Skip to main content

Specialisation in Foster Care (5 cr)

Code: TO00BV04-3002

General information


Enrollment
03.04.2023 - 09.04.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.05.2023 - 31.08.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
2 cr
Virtual proportion
3 cr
Mode of delivery
Blended learning
Campus
Laurea Hyvinkää
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Teachers
Sanna Hämäläinen
Jonna Brandt
Teacher in charge
Sanna Hämäläinen
Scheduling groups
Avoin AMK 1 (Size: 15 . Open UAS : 15.)
Small groups
Open UAS 1
Study unit
TO00BV04

Learning outcomes

The student is able to
- apply their understanding of damaged affection relationships, influence of trauma and the significance of rehab dialog in personal mentor relationship
- assess the influence of their own dialog in safe and rehabilitative personal mentor relationship and in the culture of working environment
- act in the family work during foster care and explain the significance of relationship based work
- cooperate in multidisciplinary networks and act acording to the the legislation which guides the function of foster care

Materials

Toteutuksen kirjallisuus julkaistaan keväällä 2023 ja esitellään toteutuksen alkaessa Canvas tilassa. Alla oleva lista päivittyy:

Hirvonen & Hurskainen (2019) Minä jaksan tämän päivän. Tarinoita lastensuojelusta.
Saatamoinen, Kati (2020): Lapsi sijaishuollossa. Yhteydenpidon rajoittaminen ja rajoitustoimenpiteet.
Hughes, Daniel A. (2006): Tie traumasta tervehtymiseen: rakkauden herättäminen syvästi vaurioituneissa lapsissa.
Becker-Weiderman, Arthur; Shell, Deborah (2008): Auta lasta kiintymään: vuorovaikutteinen kehityspsykoterapia traumaperäisen kiintymishäiriön hoidossa.
Svensson, Kristiina; Heinonen, Mareena (2014): “Kun joka makaroniin pitää mahtua pöytätavat”: hetkiä ja tarinoita huostaanotettujen lasten vanhempien elämästä.

Teaching methods

The implementation plan is available in Finnish.

Employer connections

Toteutuksen työelämäyhteistyö tehdään kesällä itsenäisesti tehtävän oppimistehtävän muodossa.

Exam schedules

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi.

Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Opintojakson tavoitteiden sekä oppimistehtävien tukemiseksi suositellaan kaikkiin lähiopetuspäiviin osallistumista.

Completion alternatives

Opiskelijat, jotka haluavat osoittaa näytöllä opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamisen, tulee sopia aikataulusta opintojakson vastuuopettajan kanssa heti, kun ilmoittautuminen toteutukselle on hyväksytty. Osaamisen näyttö annetaan opintojakson aikana, mikäli osaamisanalyysi hyväksytään ja oikeus osaamisen näyttöön annetaan.

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen).

Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Student workload

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä, toteutuksen tuntimäärä jakautuu
lähiopetukseen (n. 48 h) ja itsenäiseen työskenteyyn (85 h) .

Content scheduling

Opintojakson moduulit:

1. Syventyminen asiakassuhteeseen (3 op)
Arvioitava oppimistehtävä: Luentopäiväkirja (1 -5, 0)

2. Sijaishuollon yhteistyöympäristöt (2 op)
Arvioita oppimistehtävä: Lbd - haastattelutehtävä ja seminaariesitys (1 - 5, 0)

Evaluation scale

H-5

Further information

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.

Go back to top of page