Palvelumuotoilun johtaminen (10 op)
Toteutuksen tunnus: NY00BU11-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
29.11.2021 - 05.12.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.01.2022 - 31.07.2022
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 6 op
- TKI-osuus
- 8 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- Laurea Leppävaara
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 35
- Koulutus
- Tulevaisuuden innovatiiviset digitaaliset palvelut (NYA3), Laurea Leppävaara
- Opettajat
- Sami Kauppinen
- Satu Luojus
- Opintojakso
- NY00BU11
Tavoitteet
Opiskelija osaa:
- soveltaa palvelulogiikan periaatteita palveluliiketoiminnan ja digitaalisten palvelujen kehittämisessä
- johtaa palvelumuotoiluprojekteja ja arvioida niiden tuloksia digitaalisten palvelujen ja palveluekosysteemien kehittämisessä
- ymmärtää suunnittelun kommunikatiivisen ja kokeellisen luonteen
- ohjata ja analysoida yhteistä tiedontuottamisen prosessia ja aineiston keräämistä yhteiskehittämisen prosessissa
- huomioida yhteiskehittämisen eettiset kysymykset digitaalisten palvelujen kehittämisessä
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Ennakkotehtävänä opiskelijat perehtyvät seuraavaan kirjallisuuteen:
- Strandvik, T. & Heinonen, K. (2016) Essentials of Customer Dominant Logic. pp. 111–128. Teoksessa Gummerus, J. and von Koskull, C. (eds.), The Nordic School – Alternative Perspectives on Marketing and Service Management, Hanken School of Economics: Helsinki., joka on vapaasti ladattavissa osoitteesta: https://helda.helsinki.fi/handle/10138/156531
- Ojasalo, K & Ojasalo, J. (2016) Adapting business model thinking to service logic: an empirical study on developing a service design tool. pp. 309–333. Teoksessa Gummerus, J. and von Koskull, C. (eds.), The Nordic School – Alternative Perspectives on Marketing and Service Management, Hanken School of Economics: Helsinki., joka on vapaasti ladattavissa osoitteesta: https://helda.helsinki.fi/handle/10138/156531
- Stickdorn, M., Lawrence, A. Hormess, M. and Schneider, J. (2018) This is service design doing. Sebastopol, CA: O’Reilly Media Inc.
Muu kirjallisuus tarkentuu opintojakson alkaessa.
Toteutustapa
Opintojakso toteutetaan monimuoto-opintoina. Opetuspäivien välillä opiskelijat työskentelevät itsenäisesti / pienryhmissä. Ohjaukselle ja palautteelle on varattu aikaa jokaisen opetuskerran yhteydessä. Opetuspäivien välillä opiskelijat saavat ohjausta tarvittaessa.
Opiskelijat osallistuvat kontaktiopetukseen aikataulun mukaisesti. Kontaktiopetuksessa monialainen opiskelijaryhmä luo uutta tietoa ja osaamista yhdessä ja kaikki ajatukset ja näkökulmat ovat tarpeellisia tässä yhteisöllisessä oppimisprosessissa. Jos osallistuminen jostakin pätevästä syystä on mahdotonta, opiskelijan odotetaan keskustelevan poissaolon korvaavasta suorituksesta ko. opintojakson vastuuopettajan kanssa etukäteen. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää osallistumista ensimmäiseen lähiopetuspäivään.
Korona-pandemian tilanne voi vaikuttaa opintojakson toteutustapaan. Mahdollisista muutoksista toteutustapaan informoidaan opiskelijoita hyvissä ajoin etukäteen.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Osana opintojakson suoritusta toteutetaan oppimistehtävä ulkopuoliselle toimeksiantajalle.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opetuspäivät 14.1.2022, 5.2.2022, 4.3.2022 ja 1.4.2022 (klo 9 - 16.30)
Etäopetuspäivät 7.2.2022, 7.3.2022 ja 11.4.2022 (klo 17 - 19) ja 5.5.2022 (klo 9.00 - 16.30)
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen on kuvattu Intranetissa: https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintojensuunnittelu/SitePages/Osaamisen-tunnistaminen-ja-tunnustaminen.aspx
Ole tarvittaessa yhteydessä opintojakson vastuopettajaan.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson (10 op) suorittaminen edellyttää opiskelijlta keskimäärin 275 tunnin työpanosta.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• soveltaa palvelulogiikan periaatteita palveluliiketoiminnan ja digitaalisten palvelujen kehittämisessä
• johtaa palvelumuotoiluprojekteja ja arvioida niiden tuloksia digitaalisten palvelujen ja palveluekosysteemien kehittämisessä
• ymmärtää suunnittelun kommunikatiivisen ja kokeellisen luonteen
• ohjata ja analysoida yhteistä tiedontuottamisen prosessia ja aineiston keräämistä yhteiskehittämisen prosessissa
• huomioida yhteiskehittämisen eettiset kysymykset digitaalisten palvelujen kehittämisessä
Arviointiasteikko
H-5