Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalipalveluiden innovatiivinen kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: SS00BZ40-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
19.05.2025 - 25.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
20 Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
40 - 60
Koulutus
Sosionomikoulutus (SSD2), Laurea Verkkokampus
Opettajat
Sos 1 Virtuaali
Sanna Hämäläinen
Vastuuopettaja
Sanna Hämäläinen
Ryhmät
SSD224KA
Sosionomikoulutus, verkko-opinnot, K24, Verkkokampus
Opintojakso
SS00BZ40

Tavoitteet

Opiskelija osaa:
- kehittää ja tuottaa erilaisia asiakaslähtöisiä palveluinnovaatioita
- hyödyntää sosiaalialan palveluiden innovatiivisessa kehittämisessä trendejä, heikkoja signaaleja sekä ennakointitietoa
- käyttää luovan työskentelyn periaatteita palvelukehitysprosessissa

Aika ja paikka

Opinto suoritetaan verkkototeutuksena 12.10.-5.12.2025

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ahonen, T. 2019. Palvelumuotoilu sotessa: palvelumuotoilun käsikirja sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämiseen.
Muu materiaali annetaan opintojakson alkaessa.

Toteutustapa

Opintojaksolla perehdytään palvelumuotoilun käsitteisiin, palvelumuotoiluprosessin vaiheisiin sekä menetelmiin ja työkaluihin materiaalien ja orientoivan reflektiotehtävän avulla.

Opintojakson aikana opiskelijat kehittävät ja tuottavat asiakaslähtöisen palveluinnovaaton, joissa hän hyödyntää sosiaalialan palveluiden innovatiivisessa kehittämisessä trendejä, heikkoja signaaleja sekä ennakointitietoa sekä käyttävät luovan työskentelyn periaatteita palvelukehitysprosessissaan.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

14.10. Orientaatiowebinaari
3.-tai 5.12. Päätösseminaari, toisella läsnäolovelvollisuus

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Innovatiivisen kehittämisessä osaamisen näytön perustana on vähintään 12 kuukauden työskentely hyvinvointialalla, jossa opiskelija on kehitellyt/ideoinut/toteuttanut jotain alan palveluinnovaatiota/ palvelukonseptia, jota ei ole ollut olemassa ennen tätä työskentelyjaksoa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä, joka tarkoittaa opiskelijalle laskennallisesti 130 opiskeluun käytettyä tuntia.

Yksi opintopiste tarkoittaa tarkoittaa opiskelijalle laskennallisesti 27 opiskeluun käytettyä tuntia.
On tärkeää, että kirjaat kalenteriisi tehtävien palautuspäivät ja varaat riittävästi aikaa teemojen ja asioiden opiskeluun.
Opintojaksolla on sekä yksilö- että ryhmätehtäviä ja työpajoja, jotka rytmittävät opintojen etenemistä

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakso on etenee palvelumuotoiluprosessin vaiheiden mukaan.

Teoria: Asiakaslähtöiset palveluinnovaatiot palvelumuotoilun keinoin
Orientoiva reflektiotehtävä

Vaihe 1: Kartoita ja kuvaa
Tehtävä: Kehittämishaasteen kirkastaminen megatrendikorttien avulla
Tehtävä: Kehittämishaasteen tietokatsaus

Vaihe 2: Tutki ja kiteytä
Tehtävä: Kartoita ja ymmärrä asiakasta

Vaihe 3: Ideoi ja kokeile
Tehtävä: Palvelupolku

Vaihe 4: Testaa ja toteuta
Tehtävä: Loppuraportti: Palveluinnovaatio

Arviointiasteikko

H-5

Siirry alkuun