Siirry suoraan sisältöön

Myynti ja asiakkuuksien johtaminen (10 op)

Toteutuksen tunnus: TO00BL02-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
13.05.2019 - 26.05.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
09.09.2019 - 18.11.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
10 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea-ammattikorkeakoulu
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOH2), Kauppa, hallinto ja oikeustieteet
Opettajat
Eeva Miettinen
Johanna Lunkka
Vastuuopettaja
Johanna Lunkka
Opintojakso
TO00BL02

Tavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää asiakasstrategian ja –tavoitteiden merkityksen osana liiketoimintaa
- osaa hyödyntää asiakastietoa myyntityössä
- osaa myynnin johtamisen prosessin
- osaa valita myynnin ja markkinoinnin operatiiviset toimenpiteet asiakkaan ostoprosessissa
- osaa asettaa mittarit asiakkuuksien ja myynnin seuraamiseen

Aika ja paikka

Opintojakso toteutetaan lähitoteutuksena Otaniemen kampuksella. Tapaamisia syys-marraskuun aikana 11 kertaa. Tarkka aikataulu löytyy opiskelijalukkareista.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojaksolla hyödynnetään monipuolisesti aiheeseen sopivaa kirjallisuutta. Ohjaajien valitsemat verkkolähteet ilmoitetaan Optima-työtilassa. Opiskelijat pääsevät myös valitsemaan lähdeaineistoa itsenäisesti.

Keskeistä kirjallisuutta on:
Kurvinen, J. ja Seppä, M. B2B markkinoinnin ja myynnin pelikirja. Yritysjohdon opas myyntiin ja markkinointiin.
Bergström, S. ja Leppänen, A. 2015. Yrityksen asiakasmarkkinointi. Luku 6.
Muu myöhemmin ilmoitettava materiaali ja luennot.

Toteutustapa

Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena. Tunnit koostuvat luennoista, ryhmätyöskentelystä ja harjoitustehtävistä.Opintojaksolla vierailee useita vieraspuhujia myynnin ja markkinoinnin yrityksistä.
Opiskelija toteuttaa yrityshaastattelun oman case-yrityksensä parissa tutustuen sen myynnin ja asiakkuuksien hallinnan prosessiin.
Opintojaksolla on kolme laajaa arvioitavaa oppimistehtävää, joita tehdään sekä tiimeissä, parityönä että itsenäisesti.
Opiskelija perehtyy myynnin ja asiakkuuksien johtamisen keskeisiin käsitteisiin kuten Customer Relationship Managementiin (CRM), asiakasstrategioihin ja tavoitteisiin sekä myynnin suunnitteluun, johtamiseen ja seurantaan. Opintojaksolla tutustutaan myös asiakkuuksien ja myynnin johtamisessa käytettäviin keskeisiin työkaluihin. Painopiste on B2B -asiakastyössä.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla opiskelijapari perehtyy valitsemansa case-yrityksen myyntiin ja asiakkuuksien johtamisen toimintatapaan.
Vierasluennoitsijoita myyntialan yrityksistä on 5-6 tunnilla.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Orientaatio / aloitus 9.9.2019. Opintojakso loppuu 11.11. Tunnit pidetään kerran viikossa, ja läsnäolo niillä on tärkeää mm. lukuisien vieraspuhujien johdosta.

Kansainvälisyys toteutuksella

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen näyttö.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tehtävät on jaksotettu tasaisesti opintojakson ajalle, ja aikataulun noudattaminen tasoittaa tehtävien kuormitusta. Kolme laajaa arvioitavaa tehtäväkokonasiuutta tehdään a.yksin, b. parin kanssa ja 3. tiimissä.
Tuntiosallistuminen on tärkeää, sillä oppimispäiväkirjassa reflektoidaan niillä läpikäytävää vieraspuhujien sisältöä.

Sisältö ja sen jaksotus

Katso edelliset kohdat.

Arviointiasteikko

H-5

Siirry alkuun