Siirry suoraan sisältöön

Asiakkuus- ja projektiosaaminen (10 op)

Toteutuksen tunnus: R0212-3014

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
25.11.2019 - 01.12.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
07.01.2020 - 31.05.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
9 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Turvallisuuden ja riskienhallinnan koulutus (HTA2), Laurea Leppävaara
Opettajat
Harri Ruoslahti
Lasse Kivinen
Vastuuopettaja
Lasse Kivinen
Opintojakso
R0212

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida asiakaslähtöisen toiminnan edellytyksiä, erilaisia asiakastarpeita ja -ratkaisuja
- toimia asiakaslähtöisesti myyntitilanteissa
- toimia projekteissa ja projektiryhmän jäsenenä oma-aloitteisesti, vastuullisesti, tietoturvallisesti sekä tavoitteellisesti työvälineitä hyödyntäen
- viestiä suullisesti ja kirjallisesti alan käsitteitä käyttäen

Aika ja paikka

Aloitus 21.1.2020 klo 1245 - 1515.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kettunen: Onnistu projektissa
Rubanovitsch - Aalto: Myy enemmän – myy paremmin
Bergström Seija, Leppänen Arja (2015). Yrityksen asiakasmarkkinointi. Edita. (myös vanhempi painos käy) https://laurea.finna.fi/Record/laurus.85655
Ojasalo K., Moilanen, Ritalahti (2014). Kehittämistyön menetelmät: uudenlaista osaamista liiketoimintaan. SanomaPro. https://laurea.finna.fi/Record/laurus.84006
Englanniksi

Muu lähdeaineisto ja luennot.
Luettava kirjallisuus täsmennetään opintojakson alussa.

Toteutustapa

Opintojakso toteutetaan lähitapaamisilla, työpajoilla, yksilö- ja ryhmätehtävillä jotka arvioidaan.
Jaksolla toteutetaan tiimityönä yritykselle markkinointiin ja asiakkuuksiin liittyvä projekti, jossa analysoidaan yrityksen nykyistä markkinointia ja kehitetään jotakin sen osa-aluetta käyttäen kehitystyön menetelmiä.
Tiimityöllä ja projektin toteutuksella on opintojakson arvioinnissa suuri painoarvo.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opiskelijatiimi hankkii opintojakson alussa itselleen asiakkaan ts. yrityskumppanin, jolle kehittämisprojekti tehdään.
Tavoitteena on, että opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- suunnitella tuote/palvelukonsepteja asiakaslähtöisesti
- kartoittaa asiakastarpeita ja kehittää liiketoimintaa asiakaslähtöisesti
- laatia projektisuunnitelman ja toteuttaa projektin sen perusteella. Opiskelija osaa raportoida projektin tuloksista asiakkaalle sekä kirjallisesti että suullisesti.
- käyttää erilaisia projektityöskentelyä edistäviä työkaluja
Sisältönä mm.
- asiakasymmärryksen luominen ja sen hyödyntäminen liiketoiminnassa
- asiakaslähtöisyys
- asiakkuusosaaaminen
- asiakasarvo
- markkinointi
- projektityöskentely
-

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson aloitus Leppävaarassa 21.1.2020 klo 1245.
Läsnäolovelvollisuus on aloituspäivänä, ryhmätöiden esittelyajankohtina ja mahdollisten ulkopuolisten vierailijaluennoitsijoiden aikana. Poissaolo johtaa lisätehtävää joista sovitaan yhdessä.

Tiimit muodostetaan ensimmäisellä kerralla, joten kaikkien läsnäolo silloin on välttämätöntä. Tiimit hankkivat itselleen yhteistyökumppanin kehittämisprojektiaan varten. Yhteistyökumppanin haku kannattaa aloittaa vaikka jo ennen opintojaksona alkua.

Tarkempi ohjelma sekä käytänteet esitellään aloituspäivänä ja julkaistaan myös Optimassa. Muutokset alustavaan ohjelmaan ovat mahdollisia. Muutoksista pyritään ilmoittamaan ajoissa opiskelijoille mm. Optiman tai tuntiperuutusviestien kautta.

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Tavoitteena on, että opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- suunnitella tuote/palvelukonsepteja asiakaslähtöisesti
- kartoittaa asiakastarpeita ja kehittää liiketoimintaa asiakaslähtöisesti
- laatia projektisuunnitelman ja toteuttaa projektin sen perusteella. Opiskelija osaa raportoida projektin tuloksista asiakkaalle sekä kirjallisesti että suullisesti.
- käyttää erilaisia projektityöskentelyä edistäviä työkaluja
Sisältönä mm.
- asiakasymmärryksen luominen ja sen hyödyntäminen liiketoiminnassa
- monikanavainen asiakasviestintä
- erilaisten projektityöskentelyssä hyödyllisten työvälineinen tehokas käyttö

Siirry alkuun