Sijaishuollon erityisosaaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: TO00BV04-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
03.04.2023 - 09.04.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.05.2023 - 31.08.2023
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- Laurea Hyvinkää
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
- Opettajat
- Sanna Hämäläinen
- Jonna Brandt
- Vastuuopettaja
- Sanna Hämäläinen
- Ajoitusryhmät
- Avoin AMK 1 (Koko: 15 . Avoin AMK : 15.)
- Pienryhmät
- Avoin AMK 1
- Opintojakso
- TO00BV04
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- soveltaa ymmärrystään kiintymyssuhdevaurioista, trauman vaikutuksista ja kuntouttavan vuorovaikutuksen merkityksestä omaohjaajasuhteessa
- arvioida vuorovaikutuksen merkitystä kuntouttavassa omaohjaajasuhteessa sekä työyhteisön toimintakulttuurissa
- toimia sijaishuollon aikaisissa perhetyön tehtävissä ja perustella suhdeperustaisen työotteen merkityksen
- tehdä yhteistyötä monialaisessa verkostossa ja toimia toimintaa ohjaavan erityislainsäädännön mukaisesti
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Toteutuksen kirjallisuus julkaistaan keväällä 2023 ja esitellään toteutuksen alkaessa Canvas tilassa. Alla oleva lista päivittyy:
Hirvonen & Hurskainen (2019) Minä jaksan tämän päivän. Tarinoita lastensuojelusta.
Saatamoinen, Kati (2020): Lapsi sijaishuollossa. Yhteydenpidon rajoittaminen ja rajoitustoimenpiteet.
Hughes, Daniel A. (2006): Tie traumasta tervehtymiseen: rakkauden herättäminen syvästi vaurioituneissa lapsissa.
Becker-Weiderman, Arthur; Shell, Deborah (2008): Auta lasta kiintymään: vuorovaikutteinen kehityspsykoterapia traumaperäisen kiintymishäiriön hoidossa.
Svensson, Kristiina; Heinonen, Mareena (2014): “Kun joka makaroniin pitää mahtua pöytätavat”: hetkiä ja tarinoita huostaanotettujen lasten vanhempien elämästä.
Toteutustapa
Tässä toteutuksessa syvennetään lastensuojeluosaamista keskittyen sijaishuollon erityiskysymyksiin ja työtä linjaaviin ajankohtaisiin uudistuksiin. Toteutukselle hakeutuvien opiskelijoiden tulee suorittaa ennen opintoja Lastensuojelun täydentävä opintojakso (10 op) tai olla työelämässä sijaishuollon tehtävissä.
Opinnot suoritetaan lähiopetuksena verkossa sekä kahtena lähiopetuspäivänä Hyvinkään kampuksella (Laurean turvaohjeet huomioiden) . Toteutuksen luennot järjestetään touko- ja kesäkuussa (2023) ja toteutuksen seminaaripäivä on elokuussa (2023) . Kesän ajan opiskelijat suorittavat itsenäisesti oman oppimistehtävän sijaishuollon toimintaympäristössä.
Opintojakso koostuu seuraavista toteutusosioista:
1. Syventyminen asiakassuhteeseen (3 op)
2. Sijaishuollon yhteistyöympäristöt (2 op)
Pedagogiikka toteutuksella koostuu seuravista:
Lähiopetus: perehtyminen opintojakson teemoihin, luennot ja yhteinen tuntityöskentely
Oppimistehtävät:
Luentopäiväkirja (sisältäen luentoteemoihin liittyvät reflektoivat harjoitukset)
Haastattelu: itsenäisesti suoritettava oppimistehtävä työelämässä ja tehtävän raportointi)
Seminaarityösjkentely
Opintojakson tavoitteiden sekä oppimistehtävien tukemiseksi suositellaan kaikkiin lähiopetuspäiviin osallistumista.
Opiskelijat, jotka haluavat osoittaa näytöllä opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamisen, tulee sopia aikataulusta opintojakson vastuuopettajan kanssa heti, kun ilmoittautuminen toteutukselle on hyväksytty. Osaamisen näyttö annetaan opintojakson aikana, mikäli osaamisanalyysi hyväksytään ja oikeus osaamisen näyttöön annetaan.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Toteutuksen työelämäyhteistyö tehdään kesällä itsenäisesti tehtävän oppimistehtävän muodossa.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi.
Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Opintojakson tavoitteiden sekä oppimistehtävien tukemiseksi suositellaan kaikkiin lähiopetuspäiviin osallistumista.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelijat, jotka haluavat osoittaa näytöllä opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamisen, tulee sopia aikataulusta opintojakson vastuuopettajan kanssa heti, kun ilmoittautuminen toteutukselle on hyväksytty. Osaamisen näyttö annetaan opintojakson aikana, mikäli osaamisanalyysi hyväksytään ja oikeus osaamisen näyttöön annetaan.
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen).
Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä, toteutuksen tuntimäärä jakautuu
lähiopetukseen (n. 48 h) ja itsenäiseen työskenteyyn (85 h) .
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakson moduulit:
1. Syventyminen asiakassuhteeseen (3 op)
Arvioitava oppimistehtävä: Luentopäiväkirja (1 -5, 0)
2. Sijaishuollon yhteistyöympäristöt (2 op)
Arvioita oppimistehtävä: Lbd - haastattelutehtävä ja seminaariesitys (1 - 5, 0)
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.