Siirry suoraan sisältöön

Asiakaslähtöisen liiketoiminnan kehittäminen (10 op)

Toteutuksen tunnus: R0213-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
13.05.2019 - 26.05.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
06.09.2019 - 30.11.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
6 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Liiketalouden koulutus (HLA2), Laurea Leppävaara
Opettajat
Marjo Ruuti
Marjo Lipasti
Vastuuopettaja
Marjo Ruuti
Opintojakso
R0213

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- kehittää asiakaslähtöisiä liiketoimintamalleja ja -prosesseja
- kehittää asiakaslähtöisiä tuotteita ja palveluja
- valita oikeat markkinointitoimenpiteet eri kohderyhmille
- hinnoitella tuotteita ja palveluita
- käynnistää liiketoimintaa ja perustaa yrityksen

Aika ja paikka

Lähipäivät pidetään Leppävaaran kampuksella, jossa
opintojakson aloitus 6.9. ja lopetus 30.11.
Orientaatio ja tiimien muodostus 6.9. klo 9 - 11.30
Palvelujen kehittäminen ja Value Proposition Canvas (VPC) työpaja 5.10. klo 9 - 11.30
Business Model Canvas (BMC) työpaja ja hinnoittelu 5.10. klo 12.30 - 15.00
VPC ja BMC esitykset 25.10 klo 12.30 - 15.00
Markkinoinnin suunnittelu ja laskelmat 25.10. klo 15.30 - 18.00
Verkkotentti 16.- 17.11.
Loppuesitykset 30.11. klo 9 - 11.30
Loppupalaverit tiimeittäin 30.11. klo 12.30 - 15.00
Muu opiskelu verkossa / etäopiskeluna Optimassa ilmoitettavan aikataulun mukaan.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tenttikirja: Osia kirjasta Yrityksen asiakasmarkkinointi. Bergström ja Leppänen (2015).
Yrityksen perustamisoppaat 2017 ja 2018.
Opintojakson luennot.
Tarkemmat tiedot ohjaajien jakamasta materiaalista.

Toteutustapa

Opintojakso toteutetaan osittain kampuksella lähipäivinä, sekä osittain etäopiskeluna Optimassa olevien materiaalien ja tehtävien pohjalta.
Opintojaksolla työkennellään tiimeissä, jotka kehittävät liikeideaansa sekä palveluja tai tuotteita ja niihin liittyvää markkinointia. Projektin aikana syntyy liiketoimintasuunnitelma, ja ymmärrys siitä, miten asiakaslähtöistä liiketoimintaa kehitetään. Projektissa tehdään muun muassa seuraavia tehtäviä: toimintaympäristön analyysi, Business Model Canvas, liikeideaan liittyvien palvelu- ja tuotekonseptien ideointi sekä niiden testaus asiakkaiden parissa, hinnoittelu ja yrityksen kannattavuuteen liittyvät laskelmat.
Henkilökohtaisena suorituksena tehdään tentti.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla kehitetään uutta liikeideaa, tai opiskelijoiden valitseman nuoren yrityksen liiketoimintaa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakso alkaa orientaatiolla 6.9.2019.
Lähitunnit kampuksella löytyvät lukkarista, ja täältä kohdasta aika ja paikka.

Kansainvälisyys toteutuksella

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen näyttö.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Projektiin liittyviä osatehtäviä palautetaan tiimeittäin keskimäärin kerran viikossa. Tiimisopimuksessa on tärkeää määritellä tasapuoliset vastuut projektin osatehtävistä.
On hyvä varata viikottain aikaa sekä tiimi- että henkilökohtaiseen työskentelyyn.
Tentti tehdään yksilötehtävänä.

Arviointiasteikko

H-5

Siirry alkuun