Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatuksen moninaisuus ja erityisyys (10 op)

Toteutuksen tunnus: R0093-3017

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
24.05.2021 - 30.05.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
26.08.2021 - 31.12.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
7 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Toimipiste
Laurea Hyvinkää
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettajat
Maire Antikainen
Sanna Saraste
Marika Kivistö
Vastuuopettaja
Maire Antikainen
Opintojakso
R0093

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida lapsen yksilöllisiä kasvun, kehityksen ja oppimisen tarpeita
- työskennellä tavoitteellisesti lapsen erityisen tuen ja kehityksen edellyttämällä tavalla
- työskennellä lapsen hyväksi yhteistyössä ja perhelähtöisesti moniammatillissa verkostoissa
- soveltaa työssään omaa varhaiskasvatuksen osaamistaan erilaisten lasten, perheiden, kulttuurien ja kasvatusajatteluiden vahvuuksia kunnioittaen

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Canvasissa opintojakson työtilassa on ilmoitettu materiaali ja kirjallisuus.

Toteutustapa

Opintojakso on osa varhaiskavatuksen opettajan kelpoisuuden edellyttämiä teoreettisia opintoja, joten tälle kohderyhmälle täydentävän osaamisen opinto on ensisijaisesti kohdennettu ja tällä koheryhmällä on etusija opintototeutukselle hyväksyttäessä.

Opintojakso on monimuotototeutus, Osa opinnoista toteutetaan yhteistoiminnallisissa ryhmissä, osa siihen littyvistä tehtävistä tehdään yksilötyönä.

Ryhmiin jako ohjeistetaan opintojakson alkaessa.
Toteutukseen liittyvät ohjeistukset, tehtävät ja materiaalit ovat opintojakson alkaessa Canvasissa.

Opintojakson eri osiin kytketään teemallisia ohjaustapaamisia Kukin opintojakson opettaja tuo esille jonkin opintojakson osaan liittyvän teoreettisen teeman. Samalla opiskelijoiden on mahdollista saada sekä yksilö- ja/tai pienryhmäohjausta tehtävien tekemiseen. Aikatauluun laitettujen aikojen tarkemmasta käytöstä ja ohjaukseen sovittavista ajoista sovitaan myöhemmin tarkemmin. Näihin osallistuminen on suositeltavaa.

Canvasin mahdollistaman viestinnän lisäksi käytämme opettajakohtaisia sähköposteja.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”

Opintojakson seuraaviin tapaamisiin on läsnäolovelvolisuus: Orientaatio 26.8. ja seuraavat tapaamiset:11.11. / 17.11. ja 2.12.



Opintojakson eri osiin kytketään teemallisia ohjaustapaamisia.. Kukin opintojakson opettaja tuo esille jonkin opintojakson osaan liittyvän teoreettisen teeman, johon liittyvää tehtävää myös yhdessä jaetaan. Yhteistoiminnallisen oppimisen näkökulmasta näihin osallistuminen on erittäin suositeltavaa. Niiden tarkoituksena on tukea opintojakson tavoitteiden ja tehtävien tekemistä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Varhaiskavatuksen opettajan kelpoisuuden saaminen edellyttää syvällistä paneutumista opintojakson tavoitteiden mukaisen osaamisen saavuttamiseen.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintokokonaisuus koostuu neljästä moduulista:

1. MODUULI: KASVATTAJANA RIKKAASSA VARHAISKASVATUSYMPÄRISTÖSSÄ (2 op)
2. MODUULI: MONINAISUUS JA MONIKULTTUURISUUS (3 op)
3. MODUULI: LAPSEN KEHITYKSEN JA OPPIMISEN ARVIOINTI JA TUKI 4 op
4. MODUULI: MONIALAINEN YHTEISTYÖ (1 op)

Lisätiedot

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opintojakso on osa varhaiskavatuksen opettajan kelpoisuuden edellyttämiä teoreettisia opintoja, joten tälle kohderyhmälle täydentävän osaamisen opinto on ensisijaisesti kohdennettu ja tällä koheryhmällä on etusija opintototeutukselle hyväksyttäessä.

Siirry alkuun