Asiakaslähtöisen liiketoiminnan kehittäminen (10 op)
Toteutuksen tunnus: R0213-3015
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
18.05.2020 - 02.06.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.08.2020 - 31.12.2020
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 8 op
- TKI-osuus
- 8 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- Laurea Lohja
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Liiketalouden koulutus (HLF2), Laurea Lohja
- Opettajat
- Ilkka Bergius
- Taina Lackman
- Opintojakso
- R0213
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- kehittää asiakaslähtöisiä liiketoimintamalleja ja -prosesseja
- kehittää asiakaslähtöisiä tuotteita ja palveluja
- valita oikeat markkinointitoimenpiteet eri kohderyhmille
- hinnoitella tuotteita ja palveluita
- käynnistää liiketoimintaa ja perustaa yrityksen
Aika ja paikka
Tarkka aikataulu ilmoitetaan Peppissä/Pakissa.
Opiskelija huolehtii siitä, että opintojaksolle määritellyt aikataulut sopivat omaan ohjelmaan. Opintojaksolle kuuluu pakollista läsnäoloa vaativia kontaktikertoja, joiden korvaaminen onnistuu vain seuraavan vastaavan opintojakson toteutuksen yhteydessä ja tästä on sovittava etukäteen erikseen vastuuopettajan kanssa. Tämä toteutus EI OLE ajasta ja paikasta riippumaton verkkototeutus.
Ensimmäisellä luentotapaamiskerralla läsnäolo on ehdottoman välttämätöntä (ks. Tutkintosääntö). Tästä ei poiketa.
Opintojakson laajuus on 10 op, mikä tarkoittaa työmääränä noin 270 tunnin työtä. Joillakin työmäärä saattaa ylittyä, joillakin alittua, riippuen opiskelijan lähtötaitotasosta.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ilmoitetaan tarkemmin kurssin kuluessa.
Suositeltavaa luettavaa:
Reino Myllymäki. Palvelujen hinnoittelu.
Ketterät Kirjat Oy 2019
https://laurea.finna.fi/Record/3amk.273272
Tuulikki Holopainen. Yrityksen perustamisopas : käytännön perustamistoimet
Asiatieto Oy 2019. 28. uudistettu painos
https://laurea.finna.fi/Record/3amk.92509
Johannes Hesso. Hyvä liiketoimintasuunnitelma - MYÖS E-KIRJANA
Kauppakamari 2015. 2. uud. p.
https://laurea.finna.fi/Record/3amk.265434
Toteutustapa
Luennot, tietoiskut, oppimistehtävät ja niiden suullinen ja kirjallinen esittäminen, mahdollinen yritysvierailu ja siihen liittyvä haastattelu. Tämä toteutus EI OLE ajasta ja paikasta riippumaton verkkototeutus. Osa tapaamisista on läsnäoloa vaativaa, joten opiskelijan on syytä varautua olemaan läsnä opetukseen varattuina kertoina. Korvaavia suoritustapoja ei ole, eikä opintojaksolle kuulu loppukuulustelua. Osaamisen arviointi perustuu kokoaikaiseen näyttöön sekä erillisesti arvioitaviin näyttötehtäviin.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opiskelija voi halutessaan kehittää omaa tai annettua liiketoiminnallista hanketta.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tarkka aikataulu ilmoitetaan Peppissä/Pakissa.
Opiskelija huolehtii siitä, että opintojaksolle määritellyt aikataulut sopivat omaan ohjelmaan. Opintojaksolle kuuluu pakollista läsnäoloa vaativia kontaktikertoja (=osaamisen näyttöjä, suullisia esityksiä ja keskusteluja), joiden korvaaminen onnistuu vain seuraavan vastaavan opintojakson toteutuksen yhteydessä ja tästä on sovittava etukäteen erikseen vastuuopettajan kanssa.
Ensimmäisellä luentotapaamiskerralla läsnäolo on välttämätöntä.
Opintojakson laajuus on 10 op, mikä tarkoittaa työmääränä noin 270 tunnin työtä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 10 op, mikä tarkoittaa työmääränä noin 270 tunnin työtä.
Tästä luentojen ja yhteisten tapaamisten osuus on noin 10 % ja muu tekeminen tapahtuu opiskelijan pääosin itse määrittelemällä ajalla. Opiskelijan on syytä varautua siihen, että osa tehtävistä tehdään ryhmätöinä ja niihin tulee varata riittävästi sekä omaa-aikaa että aikaa yhteisiin tapaamisiin, joita ei ole aikataulutettu erikseen, vaan, joiden sopimisesta kukin opiskelija vastaa ryhmänsä kanssa.
Osa tehtävistä on itsenäisiä ja osa tehdään ryhmätehtävinä.
Sisältö ja sen jaksotus
Asiakaslähtöisyys ajattelutapana
Asiakaslähtöisten ideoiden luominen ja jalostaminen liiketoiminnaksi
Liiketoiminnan erilaiset mallit
Markkinoiden tutkiminen ja markkinoinnin suunnitteleminen
Kuluttajan ja yrityksen päätöksenteon perusteet
Asiakaslähtöisyys ja kannattavuus
Asiakaslähtöisten palveluiden ja tuotteiden kehittäminen
Segmentointi
Talouden ja markkinoinnin suunnittelu asiakaslähtöisesti aloittavan yrityksen kannalta
Yrityksen perustaminen, liiketoiminnan aloittaminen tai liiketoiminnasta luopuminen
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opiskelijan tulee asennoitua tekemiseen asiakaslähtöisesti ja kehittävällä työotteella. Hänen tulee edistää paitsi omaa oppimistaan, myös opiskelukollegoidensa osaamisen kehittymistä.
Opiskelija voi halutessaan kehittää omaa tai annettua liiketoiminnallista hanketta.
Opiskelija vastaa itse tekemisestään ja huolehtii siitä, että opintojaksolle määritellyt aikataulut sopivat omaan ohjelmaan. Opintojaksolle kuuluu pakollista läsnäoloa vaativia kontaktikertoja, joiden korvaaminen onnistuu vain seuraavan vastaavan opintojakson toteutuksen yhteydessä ja tästä on sovittava etukäteen erikseen vastuuopettajan kanssa.
Ensimmäisellä luentotapaamiskerralla läsnäolo on ehdottoman välttämätöntä.