Skip to main content

Methodology Competence in Social Care Sector Client Work (10 cr)

Code: R0034-3034

General information


Enrollment
29.11.2021 - 05.12.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.01.2022 - 31.07.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
10 cr
Local portion
6 cr
Virtual proportion
4 cr
RDI proportion
3 cr
Mode of delivery
Blended learning
Campus
Laurea Porvoo
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Sosionomikoulutus (SSP2), Laurea Porvoo (Finnish)
Teachers
Pihla Salemaa
Pilvi Niemelä
Teacher in charge
Pihla Salemaa
Groups
SSP221KA
Sosionomikoulutus, monimuotototeutus, K21, Porvoo
Study unit
R0034

Learning outcomes

The student is able to
- recognize and outline various theoretical work orientations and working methods in client work
- use and apply social pedagogical, sociocultural and psychosocial methods and tools to support individuals, families and groups in different life stages
- manage the process of methodical and goal-oriented client work
- evaluate and document client work

Materials

Toteutuksen tenttimateriaaleina ovat ainakin:

Helminen (toim.) (2016) Sosiaaliohjaus: lähtökohtia ja käytäntöjä.

Nivala & Ryynänen (2019) Sosiaalipedagogiikka. Kohti inhimillisempää yhteiskuntaa.

Näkki & Sayed (2015) Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla.

Muu tenttimateriaali ja toteutuksen lähdemateriaali esitellään toteutuksen alkaessa Canvas- tilassa.

Teaching methods

The implementation plan is available in Finnish.

Employer connections

Toteutuksessa tehdään Lbd – oppimisprojekti työelämän toimijoiden kanssa. Oppimisprojekti sisältää tutustumisen työelämän menetelmällisyyteen ja menetelmällisyyden jalkauttamisen valitsemassaan työympäristössä opiskelijoiden oman kiinnostuksen mukaisesti. Oppimisprojektin aikataulun opiskelijaryhmä laatii itsenäisesti. Lbd - oppimisprojekti on integroitu samaan aikaan etenevän Luovuus ja toiminnalliset menetelmät - toteutuksen (V1415-3026) kanssa.

Lisäksi työelämäyhteistyötä tehdään asiantuntijoiden luentovierailuilla.

Exam schedules

Toteutuksessa on pakollinen läsnäolovelvoite Orientaatio- ja Seminaaripäivissä sekä Palvelutarpeen Arvio- työpajassa. Opiskelijoille suositellaan osallistumista lähiopetuksen kerroille. Toteutuksessa on kaksi tenttiä, joiden uusimisen voi tehdä Laurean yleisenä tenttipäivinä tutkintosäännön mukaisesti. Huomioi tenttiin ilmoittautuminen 10 päivää ennen tenttitilaisuutta.Toteutuksen aikataulut löytyvät Pakista ja niihin mahdollisesti tulevista muutoksista tiedotetaan toteutuksen alkamisen jälkeen Canvas - työtilassa.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Completion alternatives

Opiskelija, joka suunnittelee toteutukseen osaamisen näyttöä tulee olla yhteydessä toteutuksesta vastaavaan lehtoriin heti ilmoittautumisen hyväksymisen jälkeen ja sopia näyttöprosessin etenemisestä. Osaamisen näyttö annetaan opintojakson aikana, mikäli osaamisanalyysi on hyväksytty ja oikeus osaamisen näyttöön annettu.

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Student workload

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Toteutuksen kokonaistuntimäärä 267 tuntia jakautuu keskimäärin seuraavanlaisesti:
Luento- opetus 44 h
Toteutuksen tentit 8 h
Kokemuksellinen Työpaja- työskentely 24 h
Lbd – oppimisprojekti 80 h
Itsenäinen työskentely 110 h

Content scheduling

Toteutuksen moduulit ja painopisteet ovat
1. Asiakastyön teoreettiset työorientaatiot, 3 op
(Tentti 1 – 5 , 0 )
2. Asiakastyön menetelmiä (yksilö, ryhmä, ja yhteisö), 2 op
(Tentti 1 – 5, 0 )
3. Digitaalisia työmenetelmiä, 3 op
(Lbd – oppimisprojekti, 1 – 5, 0 )
4. Asiakasprosessi ja dokumentointi, 2 op
(Oppimistehtävä, 1 - 5, 0 )

Evaluation scale

H-5

Further information

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa.

Go back to top of page