Sosiaalialan asiakastyön menetelmäosaaminen (10 op)
Toteutuksen tunnus: R0034-3034
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
29.11.2021 - 05.12.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.01.2022 - 31.07.2022
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 6 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- Laurea Porvoo
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSP2), Laurea Porvoo
- Opettajat
- Pihla Salemaa
- Pilvi Niemelä
- Vastuuopettaja
- Pihla Salemaa
- Ryhmät
-
SSP221KASosionomikoulutus, monimuotototeutus, K21, Porvoo
- Opintojakso
- R0034
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja jäsentää erilaisia asiakastyön teoreettisia työorientaatioita ja työmenetelmiä
- käyttää ja soveltaa sosiaalipedagogisen, sosiokulttuurisen ja psykososiaalisen työn menetelmiä ja välineitä eri elämäntilanteissa olevien yksilöiden, perheiden ja ryhmien tukemisessa
- hallitsee suunnitelmallisen ja tavoitteellisen asiakastyön prosessin sekä osaa arvioida ja dokumentoida asiakastyötä
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Toteutuksen tenttimateriaaleina ovat ainakin:
Helminen (toim.) (2016) Sosiaaliohjaus: lähtökohtia ja käytäntöjä.
Nivala & Ryynänen (2019) Sosiaalipedagogiikka. Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa.
Näkki & Sayed (2015) Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla.
Muu tenttimateriaali ja toteutuksen lähdemateriaali esitellään toteutuksen alkaessa Canvas- tilassa.
Toteutustapa
Tällä toteutuksella perehdymme sosiaalialan asiakastyötä ohjaavan metodologiaan, teoriaan, työorientaatioihin, sekä asiakastyön menetelmälliseen työskentelyyn. Toteutuksen oppimistehtävissä perehdytään teoreettisten kehysten lisäksi dokumentoinnin käytäntöihin sekä dokumentoinnin etiikkaan.
Toteutuksen Lbd- oppimisprojekti sekä työpajatyöskentely tehdään osittain integroituna samaan aikaan etenevän Luovuus ja toiminnalliset menetelmät ( V1415-3026) – toteutuksen kanssa siten, että Lbd- projektityöskentelyn opintokäynti ja menetelmällisen työskentelyn jalkauttaminen työelämään tehdään samoissa pienryhmissä sekä käsitellään yhteisessä seminaarissa. Toteutuksen kuuluvat kaksi pajapäivää ovat samanaikaisesti myös integroitu Luovuus – toteutuksen sisällöiksi. Toteutus on suoritettavissa myös ilman integraatiota ja omana kokonaisuutenaan.
Toteutus järjestetään lähiopetuksena Porvoon kampuksella (Laurean turvallisuusohjeet huomioiden) sekä Zoom- verkkoalustalla. Toteutuksen oppimisympäristönä toimii Canvas- työtila, josta löytyy toteutuksen oppimateriaali, ohjeistus oppimistehtäviin sekä päivitetty tieto mahdollisista muutoksista.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Toteutuksessa tehdään Lbd – oppimisprojekti työelämän toimijoiden kanssa. Oppimisprojekti sisältää tutustumisen työelämän menetelmällisyyteen ja menetelmällisyyden jalkauttamisen valitsemassaan työympäristössä opiskelijoiden oman kiinnostuksen mukaisesti. Oppimisprojektin aikataulun opiskelijaryhmä laatii itsenäisesti. Lbd - oppimisprojekti on integroitu samaan aikaan etenevän Luovuus ja toiminnalliset menetelmät - toteutuksen (V1415-3026) kanssa.
Lisäksi työelämäyhteistyötä tehdään asiantuntijoiden luentovierailuilla.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Toteutuksessa on pakollinen läsnäolovelvoite Orientaatio- ja Seminaaripäivissä sekä Palvelutarpeen Arvio- työpajassa. Opiskelijoille suositellaan osallistumista lähiopetuksen kerroille. Toteutuksessa on kaksi tenttiä, joiden uusimisen voi tehdä Laurean yleisenä tenttipäivinä tutkintosäännön mukaisesti. Huomioi tenttiin ilmoittautuminen 10 päivää ennen tenttitilaisuutta.Toteutuksen aikataulut löytyvät Pakista ja niihin mahdollisesti tulevista muutoksista tiedotetaan toteutuksen alkamisen jälkeen Canvas - työtilassa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija, joka suunnittelee toteutukseen osaamisen näyttöä tulee olla yhteydessä toteutuksesta vastaavaan lehtoriin heti ilmoittautumisen hyväksymisen jälkeen ja sopia näyttöprosessin etenemisestä. Osaamisen näyttö annetaan opintojakson aikana, mikäli osaamisanalyysi on hyväksytty ja oikeus osaamisen näyttöön annettu.
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Toteutuksen kokonaistuntimäärä 267 tuntia jakautuu keskimäärin seuraavanlaisesti:
Luento- opetus 44 h
Toteutuksen tentit 8 h
Kokemuksellinen Työpaja- työskentely 24 h
Lbd – oppimisprojekti 80 h
Itsenäinen työskentely 110 h
Sisältö ja sen jaksotus
Toteutuksen moduulit ja painopisteet ovat
1. Asiakastyön teoreettiset työorientaatiot, 3 op
(Tentti 1 – 5 , 0 )
2. Asiakastyön menetelmiä (yksilö, ryhmä, ja yhteisö), 2 op
(Tentti 1 – 5, 0 )
3. Digitaalisia työmenetelmiä, 3 op
(Lbd – oppimisprojekti, 1 – 5, 0 )
4. Asiakasprosessi ja dokumentointi, 2 op
(Oppimistehtävä, 1 - 5, 0 )
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa.