Skip to main content

Promotion and support of mental health of school-age children and young people (5 cr)

Code: TO00BO48-3001

General information


Enrollment
18.05.2020 - 31.07.2020
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2020 - 30.12.2020
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
3 cr
Virtual proportion
2 cr
Mode of delivery
Blended learning
Campus
Laurea Tikkurila
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Teachers
Tiina Putkuri
Riikka Ketonen
Kati Saarinen
Teacher in charge
Riikka Ketonen
Study unit
TO00BO48

Learning outcomes

The student is able to:
- assess the psychological and mental development of school-age children and young people and their safe growth environment and its significance for mental health of children and young people
- apply evidence-based methods in assessing mental health of school-age children and young people and in early detection of challenges and problems
- apply evidence-based methods and methods based on multidisciplinary expertise in the promotion and support of mental health of school-age children and young people

Location and time

Etäopetuksena Zoomin välityksellä 23.9 -25.11.2020

Materials

Tarkentuu opintojen alkaessa.

Teaching methods

Opinnot koostuvat kolmesta aihealueesta:
1. Kouluikäisten lasten ja nuorten mielentaitojen vahvistaminen - mielenterveys voimaksi
2. Lasten ja nuorten psyykkisten häiriöiden tunnistaminen ja hoito
3. Turvallisena ammattilaisena kouluikäisten lasten ja nuorten parissa

Opetusmenetelmät:
- aktivoivat luennot (Zoom), blogi, käänteinen oppiminen, case-työskentely, reflektoivat harjoitukset, simulaatio, posteri

Opintojakso sisältää kontaktiopetusta Zoomissa sekä verkko- ja pienryhmätyöskentelyä. Opinnoissa on läsnäolovelvoite. Lisätietoja voit kysyä Riikka Ketoselta.

Opintojaksolle voivat osallistua terveydenhoitaja-, sairaanhoitaja- ja sosionomiopiskelijat.

Exam schedules

BLOGI: vastavalmistuneen opiskeluhuollon jäsenen blogin kommentointi.
Blogi - keskustelu tapahtuu pienryhmissä. Pienryhmät sovitaan orientaatiopäivässä. Blogi- keskustelun aiheita on 6 ja nämä avautuvat 1-2vk välein, ajalla 23.9.2020-25.11.2020.
POSTERI: psykoedukaatio –tiedote oppilaalle ja perheelle. Tiedote tehdään canva- pohjalle. Tiedote tehdään 2-3 hengen ryhmissä. Posteriesittely 25.11.2020
ENNAKKOTEHTÄVÄ simulaatio päivään: B 4.11.2020 ja A 18.11.2020

Student workload

Kontaktituntit: 40h
Itsenäiset tehtävät 95h
- Posteri: psykoedukaatio –tiedote oppilaalle ja perheelle
- Blogi: vastavalmistuneen opiskeluhuollon jäsenen blogin kommentointi
- Ennakkotehtävä simulaatio päivään

Assessment criteria, approved/failed

Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Content scheduling

Opintojakson sisällöt:
Kouluikäisten lasten ja nuorten mielentaitojen vahvistaminen - mielenterveys voimaksi
- riski- ja suojatekijät
- itsetunto ja temperamentti
- tunteet ja tunnetaitojen merkitys mielenterveydelle
- vuorovaikutustaidot mielenterveyden tukena
- stressinhallintataidot

Lasten ja nuorten psyykkisten häiriöiden tunnistaminen ja hoito
- Lapsen ja nuoren yleisimmät mielenterveys häiriöt
- Lapsen ja nuoren itsetuhoisuus
- Koulu-uupumus ja kouluhaluttomuus
- Tunne-elämän haasteet ja käytöspulmat
- Lasten ja nuorten uniongelmat
- Kriisissä auttaminen

Turvallisena ammattilaisena kouluikäisten lasten ja nuorten parissa
- vuorovaikutustyylit lasten ja nuorten ja heidän perheiden kohtaamisessa
- ratkaisukeskeinen ja voimavaraistava lähestymistapa
- empaattinen kuuntelemisen taito
- huolen puheeksiotto
- omien tunnetaitojen sekä ohjaus- ja vuorovaikutustaitojen tunnistaminen, reflektointi ja vahvistaminen
- moniammatillinen yhteistyö

Evaluation scale

Approved/Failed

Go back to top of page