Kouluikäisen lapsen ja nuoren mielenterveyden edistäminen ja tukeminen (5op)
Toteutuksen tunnus: TO00BO48-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
 - 18.05.2020 - 31.07.2020
 - Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
 
- Ajoitus
 - 01.08.2020 - 30.12.2020
 - Toteutus on päättynyt.
 
- Opintopistemäärä
 - 5 op
 
- Lähiosuus
 - 3 op
 
- Virtuaaliosuus
 - 2 op
 
- Toteutustapa
 - Monimuoto-opetus
 
- Toimipiste
 - Laurea Tikkurila
 
- Opetuskielet
 - suomi
 
- Paikat
 - 20 - 40
 
- Koulutus
 - Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
 
- Opettajat
 - Tiina Putkuri
 - Riikka Ketonen
 - Kati Saarinen
 
- Vastuuopettaja
 - Riikka Ketonen
 
- Opintojakso
 - TO00BO48
 
Tavoitteet
Opiskelija osaa:
- arvioida kouluikäisen lapsen ja nuoren psyykkistä ja henkistä kehitystä, turvallista kasvuympäristöä ja niiden sen merkitystä lapsen ja nuoren mielenterveylle 
- soveltaa näyttöön perustuvia menetelmiä kouluikäisen lapsen ja nuoren mielenterveyden arvioinnissa sekä haasteiden ja häiriöiden varhaisessa tunnistamisessa
- soveltaa näyttöön ja monialaiseen asiantuntijuuteen perustuvia menetelmiä kouluikäisen lapsen ja nuoren mielenterveyden edistämisessä ja tukemisessa
                    
Toteutustapa
Opinnot koostuvat kolmesta aihealueesta:
1. Kouluikäisten lasten ja nuorten mielentaitojen vahvistaminen - mielenterveys voimaksi
2. Lasten ja nuorten psyykkisten häiriöiden tunnistaminen ja hoito
3. Turvallisena ammattilaisena kouluikäisten lasten ja nuorten parissa 
Opetusmenetelmät:
-	aktivoivat luennot (Zoom), blogi, käänteinen oppiminen, case-työskentely, reflektoivat harjoitukset, simulaatio, posteri
Opintojakso sisältää kontaktiopetusta Zoomissa sekä verkko- ja pienryhmätyöskentelyä. Opinnoissa on läsnäolovelvoite. Lisätietoja voit kysyä Riikka Ketoselta.
Opintojaksolle voivat osallistua terveydenhoitaja-, sairaanhoitaja- ja sosionomiopiskelijat.
                    
Aika ja paikka
Etäopetuksena Zoomin välityksellä 23.9 -25.11.2020
                    
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Tarkentuu opintojen alkaessa.
                    
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
BLOGI: vastavalmistuneen opiskeluhuollon jäsenen blogin kommentointi. 
Blogi - keskustelu tapahtuu pienryhmissä. Pienryhmät sovitaan orientaatiopäivässä. Blogi- keskustelun aiheita on 6 ja nämä avautuvat  1-2vk välein, ajalla 23.9.2020-25.11.2020. 
POSTERI: psykoedukaatio –tiedote oppilaalle ja perheelle. Tiedote tehdään canva- pohjalle. Tiedote tehdään 2-3 hengen ryhmissä. Posteriesittely 25.11.2020
ENNAKKOTEHTÄVÄ simulaatio päivään: B 4.11.2020 ja A 18.11.2020
                    
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktituntit: 40h
Itsenäiset tehtävät 95h
-	Posteri: psykoedukaatio –tiedote oppilaalle ja perheelle 
-	Blogi: vastavalmistuneen opiskeluhuollon jäsenen blogin kommentointi
-	Ennakkotehtävä simulaatio päivään
                    
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakson sisällöt:
Kouluikäisten lasten ja nuorten mielentaitojen vahvistaminen - mielenterveys voimaksi
-	riski- ja suojatekijät 
-	itsetunto ja temperamentti 
-	tunteet ja tunnetaitojen merkitys mielenterveydelle 
-	vuorovaikutustaidot mielenterveyden tukena 
-	stressinhallintataidot
Lasten ja nuorten psyykkisten häiriöiden tunnistaminen ja hoito
-	Lapsen ja nuoren yleisimmät mielenterveys häiriöt 
-	Lapsen ja nuoren itsetuhoisuus  
-	Koulu-uupumus ja kouluhaluttomuus 
-	Tunne-elämän haasteet ja käytöspulmat 
-	Lasten ja nuorten uniongelmat 
-	Kriisissä auttaminen 
Turvallisena ammattilaisena kouluikäisten lasten ja nuorten parissa 
-	vuorovaikutustyylit lasten ja nuorten ja heidän perheiden kohtaamisessa 
-	ratkaisukeskeinen ja voimavaraistava lähestymistapa 
-	empaattinen kuuntelemisen taito 
-	huolen puheeksiotto 
-	omien tunnetaitojen sekä ohjaus- ja vuorovaikutustaitojen tunnistaminen, reflektointi ja vahvistaminen 
-	moniammatillinen yhteistyö
                    
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
                    
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty