Health Promotion During Infancy and Childhood (5 cr)
Code: R0141-3006
General information
- Enrollment
-
25.11.2019 - 01.12.2019
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
07.01.2020 - 10.04.2020
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 4 cr
- Virtual proportion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- Laurea Tikkurila
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila (Finnish)
- Teachers
- Irene Latva-Korpela
- Anne Hiller-Ikonen
- Anne Pirinen
- Riikka Ketonen
- Teacher in charge
- Riikka Ketonen
- Study unit
- R0141
Learning outcomes
The student is able to
- plan, implement and evaluate health promotion of families during infancy and childhood
- implementing evidence based health promotion interventions when working with families.
- take part multiprofessional work in personal, group and community level
- implement state and local health political definitions
Location and time
Tikkurilan kampus 7.1.2019- 23.3.2019
Materials
Sähköinen lastenneuvolakäsikirja.2012, THL.
Lastenneuvola lapsiperheiden tukena.Opas työntekijöille. STM.2004.
Terveystarkastukset lastenneuvolassa ja kouluterveydenhuollossa. Menetelmäkäsikirja. Mäki, P ym. (toim.). Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. 2011.
Asetus neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskelijaterveydenhuollosta...STM.2011.
Laaja terveystarkastus. Ohjeistus äitiys- ja lastenneuvolatoimintaan sekä kouluterveydenhuoltoon. Hakulinen-Viitanen ym. 2012.
Imeväisikäisten ruokinta Suomessa 2010. THL.2012
Syödään yhdessä. Lapsiperheen uudet ruokasuositukset. 2016 THL.
Iloa, leikkiä ja yhdessä tekemistä. Varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositukset. OKM.2016
Lisäksi muu tunneilla osoitettu materiaali.
Teaching methods
Aikataulumuutoksia saattaa tulla ennen opintojen alkua
R0141 Opintojakso:
Osa 1. Lapsiperheen terveydenhoitotyö 2op:
Opinnot toteutetaan isossa ryhmässä (aktivoivat luennot) , ryhmissä A ja B ( työpajat; LENE -tunnit, vanhemmuusvalmennus).
Osa.2. Varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen 3 op:
Opetus toteutuu kahdessa ryhmässä: ryhmät A ja B.
Opintojaksoon integroidaan R0203 -työpaja -opetus 2 op
Vastuuopettaja: Riikka Ketonen (riikka.ketonen@laurea.fi)
Exam schedules
Opintojakson aikataulu ilmoitetaan opiskelijan lukujärjestyksessä Pakissa.
Lapset puheeksi -koulutus 27.1. ja 28.1.2020: todistuksen saaminen edellyttää ehdotonta läsnäoloa molempina koulutuspäivinä.
Completion alternatives
Opiskelija voi tehdä Ahot-hakemuksen, mikäli hänellä on aiempia teoriopintoja neuvolaikäisen lapsen kasvun ja kehityksen seurannasta ja tukemisesta sekä vanhemmuuden vahvistamisesta tai aiempaa koulutusta ja kokemusta varhaisen vuorovaikutuksen havainnoinnista ja vv:n vahvistamisesta. Työkokemusta tai harjoittelua tulee olla lastenneuvolatyöstä. Suoritustapana on kotitentti ja osallistuminen Lapsiperheen työpajoihin sekä Lene -opetukseen (teoria ja työpaja).
Student workload
R0141osa 1. Lapsiperheen terveydenhoitotyö 2op( 54h) sekä R0203 -työpaja -opetus 2 op ( 54 h) = 108h
Tuntityöskentely teoriatunneilla ja työpajoissa sekä ryhmätentti 50 h
Itsenäinen opiskelu ja ryhmätenttiin valmistautuminen 58 h
R0141 Osa 2. Varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen 3 op
Tunti- ja verkko -työskentely sekä simulaatioharjoitus 81 h
Teorian itsenäinen opiskelu ja kotitehtävien tekeminen 45 h
Content scheduling
Osa 1. Lapsiperheen terveydenhoitotyö 2 op / Anne Hiller-Ikonen, Riikka Ketonen ja Irene Latva-Korpela
• Lapsiperheen neuvolatyö ja terveystarkastukset
• Lapsen ja hänen perheensä terveyden ja hyvinvoinnin vahvistaminen
• Perheen huolien varhainen tunnistaminen ja niihin puuttuminen
Osa 2. Varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen 3 op / Anne Hiller-Ikonen ja Anne Pirinen
• Vastasyntyneen ja pienen lapsen kehitys ja tarpeet, kiintymyssuhde
• Riittävän hyvä vanhemmuus ja vauvan tarpeet
• Pienten lasten mielenterveyden ongelmien ehkäisy
• Auttajan ominaisuudet ja taidot, auttajan, vanhemman välinen suhde sekä ensimmäinen tapaaminen
• Ongelman tutkiminen -perheen tilanteen kartoitus, vanhemman mentalisaatiokyvyn vahvistaminen
• Mielikuvat todellisuudesta, kyseenalaistamisen keinot ja tekniikka
• Vanhempi-vauva -vuorovaikutuksen havainnointi ja tukeminen
• Tuen tarpeessa olevien perheiden tukeminen ja haastattelumallit
• Riskiperheiden tunnistaminen, kiintymyssuhde ja vuorovaikutus
Evaluation scale
Approved/Failed
Further information
Tutkintosääntö: Mikäli opiskelija ei aio osallistua toteutukselle, jolle hänet on hyväksytty, on hänen peruutettava ilmoittautumisensa toteutuksen vastuuopettajalle ennen opintojakson alkua, jotta hänen tilalleen voidaan ottaa uusi opiskelija. Opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittamatta poissaolevan opiskelijan tilalle voidaan ottaa uusi opiskelija.