Innovative Development of Social Services (5 cr)
Code: SS00BZ40-3009
General information
- Enrollment
-
19.05.2025 - 25.05.2025
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.08.2025 - 31.12.2025
The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual proportion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- 20 Sosiaali- ja terveysala
- Campus
- Laurea Virtual Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 40 - 60
- Degree programmes
- Sosionomikoulutus (SSD2), Laurea Verkkokampus
- Teachers
- Sos 1 Virtuaali
- Sanna Hämäläinen
- Teacher in charge
- Sanna Hämäläinen
- Groups
-
SSD224KASosionomikoulutus, verkko-opinnot, K24, Verkkokampus
- Study unit
- SS00BZ40
Learning outcomes
The student is able to
- develop and produce various client-orientated service innovations
- utilize trends, weak signals, and forecasting information in the innovative development of social services
- use principles of creative work in the service development process
Location and time
Opinto suoritetaan verkkototeutuksena 12.10.-5.12.2025
Materials
Ahonen, T. 2019. Palvelumuotoilu sotessa: palvelumuotoilun käsikirja sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämiseen.
Muu materiaali annetaan opintojakson alkaessa.
Teaching methods
Opintojaksolla perehdytään palvelumuotoilun käsitteisiin, palvelumuotoiluprosessin vaiheisiin sekä menetelmiin ja työkaluihin materiaalien ja orientoivan reflektiotehtävän avulla.
Opintojakson aikana opiskelijat kehittävät ja tuottavat asiakaslähtöisen palveluinnovaaton, joissa hän hyödyntää sosiaalialan palveluiden innovatiivisessa kehittämisessä trendejä, heikkoja signaaleja sekä ennakointitietoa sekä käyttävät luovan työskentelyn periaatteita palvelukehitysprosessissaan.
Exam schedules
14.10. Orientaatiowebinaari
3.-tai 5.12. Päätösseminaari, toisella läsnäolovelvollisuus
Completion alternatives
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Innovatiivisen kehittämisessä osaamisen näytön perustana on vähintään 12 kuukauden työskentely hyvinvointialalla, jossa opiskelija on kehitellyt/ideoinut/toteuttanut jotain alan palveluinnovaatiota/ palvelukonseptia, jota ei ole ollut olemassa ennen tätä työskentelyjaksoa.
Student workload
Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä, joka tarkoittaa opiskelijalle laskennallisesti 130 opiskeluun käytettyä tuntia.
Yksi opintopiste tarkoittaa tarkoittaa opiskelijalle laskennallisesti 27 opiskeluun käytettyä tuntia.
On tärkeää, että kirjaat kalenteriisi tehtävien palautuspäivät ja varaat riittävästi aikaa teemojen ja asioiden opiskeluun.
Opintojaksolla on sekä yksilö- että ryhmätehtäviä ja työpajoja, jotka rytmittävät opintojen etenemistä
Content scheduling
Opintojakso on etenee palvelumuotoiluprosessin vaiheiden mukaan.
Teoria: Asiakaslähtöiset palveluinnovaatiot palvelumuotoilun keinoin
Orientoiva reflektiotehtävä
Vaihe 1: Kartoita ja kuvaa
Tehtävä: Kehittämishaasteen kirkastaminen megatrendikorttien avulla
Tehtävä: Kehittämishaasteen tietokatsaus
Vaihe 2: Tutki ja kiteytä
Tehtävä: Kartoita ja ymmärrä asiakasta
Vaihe 3: Ideoi ja kokeile
Tehtävä: Palvelupolku
Vaihe 4: Testaa ja toteuta
Tehtävä: Loppuraportti: Palveluinnovaatio
Evaluation scale
H-5