Management of Service Design (10cr)
Code: NY00BU11-3001
General information
- Enrollment
- 29.11.2021 - 05.12.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.01.2022 - 31.07.2022
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Local portion
- 4 cr
- Virtual proportion
- 6 cr
- RDI proportion
- 8 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Campus
- Laurea Leppävaara
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 35
- Degree programmes
- Degree Programme in Innovative Digital Services of the Future (NYA3), Laurea Leppävaara (Finnish)
- Teachers
- Sami Kauppinen
- Satu Luojus
- Study unit
- NY00BU11
Learning outcomes
Opiskelija osaa:
- soveltaa palvelulogiikan periaatteita palveluliiketoiminnan ja digitaalisten palvelujen kehittämisessä
- johtaa palvelumuotoiluprojekteja ja arvioida niiden tuloksia digitaalisten palvelujen ja palveluekosysteemien kehittämisessä
- ymmärtää suunnittelun kommunikatiivisen ja kokeellisen luonteen
- ohjata ja analysoida yhteistä tiedontuottamisen prosessia ja aineiston keräämistä yhteiskehittämisen prosessissa
- huomioida yhteiskehittämisen eettiset kysymykset digitaalisten palvelujen kehittämisessä
Teaching methods
Opintojakso toteutetaan monimuoto-opintoina. Opetuspäivien välillä opiskelijat työskentelevät itsenäisesti / pienryhmissä. Ohjaukselle ja palautteelle on varattu aikaa jokaisen opetuskerran yhteydessä. Opetuspäivien välillä opiskelijat saavat ohjausta tarvittaessa.
Opiskelijat osallistuvat kontaktiopetukseen aikataulun mukaisesti. Kontaktiopetuksessa monialainen opiskelijaryhmä luo uutta tietoa ja osaamista yhdessä ja kaikki ajatukset ja näkökulmat ovat tarpeellisia tässä yhteisöllisessä oppimisprosessissa. Jos osallistuminen jostakin pätevästä syystä on mahdotonta, opiskelijan odotetaan keskustelevan poissaolon korvaavasta suorituksesta ko. opintojakson vastuuopettajan kanssa etukäteen. Opintojaksolle osallistuminen edellyttää osallistumista ensimmäiseen lähiopetuspäivään.
Korona-pandemian tilanne voi vaikuttaa opintojakson toteutustapaan. Mahdollisista muutoksista toteutustapaan informoidaan opiskelijoita hyvissä ajoin etukäteen.
Learning materials and recommended literature
Ennakkotehtävänä opiskelijat perehtyvät seuraavaan kirjallisuuteen:
- Strandvik, T. & Heinonen, K. (2016) Essentials of Customer Dominant Logic. pp. 111–128. Teoksessa Gummerus, J. and von Koskull, C. (eds.), The Nordic School – Alternative Perspectives on Marketing and Service Management, Hanken School of Economics: Helsinki., joka on vapaasti ladattavissa osoitteesta: https://helda.helsinki.fi/handle/10138/156531
- Ojasalo, K & Ojasalo, J. (2016) Adapting business model thinking to service logic: an empirical study on developing a service design tool. pp. 309–333. Teoksessa Gummerus, J. and von Koskull, C. (eds.), The Nordic School – Alternative Perspectives on Marketing and Service Management, Hanken School of Economics: Helsinki., joka on vapaasti ladattavissa osoitteesta: https://helda.helsinki.fi/handle/10138/156531
- Stickdorn, M., Lawrence, A. Hormess, M. and Schneider, J. (2018) This is service design doing. Sebastopol, CA: O’Reilly Media Inc.
Muu kirjallisuus tarkentuu opintojakson alkaessa.
Alternative completion methods of implementation
Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen on kuvattu Intranetissa: https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintojensuunnittelu/SitePages/Osaamisen-tunnistaminen-ja-tunnustaminen.aspx
Ole tarvittaessa yhteydessä opintojakson vastuopettajaan.
Co-operation with working life and/or RDI
Osana opintojakson suoritusta toteutetaan oppimistehtävä ulkopuoliselle toimeksiantajalle.
Important dates
Opetuspäivät 14.1.2022, 5.2.2022, 4.3.2022 ja 1.4.2022 (klo 9 - 16.30)
Etäopetuspäivät 7.2.2022, 7.3.2022 ja 11.4.2022 (klo 17 - 19) ja 5.5.2022 (klo 9.00 - 16.30)
Student workload
Opintojakson (10 op) suorittaminen edellyttää opiskelijlta keskimäärin 275 tunnin työpanosta.
Content and scheduling
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
• soveltaa palvelulogiikan periaatteita palveluliiketoiminnan ja digitaalisten palvelujen kehittämisessä
• johtaa palvelumuotoiluprojekteja ja arvioida niiden tuloksia digitaalisten palvelujen ja palveluekosysteemien kehittämisessä
• ymmärtää suunnittelun kommunikatiivisen ja kokeellisen luonteen
• ohjata ja analysoida yhteistä tiedontuottamisen prosessia ja aineiston keräämistä yhteiskehittämisen prosessissa
• huomioida yhteiskehittämisen eettiset kysymykset digitaalisten palvelujen kehittämisessä
Evaluation scale
H-5