Lapsiperheen terveydenhoitotyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: R0141-3006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
25.11.2019 - 01.12.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
07.01.2020 - 10.04.2020
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- Laurea Tikkurila
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila
- Opettajat
- Irene Latva-Korpela
- Anne Hiller-Ikonen
- Anne Pirinen
- Riikka Ketonen
- Vastuuopettaja
- Riikka Ketonen
- Opintojakso
- R0141
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsiperheen terveydenhoitajatyötä
- soveltaa näyttöön perustuvia terveyden edistämisen työmenetelmiä terveydenhoitajatyössä
- käyttää terveyden edistämisen asiantuntijuutta moniammatillisessa yhteistyössä yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla
- soveltaa valtakunnallisia ja alueellisia terveyspoliittisia linjauksia terveydenhoitajatyössä
Aika ja paikka
Tikkurilan kampus 7.1.2019- 23.3.2019
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Sähköinen lastenneuvolakäsikirja.2012, THL.
Lastenneuvola lapsiperheiden tukena.Opas työntekijöille. STM.2004.
Terveystarkastukset lastenneuvolassa ja kouluterveydenhuollossa. Menetelmäkäsikirja. Mäki, P ym. (toim.). Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. 2011.
Asetus neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskelijaterveydenhuollosta...STM.2011.
Laaja terveystarkastus. Ohjeistus äitiys- ja lastenneuvolatoimintaan sekä kouluterveydenhuoltoon. Hakulinen-Viitanen ym. 2012.
Imeväisikäisten ruokinta Suomessa 2010. THL.2012
Syödään yhdessä. Lapsiperheen uudet ruokasuositukset. 2016 THL.
Iloa, leikkiä ja yhdessä tekemistä. Varhaisvuosien fyysisen aktiivisuuden suositukset. OKM.2016
Lisäksi muu tunneilla osoitettu materiaali.
Toteutustapa
Aikataulumuutoksia saattaa tulla ennen opintojen alkua
R0141 Opintojakso:
Osa 1. Lapsiperheen terveydenhoitotyö 2op:
Opinnot toteutetaan isossa ryhmässä (aktivoivat luennot) , ryhmissä A ja B ( työpajat; LENE -tunnit, vanhemmuusvalmennus).
Osa.2. Varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen 3 op:
Opetus toteutuu kahdessa ryhmässä: ryhmät A ja B.
Opintojaksoon integroidaan R0203 -työpaja -opetus 2 op
Vastuuopettaja: Riikka Ketonen (riikka.ketonen@laurea.fi)
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakson aikataulu ilmoitetaan opiskelijan lukujärjestyksessä Pakissa.
Lapset puheeksi -koulutus 27.1. ja 28.1.2020: todistuksen saaminen edellyttää ehdotonta läsnäoloa molempina koulutuspäivinä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija voi tehdä Ahot-hakemuksen, mikäli hänellä on aiempia teoriopintoja neuvolaikäisen lapsen kasvun ja kehityksen seurannasta ja tukemisesta sekä vanhemmuuden vahvistamisesta tai aiempaa koulutusta ja kokemusta varhaisen vuorovaikutuksen havainnoinnista ja vv:n vahvistamisesta. Työkokemusta tai harjoittelua tulee olla lastenneuvolatyöstä. Suoritustapana on kotitentti ja osallistuminen Lapsiperheen työpajoihin sekä Lene -opetukseen (teoria ja työpaja).
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
R0141osa 1. Lapsiperheen terveydenhoitotyö 2op( 54h) sekä R0203 -työpaja -opetus 2 op ( 54 h) = 108h
Tuntityöskentely teoriatunneilla ja työpajoissa sekä ryhmätentti 50 h
Itsenäinen opiskelu ja ryhmätenttiin valmistautuminen 58 h
R0141 Osa 2. Varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen 3 op
Tunti- ja verkko -työskentely sekä simulaatioharjoitus 81 h
Teorian itsenäinen opiskelu ja kotitehtävien tekeminen 45 h
Sisältö ja sen jaksotus
Osa 1. Lapsiperheen terveydenhoitotyö 2 op / Anne Hiller-Ikonen, Riikka Ketonen ja Irene Latva-Korpela
• Lapsiperheen neuvolatyö ja terveystarkastukset
• Lapsen ja hänen perheensä terveyden ja hyvinvoinnin vahvistaminen
• Perheen huolien varhainen tunnistaminen ja niihin puuttuminen
Osa 2. Varhaisen vuorovaikutuksen tukeminen 3 op / Anne Hiller-Ikonen ja Anne Pirinen
• Vastasyntyneen ja pienen lapsen kehitys ja tarpeet, kiintymyssuhde
• Riittävän hyvä vanhemmuus ja vauvan tarpeet
• Pienten lasten mielenterveyden ongelmien ehkäisy
• Auttajan ominaisuudet ja taidot, auttajan, vanhemman välinen suhde sekä ensimmäinen tapaaminen
• Ongelman tutkiminen -perheen tilanteen kartoitus, vanhemman mentalisaatiokyvyn vahvistaminen
• Mielikuvat todellisuudesta, kyseenalaistamisen keinot ja tekniikka
• Vanhempi-vauva -vuorovaikutuksen havainnointi ja tukeminen
• Tuen tarpeessa olevien perheiden tukeminen ja haastattelumallit
• Riskiperheiden tunnistaminen, kiintymyssuhde ja vuorovaikutus
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Lisätiedot
Tutkintosääntö: Mikäli opiskelija ei aio osallistua toteutukselle, jolle hänet on hyväksytty, on hänen peruutettava ilmoittautumisensa toteutuksen vastuuopettajalle ennen opintojakson alkua, jotta hänen tilalleen voidaan ottaa uusi opiskelija. Opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittamatta poissaolevan opiskelijan tilalle voidaan ottaa uusi opiskelija.