Pedagogical Competence in Early Childhood Education (10 cr)
Code: R0094-3006
General information
- Timing
-
07.01.2020 - 20.04.2020
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual proportion
- 10 cr
- RDI proportion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Campus
- Laurea Virtual Campus
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 1 - 60
- Degree programmes
- Sosionomikoulutus (SSY2), Laurea yhteinen (Finnish)
Learning outcomes
The student is able to:
- analyse the value base, aims and underpinning knowledge of early childhood education
- take a child's characteristic ways of acting into account in education
- recognize the significance of inclusion, communality and dialogical interaction in a child's growth, development and learning
- create preconditions for an educational partnership and cooperation
Location and time
Kts.aikataulu kalenterista.
Tämä opintojakso on tarkoitettu vain ryhmälle "Tutkinnon täydentäminen amk-opinnoilla".
Materials
Tiedot oppimateriaaleista löytyvät verkkototeuksesta.
Oheismateriaalia:
https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/varhaiskasvatussuunnitelman_perusteet.pdf
Maritta Törrönen :Lapsuuden hyvinvointi
Elina Paju: Lasten arjen ainekset
Hujala, Puroila, Parrila, Nivala: Päivähoidosta varhaiskasvatukseen
Aili Helenius: Pedagogiikan palikat
Alanen Leena: Lapsuus, lapsuuden instituutiot ja lasten toiminta
Reunamo Jyrki: Tasapainoinen varhaiskasvatus
Reunamo Jyrki: Varhaiskasvatuksen kehittäminen
Nummenmaa Anna-Maija: Yhteisöllinen suunnittelu päiväkodissa
Kronqvist Eeva-Liisa: Lapsuuden oppimisympäristöt
Heikka Johanna: Arvioinnista opiksi
Uotinen Sanna : Vanhempien ja lasten toimijuuteen konduktiivisessa kasvatuksessa
Kronnqvist Eeva-Liisa: Mitä lapsiryhmässä tapahtuu?
Heinämäki Liisa: Erityisesti päivähoidossa
Kaskela, Kekkonen: Kasvatuskumppanuus kannattelee lasta
Kalliala Marjatta: Lapsuus hoidossa
Marjanen, Marttila, Varsa: Pienten piirissä
Hujala & Turja: Varhaiskasvatuksen käsikirja
Karila & Lipponen: Varhaiskasvatuksen pedagogiikka
Sajaniemi, Niina (et.al.) Stressin säätely
Teaching methods
Tervetuloa oppimaan verkkototeutukselle!
Opinnot suoritetaan verkkototeutuksena viikoilla 2-16. Opintojaksossa on aikaan ja paikkaan sidottuja tapaamisia: Yhteistoiminnallisen tentin harjoitus verkossa (14.1.), yhteistoiminnallinen tentti verkossa (21.1.), varhaiskasvatuksen koulutus/kehittämispäivä omavalintaisena aikana sekä joitakin pakollisia verkko-ohjausaikoja (24.2. ja 26.2. ) sekä vapaaehtoisia verkko-ohjausaikoja (22.1, 29.1 ja 5.2) ja vapaaehtoinen palautekeskustelu verkossa ( 20.4.) lukujärjestyksen mukaisesti.
Optima aukeaa joulukuussa 2019, jolloin pääset näkemään syksyn viikottaisen tarkan aikataulutuksen, materiaalit ja tehtävät. Huomioithan, että opiskelu edellyttää viikoittain säännöllistä opiskeluaikaa, verkkoympäristön käytön osaamista, tehtävien yhdessätekemistä (ryhmät) ja viestiseinän säännöllistä seuraamista.
Employer connections
Koko valtakunnan kunnalliset ja yksityiset päiväkodit.
PRM on kumppanuudenhallintaohjelma (Partner Relationship Management) jonka kautta tieto tehdyistä toimeksiannoista ja yhteistyökumppaneista on kaikkien laurealaisten saatavilla. Sinun tulee viedä tekemäsi projektit, harjoittelut ja muut toiminnot, joihin liittyy kumppaniyhteistyötä PRM-ohjelmaan.
Alta löydät ohjeet PRM portaalin käyttämiseen. Tarvittaessa voit pyytää apua myös ohjaavalta opettajaltasi tai PRM-pääkäyttäjältä Anssi Kuuselalta.
https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/opiskelijanalaureassa/minuntyokaluniverkossa/prm/Sivut/default.aspx
Exam schedules
TÄRKEÄÄ! Opintojakson ryhmätentti on heti tammikuun alussa, jota ennen luet tentikirjat ja tutustut Optiman sähköisiin materiaaleihin. Optima aukeaa joulukuussa.
Yhteistoiminnalliseen ryhmätenttiin tammikuussa luetaan 2 kirjaa:
Nurmi, Ahonen, Lyytinen, Lyytinen, Pulkkinen, Ruoppila (2014): Ihmisen psykologinen kehitys, osa Varhaislapsuus sivut (22-76)
Sajaniemi, Suhonen, Nislin, Mäkinen (2015): Stressin säätely (2015)
Completion alternatives
HOT = aiemmin hankitus osaamisen näyttö ja TOPI = työn opinnollistaminen
TOPI
TOPI-suoritusta varten voit noudattaa LINK:n ohjeita.
Lähetä suoritusehdotuksesi 12.12. 2019 mennessä virpi.lund@laurea.fi.
HOT
Näyttö tarkoittaa, että opiskelija osoittaa osaamisensa sovitusti. Näytöllä opiskelija osoittaa tutkinnon tavoitteiden mukaista osaamista riippumatta siitä, miten osaaminen on hankittu. Osaaminen voidaan osoittaa esimerkiksi portfoliolla, työnäytteellä, haastattelulla, kirjallisella näytteellä tai suullisella keskustelulla. Opiskelija tekee kirjallisen osaamisanalyysin.
KIRJALLINEN OSAAMISANALYYSI:
Tee kirjallinen osaamisanalyysi HOT-suoritusta varten, jossa kuvaat ja vertaat omaa osaamistasi opintojakson tavoitteisiin. Osaamisanalyysi on noin 1-2 –sivuinen word-dokumentti, jossa pohdit työtehtävissä tai aikaisemmissa opinnoissasi saamiasi kompetensseja. Vertaa niitä opintojakson osaamistavoitteisiin (ks. opetussuunnitelmat) ja arviointikriteereihin. Kuvaa ja perustele huolellisesti esimerkein näkemyksesi kompetenssien saavuttamisesta, mutta myös se, mitä on kenties jäänyt saavuttamatta.
Lähetä osaamisanalyysi työ- ja opintotodistuksineen 12.12. 2019 virpi.lund@laurea.fi.sec.
Saat tiedon osaamisanalyysisi hyväksymisestä tai hylkäämisestä sähköpostitse. Hyväksytty osaamisanalyysi tarkoittaa seuraavaan vaiheeseen eli varsinaiseen näyttöön pääsyä. Ohjeet näyttötehtävään saat sähköpostitse hyväksymisen yhteydessä.
Student workload
Verkkotentti, ryhmäkeskustelut, koontitehtävät, essee, ideointitehtävä,tiedonetsintää verkossa,ongelmanratkaisutehtäviä,varhaiskasvatuksen kehittämispäivään osallistuminen.
Content scheduling
Opinnoissa on seuraavat osiot:
Lapsen kasvu, kehitys ja oppiminen 3 op (Teemat Lapsen kasvu, kehitys ja oppiminen 2 op ja Varhaiskasvatuksen kehittäminen 1 op)
Varhaiskasvatuksen arvoperusta ja perusteet 3 op (Teemat Varhaiskasvatustoiminnan perusteet 2op, Lainsäädäntö ja eettiset ohjeet1 op)
Lapsen osallisuus ja toimijuus ja kasvatusyhteistyö 4op (Teema Lapsen osallisuuden vahvistaminen 2 op ja Huoltajien kanssa tehtävä yhteistyö 2 op)
Evaluation scale
H-5
Further information
Minkälaista on opiskella verkossa?
Opiskelu verkossa poikkeaa monin eri tavoin päiväopiskelusta. Se vaatii itsensä johtamisen taitoja ja kurinalaisuutta. Verkossa opiskellessa teet paljon itsenäistä työtä, mutta se ei ole yksinäistä puurtamista. Osallistut verkkokeskusteluihin ja teet ryhmätehtäviä sekä työelämään liittyviä projekteja etäyhteyksiä hyödyntäen sekä yksilökohtaisesti että ryhmässä. Verkossa opiskelua varten tarvitset tietokoneen, verkkoyhteyden sekä kuulokemikrofonin. Yksilökohtaiset tehtävät voit valita mihin vuorokauden aikaan tahansa ja sen missä opintoja teet.
Tämä opintojakso on tarkoitettu vain ryhmälle "Tutkinnon täydentäminen amk-opinnoilla".