit löytyvät opiskelija-intrasta.
”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Opinnon tehtävät tarkistetaan plagioinnin tarkastusohjelmalla.