Siirry suoraan sisältöön

Palvelumuotoilun prosessi ja menetelmät (10 op)

Toteutuksen tunnus: A9457-MYA31811

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
14.05.2018 - 31.05.2018
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.10.2018 - 31.03.2019
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
10 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
suomi
Paikat
15 - 35
Koulutus
Palvelumuotoilu (MYA3), Laurea Leppävaara
Opettajat
Virpi Kaartti
Satu Luojus
Opintojakso
A9457

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- soveltaa palvelulogiikan periaatteita palvelumuotoilussa
- soveltaa ja arvioida palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja monipuolisesti palvelumuotoiluprosessin eri vaiheissa
- suunnitella ja toteuttaa itsenäisesti asiakasymmärryksen pohjaksi tarvittavan tiedonhankintaprosessin, analysoida kerätyn aineiston sekä raportoida tiedonkeruun tulokset
- kehittää suunnitteluratkaisua iteratiivisesti osana yhteistä tiedontuottamisen prosessia
- arvioida suunnitteluratkaisun toteutettavuutta ja vaikuttavuutta eri näkökulmista

Aika ja paikka

Lähiopetuspäivät 6.10.2018, 29.11.2018, 31.1.2019, 1.2.2019, 7.3.2019 (klo 9 - 16.30), Laurea Leppävaara

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Design Council. A study of the design process and/or The Design Process: What is the Double Diamond?
Mattelmäki, T. (2006) Design Probes. Dissertation. University of Art and Design, Helsinki
Ojasalo, K., Koskelo, M. & Nousiainen, A. 2015. Foresight and Service Design Boosting Dynamic Capabilities in Service Innovation. The Handbook of Service Innovation.
Portigal, Steve. 2013. Interviewing users. How to uncover compelling insights. Brooklyn, New York, USA: Rosenfeld media.
Polaine A, Løvlie L & Reason B (2013) Service Design From Insight to Implementation. Rosenfeld Media. New York, NY.
Reason, B.; Løvlie, L. ; Flu, M.B. (2016) Service design for business: a practical guide to optimizing the customer experience
Schneider, J.; Stickdorn, M. 2010. This is service design thinking : basics - tools - cases. BIS Publishers.
Stickdorn, M.; Lawrence, A.; Hormess, M.E.; Schneider, J. 2018. This is service design doing: applying service design thinking in the real world: a practitioner's handbook. First Edition. O'Reilly Media, Inc.
Tschimmel, K., Santos, J., Loyens, D., Jachinto, A., Monteiro, R. & Valenca, M. 2015. Research Report D-Think.
Kirjallisuuslista täydentyy

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla opiskelijoille esitellään yrityksen/organisaation toimeksianto, jonka mukaisesti he voivat tehdä palvelun kehittämissuunnitelman.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetuspäivät (5)
Ennakkotehtävä (kehittämisen kohde)
Lukupiiri
Palvelun kehittämissuunnitelma

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakso etenee sekä sisällöllisesti että tehtävien osalta palvelumuotoiluprosessin vaiheiden mukaisesti. Palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja opetellaan työskentelyn edetessä. Lähiopetuspäivät rakentuvat alustuksista uusiin aiheisiin, pienryhmätyöskentelystä palvelun kehittämissuunnitelmiin liittyen sekä ohjauksesta. Lähiopetuspäivien välillä lukupiiritehtävä ja kehittämissuunnitelma kulkevat rinnakkain. Lukupiiri tukee palvelun kehittämissuunnitelman tekemistä.

Arviointiasteikko

H-5

Siirry alkuun