Siirry suoraan sisältöön

Asiakaslähtöisen liiketoiminnan kehittämisen projekti - Tulevaisuusmuotoilu: Palvelukonseptin suunnittelu ideoista konkretiaan - monimuotototeutus (10 op)

Toteutuksen tunnus: HL00BU32-3075

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
19.05.2025 - 11.08.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on käynnissä.
Ajoitus
03.09.2025 - 31.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
10 Liiketalous-, tietojenkäsittely- ja palvelualat
Toimipiste
Laurea Hyvinkää
Opetuskielet
suomi
Paikat
5 - 7
Koulutus
Liiketalouden koulutus (HLB2), Laurea Hyvinkää
Opettajat
Mervi Talonen
Vastuuopettaja
Mervi Talonen
Ryhmät
HLB225KA
Liiketalouden koulutus, oikeudellinen osaaminen, monimuotototeutus, K25, Hyvinkää
HLB225KA2
Liiketalouden koulutus, projektijohtaminen, monimuotototeutus, K25, Hyvinkää
Opintojakso
HL00BU32

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- kehittää asiakaslähtöisiä ja kestäviä liiketoimintamalleja ja –prosesseja
- kehittää asiakaslähtöisiä tuotteita ja palveluja
- käynnistää liiketoimintaa ja perustaa yrityksen

Aika ja paikka

Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Projektin aihepiiriin tarvittava lähdeaineisto valitaan erikseen projektin toimeksiannon jälkeen.

Toteutustapa

Asiakaslähtöisen liiketoiminnan kehittämisen P2P-projekti, joka toteutetaan toimeksiantajan kanssa yhteistyössä. Projektissa suunnitellaan pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskukselle uusi muuttopalveluiden palvelukonsepti. Projektityöskentely sisältää palvelumuotoilua, asiakasymmärrystä, sisältömarkkinointia, konseptointia ja viestintää.

Opinnon monimuotototeutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta sekä kampuksella että etänä. Etäopetusta ei tallenneta. Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa. Tekoälyn käytöstä sovitaan tarkemmin projektin alussa ohjaajan kanssa. Projektissa kirjoitetaan kaksi tietoperustaa, joissa tekoälyn käyttäminen on kiellettyä.

Tälle toteutukselle ilmoittautuvat opiskelijat kehittävät projektissa tämän opinnon mukaista osaamista.

Lisäksi opiskelijat hankkivat ”Johtaminen ja johtajuus” - opinnon mukaisen osaamisen. Mahdollisesta muusta projektin aikana kehitettävästä osaamisesta sovitaan projektin aikana.

Projektin ohjaus- ja työskentelyajat ovat katsottavissa Lukkarikoneesta. Viestintäkäytänteistä sovitaan projektikohtaisesti.

Laurea pidättää oikeuden muutoksiin.

Opintototeutuksen laatua on arvioitu, ja raportti itsearvioinnista löytyy projektin Teams-työtilasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

P2P-projekti toteutetaan yhteistyössä pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskuksen kanssa. Toimeksiantaja on Kierrätyskeskuksen yrityspalveluiden Sami Leppänen. Yrityspalvelut-yksikkö vastaa uusien palveluiden kehittämisestä ja tuotteistamisesta. Projektia ohjaa liiketalouden lehtori Mervi Talonen.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Kick-off pidetään keskiviikkona 3. syyskuuta 2025 klo 12-14 Hyvinkään kampuksella. Projektin aloitustilaisuuteen osallistuminen on välttämätöntä, jotta kaikki toimijat saavat projektin toimeksiannon tietoonsa.

Projektia ohjataan viikoittain keskiviikkoisin klo 11.30-13.00. Opiskelija voi vertailla työskentelyaikoja Lukkarikoneessa ja valita projektit/opinnot, jotka eivät osu päällekkäin.

Tutkintosäännön (2024) mukaisesti opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija. Projektissa ensimmäisellä kontaktikerralla tarkoitetaan projektitiimin ja ohjaajan ensimmäistä tapaamiskertaa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tutkintosäännön (2024) mukaan opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa. Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin muun muassa aiemman osaamisen takia. Projektin viikoittainen ohjaajatapaaminen on 1,5 h. Opiskelijan käyttämä työaika on viikkotasolla noin 8 tuntia yksilötyötä ja 8 tuntia ryhmätyötä.

Sisältö ja sen jaksotus

Projektin tavoitteet P2P-oppimisympäristössä:

Projektityöryhmän tavoitteena on suunnitella, miten muuttofirmat saataisiin valjastettua ottamaan vastaan muuttajan kierrätykseen lajittelemansa tavarat, ja miten tästä palvelusta kerrottaisiin asiakkaille. Tavoitteena on uudenlaisen, kierrätystä edistävän palvelukonseptin toteuttaminen palvelumuotoilun, sisältömarkkinoinnin, konseptoinnin ja viestinnän keinoin pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskukselle.

Palvelumuotoilu on palvelukokemuksen käyttäjälähtöistä suunnittelua sillä tavalla, että palvelu vastaa käyttäjien tarpeita ja palvelun tarjoajan liiketoiminnallisia tavoitteita. Palvelumuotoilun metodeista asiakaspersoonat ja asiakaspolut ovat lähestyttäviä sisältömarkkinoinnin näkökulmasta. Keskeistä "ongelman" ratkaisemiseksi on asiakasymmärryksen luominen. Kyseessä on muutoksen suunnittelua ja tarkoitus on kehittää toimeksiantajan palvelukonseptia aina ideoista kokonaisuudeksi.

Projektissa otetaan huomioon asiakkaan tarve, palvelun tarkoitus ja palveluntarjoajan mahdollisuudet uudenlaisen palvelupaketin toteuttamiseen. Lisäksi suunnitellaan markkinointiviestintää ohjaavaa sisältöstrategiaa.

Avainsanat: tulevaisuusmuotoilu, palvelumuotoilu, asiakaskokemus, konseptointi, tuotteistaminen, markkinointiviestintä ja liiketoiminnan kehittäminen.

Tervetuloa mukaan mielenkiintoisen projektityön pariin!

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Opinto toteutuu P2P.n projektiopintona edellyttäen osallistumista yhteiseen projektiohjaukseen ja työskentelyyn.

Siirry alkuun