Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatuksen pedagoginen osaaminen (10 op)

Toteutuksen tunnus: R0094-3006

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus
07.01.2020 - 20.04.2020
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
10 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
1 - 60
Koulutus
Sosionomikoulutus (SSY2), Laurea yhteinen
Opettajat
Pirjo Pohjasniemi
Virpi Lund
Vastuuopettaja
Virpi Lund
Opintojakso
R0094

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- jäsentää varhaiskasvatuksen arvopohjaa, päämääriä ja tietoperustaa
- huomioida kasvatuksessa lapsen ominaiset tavat toimia
- tunnistaa osallisuuden, yhteisöllisyyden ja dialogisen vuorovaikutuksen merkitystä lapsen kasvussa,kehityksessä ja oppimisessa
- luoda edellytyksiä kasvatuskumppanuudelle ja yhteistyölle

Aika ja paikka

Kts.aikataulu kalenterista.
Tämä opintojakso on tarkoitettu vain ryhmälle "Tutkinnon täydentäminen amk-opinnoilla".

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tiedot oppimateriaaleista löytyvät verkkototeuksesta.
Oheismateriaalia:
https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/varhaiskasvatussuunnitelman_perusteet.pdf
Maritta Törrönen :Lapsuuden hyvinvointi
Elina Paju: Lasten arjen ainekset
Hujala, Puroila, Parrila, Nivala: Päivähoidosta varhaiskasvatukseen
Aili Helenius: Pedagogiikan palikat
Alanen Leena: Lapsuus, lapsuuden instituutiot ja lasten toiminta
Reunamo Jyrki: Tasapainoinen varhaiskasvatus
Reunamo Jyrki: Varhaiskasvatuksen kehittäminen
Nummenmaa Anna-Maija: Yhteisöllinen suunnittelu päiväkodissa
Kronqvist Eeva-Liisa: Lapsuuden oppimisympäristöt
Heikka Johanna: Arvioinnista opiksi
Uotinen Sanna : Vanhempien ja lasten toimijuuteen konduktiivisessa kasvatuksessa
Kronnqvist Eeva-Liisa: Mitä lapsiryhmässä tapahtuu?
Heinämäki Liisa: Erityisesti päivähoidossa
Kaskela, Kekkonen: Kasvatuskumppanuus kannattelee lasta
Kalliala Marjatta: Lapsuus hoidossa
Marjanen, Marttila, Varsa: Pienten piirissä
Hujala & Turja: Varhaiskasvatuksen käsikirja
Karila & Lipponen: Varhaiskasvatuksen pedagogiikka
Sajaniemi, Niina (et.al.) Stressin säätely

Toteutustapa

Tervetuloa oppimaan verkkototeutukselle!
Opinnot suoritetaan verkkototeutuksena viikoilla 2-16. Opintojaksossa on aikaan ja paikkaan sidottuja tapaamisia: Yhteistoiminnallisen tentin harjoitus verkossa (14.1.), yhteistoiminnallinen tentti verkossa (21.1.), varhaiskasvatuksen koulutus/kehittämispäivä omavalintaisena aikana sekä joitakin pakollisia verkko-ohjausaikoja (24.2. ja 26.2. ) sekä vapaaehtoisia verkko-ohjausaikoja (22.1, 29.1 ja 5.2) ja vapaaehtoinen palautekeskustelu verkossa ( 20.4.) lukujärjestyksen mukaisesti.
Optima aukeaa joulukuussa 2019, jolloin pääset näkemään syksyn viikottaisen tarkan aikataulutuksen, materiaalit ja tehtävät. Huomioithan, että opiskelu edellyttää viikoittain säännöllistä opiskeluaikaa, verkkoympäristön käytön osaamista, tehtävien yhdessätekemistä (ryhmät) ja viestiseinän säännöllistä seuraamista.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Koko valtakunnan kunnalliset ja yksityiset päiväkodit.
PRM on kumppanuudenhallintaohjelma (Partner Relationship Management) jonka kautta tieto tehdyistä toimeksiannoista ja yhteistyökumppaneista on kaikkien laurealaisten saatavilla. Sinun tulee viedä tekemäsi projektit, harjoittelut ja muut toiminnot, joihin liittyy kumppaniyhteistyötä PRM-ohjelmaan.
Alta löydät ohjeet PRM portaalin käyttämiseen. Tarvittaessa voit pyytää apua myös ohjaavalta opettajaltasi tai PRM-pääkäyttäjältä Anssi Kuuselalta.
https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/opiskelijanalaureassa/minuntyokaluniverkossa/prm/Sivut/default.aspx

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

TÄRKEÄÄ! Opintojakson ryhmätentti on heti tammikuun alussa, jota ennen luet tentikirjat ja tutustut Optiman sähköisiin materiaaleihin. Optima aukeaa joulukuussa.
Yhteistoiminnalliseen ryhmätenttiin tammikuussa luetaan 2 kirjaa:
Nurmi, Ahonen, Lyytinen, Lyytinen, Pulkkinen, Ruoppila (2014): Ihmisen psykologinen kehitys, osa Varhaislapsuus sivut (22-76)
Sajaniemi, Suhonen, Nislin, Mäkinen (2015): Stressin säätely (2015)

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

HOT = aiemmin hankitus osaamisen näyttö ja TOPI = työn opinnollistaminen

TOPI
TOPI-suoritusta varten voit noudattaa LINK:n ohjeita.
Lähetä suoritusehdotuksesi 12.12. 2019 mennessä virpi.lund@laurea.fi.

HOT
Näyttö tarkoittaa, että opiskelija osoittaa osaamisensa sovitusti. Näytöllä opiskelija osoittaa tutkinnon tavoitteiden mukaista osaamista riippumatta siitä, miten osaaminen on hankittu. Osaaminen voidaan osoittaa esimerkiksi portfoliolla, työnäytteellä, haastattelulla, kirjallisella näytteellä tai suullisella keskustelulla. Opiskelija tekee kirjallisen osaamisanalyysin.
KIRJALLINEN OSAAMISANALYYSI:
Tee kirjallinen osaamisanalyysi HOT-suoritusta varten, jossa kuvaat ja vertaat omaa osaamistasi opintojakson tavoitteisiin. Osaamisanalyysi on noin 1-2 –sivuinen word-dokumentti, jossa pohdit työtehtävissä tai aikaisemmissa opinnoissasi saamiasi kompetensseja. Vertaa niitä opintojakson osaamistavoitteisiin (ks. opetussuunnitelmat) ja arviointikriteereihin. Kuvaa ja perustele huolellisesti esimerkein näkemyksesi kompetenssien saavuttamisesta, mutta myös se, mitä on kenties jäänyt saavuttamatta.
Lähetä osaamisanalyysi työ- ja opintotodistuksineen 12.12. 2019 virpi.lund@laurea.fi.sec.
Saat tiedon osaamisanalyysisi hyväksymisestä tai hylkäämisestä sähköpostitse. Hyväksytty osaamisanalyysi tarkoittaa seuraavaan vaiheeseen eli varsinaiseen näyttöön pääsyä. Ohjeet näyttötehtävään saat sähköpostitse hyväksymisen yhteydessä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Verkkotentti, ryhmäkeskustelut, koontitehtävät, essee, ideointitehtävä,tiedonetsintää verkossa,ongelmanratkaisutehtäviä,varhaiskasvatuksen kehittämispäivään osallistuminen.

Sisältö ja sen jaksotus

Opinnoissa on seuraavat osiot:
Lapsen kasvu, kehitys ja oppiminen 3 op (Teemat Lapsen kasvu, kehitys ja oppiminen 2 op ja Varhaiskasvatuksen kehittäminen 1 op)
Varhaiskasvatuksen arvoperusta ja perusteet 3 op (Teemat Varhaiskasvatustoiminnan perusteet 2op, Lainsäädäntö ja eettiset ohjeet1 op)
Lapsen osallisuus ja toimijuus ja kasvatusyhteistyö 4op (Teema Lapsen osallisuuden vahvistaminen 2 op ja Huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö 2 op)

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Minkälaista on opiskella verkossa?
Opiskelu verkossa poikkeaa monin eri tavoin päiväopiskelusta. Se vaatii itsensä johtamisen taitoja ja kurinalaisuutta. Verkossa opiskellessa teet paljon itsenäistä työtä, mutta se ei ole yksinäistä puurtamista. Osallistut verkkokeskusteluihin ja teet ryhmätehtäviä sekä työelämään liittyviä projekteja etäyhteyksiä hyödyntäen sekä yksilökohtaisesti että ryhmässä. Verkossa opiskelua varten tarvitset tietokoneen, verkkoyhteyden sekä kuulokemikrofonin. Yksilökohtaiset tehtävät voit valita mihin vuorokauden aikaan tahansa ja sen missä opintoja teet.
Tämä opintojakso on tarkoitettu vain ryhmälle "Tutkinnon täydentäminen amk-opinnoilla".

Siirry alkuun