Ihmisen liikkeen ja liikkumisen kehittyminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: G8206-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
13.05.2019 - 26.05.2019
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
12.08.2019 - 31.12.2019
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- Laurea Otaniemi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Fysioterapeuttikoulutus (SFG2), Laurea Otaniemi
- Opettajat
- Kati Nykänen
- Heikki Penttilä
- Pauliina Louhiala
- Vastuuopettaja
- Heikki Penttilä
- Opintojakso
- G8206
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata ihmisen kasvun ja kehittymisen vaiheet
- havainnoida lapsen psykomotorista kehitystä
- analysoida ihmisen liikettä ja liikkumista
- tehdä johtopäätöksiä lapsen toiminnasta sekä toimintaedellytyksistä
Aika ja paikka
Syys-joulukuu 2019
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Everett, T. & Kell, C. 2010. Human movement: an introductory text. Edinburgh: Churchill Livingstone
Gallahue D.J., Ozmun, J & Goodway 2012, 4 ed. Understanding motor development. Infants, children, adolescents, adults. McGraw-Hil. New York.
Kauranen K, 2017. Fysioterapeutin käsikirja. SanomaPro Oy. Helsinki.
Kauranen, K. & Nurkka, N. 2010. Biomekaniikkaa liikunnan ja terveydenhuollon ammattilaisille. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 166 - Helsinki
Sandström, M. & Ahonen, J. 2011. Liikkuva ihminen - aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka. Jyväskylä: VK-Kustannus Oy.
Salpa P. 2007. Lapsen liikkumisen kehitys. Ensimmäinen ikävuosi. Helsinki: Tammi.
Salpa P. & Autti-Rämö I. 2010. Lapsen ensimmäinen vuosi, kehitys ei etene odotetusti, mitä tehdä? Latvia: Kustannusosakeyhtiö Tammi.
Sheridan MD. 2006. From birth to five years - Children´s developmental progress. Routledge.
Zimmer R. 2011. Psykomotoriikan käsikirja. Teoriaa ja käytäntöä lasten psykomotoriseen tukemiseen. VK-Kustannus Oy. Keuruu.
Toteutustapa
Opintojakso toteutetaan verkko-opintoina, lukuuottamatta alku- ja lopputapaamista sekä työpajoja (3-5 kpl), joille on 100 % osallistuminen. Opintojakso alkaa pakollisella orientaatiolla Otaniemen kampuksella.
Opintojaksolla on kolme teemaa. Jokaisella teemalla on oma vastuuopettaja. Opintojakson teemat ovat:
1) Ihmisen liike ja liikkuminen
2) Motorinen oppiminen ja taidon kehittyminen
3) Psykomotorinen kehitys.
Jokaiseen teemaan liittyy verkkoluento sekä osaan myös introduction tapaaminen, tehtävä ja työpajatyöskentely. Työpajoissa vaaditaan 100% läsnäolo.
Opiskelijat jaetaan tiimeihin. Tiimityöskentelyä hyödynnetään osassa tehtäviä sekä työpajoissa. Opintojakson kokoava lopputehtävä toteutetaan yksilöllisesti.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojakson tehtävät täsmentyvät alkusyksyllä 2019, jolloin on mahdollista ainakin osa tehtävistä aidossa työelämäympäristössä.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakson orientaatio syyskuussa 2019 Otaniemen kampuksella.
Työpajoja on kolme ja ne toteutetaan Otaniemen kampuksella
Loppuseminaari joulukuussa 2019 Otaniemen kampus
Kontaktitunneilla 100% läsnäolo.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
-----------
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Oppiminen tapahtuu Optima-työtilassa verkko-opintoina. Teemat ja tehtävät etenevät annetun aikataulun mukaisesti. On siten tärkeää, että suunnittelet ajankäytön huolellisesti ja pysyt aikataulussa. Tarkemman aikataulun ja tehtävien palautuspäivät löydät opintojakson Optima-työtilasta. Vaikka opintojakso toteutetaan aikaan ja paikkaan sitomattomasti, muista varata riittävästi aikaa tehtävien tekemiseen.
Arviointiasteikko
H-5