Siirry suoraan sisältöön

Professional Development in Practice IV (15 op)

Toteutuksen tunnus: R0198-3007

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
26.11.2018 - 06.01.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
07.01.2019 - 30.06.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
15 op
Lähiosuus
15 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Laurea Hyvinkää
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Sairaanhoitajakoulutus (SHB2), Laurea Hyvinkää
Opettajat
Pirkko Rimpilä-Vanninen
Tinja Kaivolahti
Leena Karhumaa
Vastuuopettaja
Pirkko Rimpilä-Vanninen
Opintojakso
R0198

Tavoitteet

The student is able to
- plan, implement and evaluate nursing of patients at different life stages
- assess the need for services and care of vulnerable and multicultural patients
- apply client-centred working methods to improve the inclusion, well-being and rehabilitation of clients
- work in a multidisciplinary team and network taking advantage of shared expertise

Aika ja paikka

Harjoittelu on laajuudeltaan 15 op .
Osa 1. Professional development in practise (Harjoittelu) 11 op
-ajalla vk 12-19
-kotihoito
-perhehoitotyö
-äitiyshuolto (kts. osa 3)
Osa 2. Vulnerable groups and service integration (Haavoittuva asiakasryhmät ja palvelujen inregrointi) 3 op
-18.1. klo 8.30-11.45 pakollinen, hankkeen aloitus.
-ennen vk 12 ja viikoilla 20-21
-hanke
-toteutuu Hyvinkään kampuksella ja hankepaikoissa
Osa 3. Maternity Care (Äitiyshuolto) 1 op
- Äitiyshuollon toteutusvaihtoehdot ovat nämä
a. Äitiyshuollon harjoittelupaikka: Minimissään 1 yksi viikko ja maksimissaan kaksi viikkoa.
b. Äitiyshuoltoon tutustuminen: Yhden päivän tutustumiskäynti ( 7-8h) + kirjallinen työ (13-16 h) + seminaari Hyvinkään kampuksella (4-6 h) 24.5.2019.
SOPIVIA HARJOITTELUPAIKKOJA
Kotihoidon yksiköllä tarkoitetaan terveys- ja hyvinvointikeskusten tai yksityisten palvelutuottajien kotihoidon yksiköitä, kotisairaalaa, lasten kotisairaala, akuuttikotihoito 24/7 (EVA –erityistason vastaanotto kotona).
Perhehoitotyön yksiköllä tarkoitetaan alla mainittuja paikkoja
• Sairaanhoitajan vastaanotot terveysasemilla. Varmistakaa, että asiakkaat ovat vauvasta vaariin. Harjoittelutavoitteissa tulee olla myös lasten hoitotyön tavoitteita.
• Lasten ja nuorten hoidon yksiköt (esim. perhekeskukset, neuvolat, lasten ja nuorten osastot ja poliklinikat, vammaisten hoitopaikat, päiväkoti, sosiaalihuollon ja lastensuojelun yksiköt, erityisoppilaitokset, sosiaalihuollon ja lastensuojelun yksiköt, matalan kynnyksen paikat)
• Äitiyshuollon yksiköt (esim. lapsivuodeosastot, äitiyspoliklinikat, neuvolat)
• Naistentautien osastot ja poliklinikat
• Erityistä tukea lapsille, nuorille ja perheille tarjoavat organisaatiot (esim. erityisoppilaitokset, sosiaalihuollon ja lastensuojelun yksiköt, matalan kynnyksen paikat)
• Turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskukset (lapsia ja/tai lapsiperheitä)
• Kolmas sektori ja vapaaehtoistyö (esim. väestöliitto)
ja muut sopivat paikat

Toteutustapa

Harjoittelu vk 12-19
Hanke ennen viikkoa 12 ja viikoilla 20-21.
Hankeryhmät ovat:
A. Young Love -messut (8 opiskelijaa)
B. Young Love -messut (8 opiskelijaa)
C. Young Love -messut (8 opiskelijaa)
D. Hakalantalon koulun erityislapset (4 opiskelijaa)
E. Pitkäaikaistyöttömät, Hyria Säätiö (4 opiskelijaa)
F. Maahanmuuttaja-pitkäaikaistyöttömät (4 opiskelijaa)

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Osa 2. Vulnerable groups and service integration (Haavoittuvat asiakasryhmät ja palvelujen inregrointi) 3 op
Projekti: Haavoittuvien asiakasryhmien hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen elämänkulun eri vaiheissa.
Projektitehtävät: Ryhmäohjaustilaisuuden suunnittelu, toteutus ja arviointi.
Hankkeet ja yhteistyökumppanit:
Erityislapset. Hyvinkään Hakalantalon koulu.
Young Love -messut. Hyvinkään kaupungin peruskoulut ja kouluterveydenhuolto.
Aikuispitkäaikaistyöttömät. Hyria Säätiö.
Maahanmuuttajataustaiset pitkäaikaistyöttömät. Hyria Säätiö.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

11.1. Harjoittelu- ja hankeinfo
18.1. Ryhmäohjaustilaisuuksien suunnittelu työelämän kanssa. Pakollinen.
25.1. Työpaja: Osallistava ryhmäohjaus , luentoa + Hakalantalon erityislasten opettajan alustus. Pakollinen.
1.2. Hankeohjaus: Ryhmäohjaukseen vaikuttavien taustatekijöiden kartoitus + muut sopimukset
Vk 7-11 Ryhmäohjauksen asiakkaiden taustatekijöihin tutustuminen itse sovittuna ajankohtana.
Vk 7-11 Hankeohjaus erillisen sopimuksen mukaisesti
14.3. Hankeohjaus: Ryhmäohjauksen taustatekijöiden kartoitustehtävän esittely, alustavat pedagogiset suunnitelmat tapahtumiin
3.4. Harvinaiset sairaudet -webinaari, johon osallistutaan kotoa käsin. Tämä lasketaan harjoittelupäiväksi.
9.5. Pedagogisen suunnitelman hahmotelmaa. Palauta ohjaavan opettajan sähköpostiin.
13.5. Hankeohjaus: Pedagogisen suunnitelman arviointia ja apua +itsenäistä hanketyötä.
14.5. Itsenäistä hanketyötä
15.5. Young Love -yhteiskehittelypäivä Hyvinkään kouluterveydenhoitajien kanssa klo 9-13. Tässä pitää olla valmiina pedagoginen suunnitelma, joka esitellään muille Young Love -messun suunnittelijoille.
Muilla ryhmillä hanke ohjaukset klo 13. 00.erillisen aikataulun mukaisesti.
16.5. Itsenäistä hanketyötä
17.5. Valmis ryhmäohjaussuunnitelma (kirjallinen) ja sen mukaisesti Young Love -tapahtuma ja Työttömien ryhmäohjaustilaisuudet valmisteltuina mm. materiaalit hankittuna/tehtynä/kopioutuna, ohjaustilat ja välineet valmiina.
20.5 - 21.5. Young Love messut, erillinen aikataulu, ei koske kaikkia opiskelijoita.
22.5. Hakalantalon erityislasten tapahtuma, erillinen aikataulu, ei koske kaikkia opiskelijoita.
23.5.Työttömien ryhmäohjaukset, erillinen aikataulu, ei koske kaikkia opiskelijoita.
24.5. Äitiyshuollon seminaari erillisen aikataulun mukaisesti (+ hankeseminaari -varmistuu 11.1.)
Vk 22 Loppuraportin, itse- ja vertaisarvioinnin palautus

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Osa 1. Professional development in practise (Harjoittelu) 11 op (+ 1 op Maternity Care) .
- 8 viikkoa, johon sisällytetään äitiyshuolto
- 38 h/viikko (todellinen tuntimäärä on 40 h/vk)
Osa 2. Vulnerable groups and service integration (Haavoittuvat asiakasryhmät ja palvelujen inregrointi) 3 op (+ 1 op opintojaksosta R0196)-->yhteensä 4 op = 108 h/opiskelija
-toteutetaan 3 hengen ryhmissä.
-Työaika:
+Ryhmäohjaustilaisuuden suunnittelu 80 h
+Ryhmäohjaustilaisuudet 8 h
+Arviointi ja raportointi 20 h
Osa 3. Äitiyshuolto 1 op
-27 h

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Katso kohta "Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet".
Arviointikriteerit esitellään 11.1. 2019 moduulin aloitusinfossa.

Sisältö ja sen jaksotus

.
Osa 2. VulnerablePeople and Integration of Services (Haavoittuvat asiakkaat ja palvelujen integrointi)
-Opintojaksolla painotetaan erityisesti haavoittuvassa asemassa olevien asiakasryhmien hyvinvoinnin, terveyden ja toimintakyvyn edistämistä
-Haavoittuvia asiakasryhmiä ovat esim. pitkäaikaistyöttömät, erityislapset, nuori haasteellisessa kehitysvaiheessa.
-Näkökulmana on heidän osallisuutensa vahvistaminen.
-Opiskelija harjoittelee erilaisten haavoittuvien asiakasryhmien ryhmäohjauksen suunnittelua, toteutusta ja arviointia.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Lisätiedot

-IV moduulin harjoitteluun voi mennä vasta, kun moduulien 1-3 harjoittelut on suoritettu hyväksytysti.
-Äitiyshuollon, kotihoidon ja lasten hoitotyön harjoittelut pakollisia jossakin opiskeluvaiheessa (Eu -direktiivi)
-Rikosrekisteri ote, jos harjoittelupaikkasi asiakkaat ovat alle 18 –vuotiaita ("vauvasta vaariin"). Ohjeet löydät Optimasta "Terveysalan harjoittelu" -työtilasta
-Opintojakso suoritetaan osittain englanniksi (ei harjoitteluja ja ryhmäohjaustilaisuuksia)

Siirry alkuun