Skip to main content

Innovative Development of Social Services (5 cr)

Code: SS00BZ40-3009

General information


Enrollment
19.05.2025 - 25.05.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2025 - 31.12.2025
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual proportion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
20 Sosiaali- ja terveysala
Campus
Laurea Virtual Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
40 - 60
Degree programmes
Sosionomikoulutus (SSD2), Laurea Verkkokampus
Teachers
Sos 1 Virtuaali
Sanna Hämäläinen
Teacher in charge
Sanna Hämäläinen
Groups
SSD224KA
Sosionomikoulutus, verkko-opinnot, K24, Verkkokampus
Study unit
SS00BZ40

Learning outcomes

The student is able to
- develop and produce various client-orientated service innovations
- utilize trends, weak signals, and forecasting information in the innovative development of social services
- use principles of creative work in the service development process

Location and time

Opinto suoritetaan verkkototeutuksena 12.10.-5.12.2025

Materials

Ahonen, T. 2019. Palvelumuotoilu sotessa: palvelumuotoilun käsikirja sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämiseen.
Muu materiaali annetaan opintojakson alkaessa.

Teaching methods

Opintojaksolla perehdytään palvelumuotoilun käsitteisiin, palvelumuotoiluprosessin vaiheisiin sekä menetelmiin ja työkaluihin materiaalien ja orientoivan reflektiotehtävän avulla.

Opintojakson aikana opiskelijat kehittävät ja tuottavat asiakaslähtöisen palveluinnovaaton, joissa hän hyödyntää sosiaalialan palveluiden innovatiivisessa kehittämisessä trendejä, heikkoja signaaleja sekä ennakointitietoa sekä käyttävät luovan työskentelyn periaatteita palvelukehitysprosessissaan.

Exam schedules

14.10. Orientaatiowebinaari
3.-tai 5.12. Päätösseminaari, toisella läsnäolovelvollisuus

Completion alternatives

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Innovatiivisen kehittämisessä osaamisen näytön perustana on vähintään 12 kuukauden työskentely hyvinvointialalla, jossa opiskelija on kehitellyt/ideoinut/toteuttanut jotain alan palveluinnovaatiota/ palvelukonseptia, jota ei ole ollut olemassa ennen tätä työskentelyjaksoa.

Student workload

Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä, joka tarkoittaa opiskelijalle laskennallisesti 130 opiskeluun käytettyä tuntia.

Yksi opintopiste tarkoittaa tarkoittaa opiskelijalle laskennallisesti 27 opiskeluun käytettyä tuntia.
On tärkeää, että kirjaat kalenteriisi tehtävien palautuspäivät ja varaat riittävästi aikaa teemojen ja asioiden opiskeluun.
Opintojaksolla on sekä yksilö- että ryhmätehtäviä ja työpajoja, jotka rytmittävät opintojen etenemistä

Content scheduling

Opintojakso on etenee palvelumuotoiluprosessin vaiheiden mukaan.

Teoria: Asiakaslähtöiset palveluinnovaatiot palvelumuotoilun keinoin
Orientoiva reflektiotehtävä

Vaihe 1: Kartoita ja kuvaa
Tehtävä: Kehittämishaasteen kirkastaminen megatrendikorttien avulla
Tehtävä: Kehittämishaasteen tietokatsaus

Vaihe 2: Tutki ja kiteytä
Tehtävä: Kartoita ja ymmärrä asiakasta

Vaihe 3: Ideoi ja kokeile
Tehtävä: Palvelupolku

Vaihe 4: Testaa ja toteuta
Tehtävä: Loppuraportti: Palveluinnovaatio

Evaluation scale

H-5

Go back to top of page