Siirry suoraan sisältöön

Laadulliset tutkimusmenetelmät työelämän kehittämisessä (5 op)

Toteutuksen tunnus: JY00BU38-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
29.11.2021 - 02.01.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2022 - 31.07.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
41 - 50
Koulutus
Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettajat
Mika Alastalo
Vastuuopettaja
Mika Alastalo
Opintojakso
JY00BU38

Tavoitteet

Opiskelija osaa:
- soveltaa ja käyttää laadullisia tutkimusmenetelmiä työelämän konkreettisissa kehittämistehtävissä

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali:

Juuti & Puusa (toim.) 2020. Laadullisen tutkimuksen näkökulmat ja menetelmät. Saatavilla e-kirjana: https://www.ellibslibrary.com/reader/9789523456167

Opinnoissa käytetään lisäksi tieteellisiä julkaisuja (ilmoitetaan toteutuksen alussa/aikana).

Suositeltavaa/täydentävää kirjallisuutta:

Holloway & Galvin 2016. Qualitative Research in Nursing and Healthcare. Saatavilla e-kirjana: https://ebookcentral.proquest.com/lib/Laurea/detail.action?docID=4622920

Taylor ym. 2015. Introduction to Qualitative Research Methods. Saatavilla e-kirjana: https://ebookcentral.proquest.com/lib/Laurea/detail.action?docID=4038514

Tuomi & Sarajärvi 2018. Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi

Toteutustapa

Keskeinen sisältö:
- Laadullisen tutkimuksen mahdollisuudet työelämän kehittämisessä
- Laadullisen tutkimuksen lähestymistavat ja tutkimusasetelmat
- Laadullinen tutkimusprosessi
- Laadullisen tutkimuksen luotettavuus, uskottavuus ja eettisyys

Opintojakso koostuu ennakkotehtävästä, kolmesta verkkotapaamisesta (25.2., 21.4. ja 21.5) ja harjoitustyönä laadittavasta tutkimussuunnitelmasta (menetelmien soveltamiseen painottuva).
- Ennakkotehtävä ohjeistetaan joulukuussa 2021 opintojaksolle ilmoittautumisen päätyttyä
- Verkkotapaamiset sisältävät aktivoivaa luento-opetusta ja pienryhmissä toteutettavia harjoituksia (oleellisia opintojakson suorittamisen kannalta)
- Harjoitustyön (tutkimussuunnitelma) voi tehdä omaan opinnäytetyöhön liittyen, jolloin opintojakso tukee opinnäytetyön prosessia. Meneillään oleva opinnäytetyö ei kuitenkaan ole osallistumisen edellytys ja harjoitustyön voi tehdä muustakin aiheesta.

Opintojakson ohjaavana opettajana toimii lehtori, TtT, Mika Alastalo, mika.alastalo@laurea.fi, 040 630 5170

Linkki verkkotapaamisiin päivitetään ennen opintojakson alkua lukujärjestykseen.

Opintojaksolla käytetään Canvas-oppimisalustaa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Ennakkotehtävän palautus viimeistään 20.2.2022
Harjoitustyön väliversion palautus viimeistään 10.4.2022
Valmiin harjoitustyön palautus viimeistään 15.5.2022

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 opintopistettä. Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Sisältö ja sen jaksotus

Laadullisen tutkimuksen mahdollisuudet työelämän kehittämisessä
Laadullisen tutkimuksen lähestymistavat ja tutkimusasetelmat
Laadullinen tutkimusprosessi
Laadullisen tutkimuksen luotettavuus, uskottavuus ja eettisyys

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy Canvasista.

Siirry alkuun