Asiakaskannattavuus ja asiakaspääoman johtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: V1453-3004
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
29.11.2021 - 05.12.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.02.2022 - 31.07.2022
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Laurea Tikkurila
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 21 - 40
- Koulutus
- Tulevaisuuden johtaminen ja asiakaslähtöinen palveluliiketoiminta (HYV2), Laurea Tikkurila
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa asiakaspääoman osana yrityksen aineetonta varallisuutta
- mitata asiakaskannattavuutta ja Customer Lifetime Value ja tuntee asiakaskannattavuuden ja asiakaspääoman kehittämisessä käytettävät keskeiset menetelmät ja mittarit
- osaa tuottaa organisaatiolle asiakaskannattavuutta edistävän kehittämissuunnitelman
Sisältö ja sen jaksotus
Tavoite: Opiskelija ymmärtää asiakaskannattavuuden keskeiset tunnusluvut ja osaa hyödyntää niitä osana yrityksen johtamista. Tämä lisäksi opiskelija saa käsityksen asiakkaan arvosta eri kokoisissa yrityksissä sekä eri konteksteissa ja ymmärtää arvonmuodostuksen taustamuuttujat ja laskentamenetelmät.
Sisältö: Kurssilla käydään läpi yrityksen myyntikate ja käyttökate laskentaa eri kokoisissa yrityksissä ja konteksteissa. Tämän lisäksi käydään läpi asiakkuuden kehittämisen näkökulmasta keskeisimmät menetelmät ja niiden yhteys asiakkuuden arvoon (Customer Lifetime Value)
Kurssin jälkeen opiskelija;
1. Osaa mitata asiakaskannattavuutta eri konteksteissa ja tunnistaa asiakkuuden arvon (Customer Lifetime Value)
2. Tunnistaa asiakaspääoman osana yrityksen aineetonta varallisuutta
3. tuntee asiakaspääoman kehittämisessä käytettävät keskeiset menetelmät
4. Kykenee tuottamaan organisaatiolle asiakaskannattavuutta edistävän kehittämissuunnitelman
Arviointiasteikko
H-5