Skip to main content

Service Design Process and Methods (10 cr)

Code: A9457-MYA31811

General information


Enrollment
14.05.2018 - 31.05.2018
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.10.2018 - 31.03.2019
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
10 cr
Local portion
10 cr
RDI proportion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Campus
Laurea Leppävaara
Teaching languages
Finnish
Seats
15 - 35
Degree programmes
Degree Programme in Service Design (MYA3), Laurea Leppävaara (Finnish)
Teachers
Virpi Kaartti
Satu Luojus
Study unit
A9457

Learning outcomes

Opiskelija osaa
- soveltaa palvelulogiikan periaatteita palvelumuotoilussa
- soveltaa ja arvioida palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja monipuolisesti palvelumuotoiluprosessin eri vaiheissa
- suunnitella ja toteuttaa itsenäisesti asiakasymmärryksen pohjaksi tarvittavan tiedonhankintaprosessin, analysoida kerätyn aineiston sekä raportoida tiedonkeruun tulokset
- kehittää suunnitteluratkaisua iteratiivisesti osana yhteistä tiedontuottamisen prosessia
- arvioida suunnitteluratkaisun toteutettavuutta ja vaikuttavuutta eri näkökulmista

Location and time

Lähiopetuspäivät 6.10.2018, 29.11.2018, 31.1.2019, 1.2.2019, 7.3.2019 (klo 9 - 16.30), Laurea Leppävaara

Materials

Design Council. A study of the design process and/or The Design Process: What is the Double Diamond?
Mattelmäki, T. (2006) Design Probes. Dissertation. University of Art and Design, Helsinki
Ojasalo, K., Koskelo, M. & Nousiainen, A. 2015. Foresight and Service Design Boosting Dynamic Capabilities in Service Innovation. The Handbook of Service Innovation.
Portigal, Steve. 2013. Interviewing users. How to uncover compelling insights. Brooklyn, New York, USA: Rosenfeld media.
Polaine A, Løvlie L & Reason B (2013) Service Design From Insight to Implementation. Rosenfeld Media. New York, NY.
Reason, B.; Løvlie, L. ; Flu, M.B. (2016) Service design for business: a practical guide to optimizing the customer experience
Schneider, J.; Stickdorn, M. 2010. This is service design thinking : basics - tools - cases. BIS Publishers.
Stickdorn, M.; Lawrence, A.; Hormess, M.E.; Schneider, J. 2018. This is service design doing: applying service design thinking in the real world: a practitioner's handbook. First Edition. O'Reilly Media, Inc.
Tschimmel, K., Santos, J., Loyens, D., Jachinto, A., Monteiro, R. & Valenca, M. 2015. Research Report D-Think.
Kirjallisuuslista täydentyy

Employer connections

Opintojaksolla opiskelijoille esitellään yrityksen/organisaation toimeksianto, jonka mukaisesti he voivat tehdä palvelun kehittämissuunnitelman.

Student workload

Lähiopetuspäivät (5)
Ennakkotehtävä (kehittämisen kohde)
Lukupiiri
Palvelun kehittämissuunnitelma

Content scheduling

Opintojakso etenee sekä sisällöllisesti että tehtävien osalta palvelumuotoiluprosessin vaiheiden mukaisesti. Palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja opetellaan työskentelyn edetessä. Lähiopetuspäivät rakentuvat alustuksista uusiin aiheisiin, pienryhmätyöskentelystä palvelun kehittämissuunnitelmiin liittyen sekä ohjauksesta. Lähiopetuspäivien välillä lukupiiritehtävä ja kehittämissuunnitelma kulkevat rinnakkain. Lukupiiri tukee palvelun kehittämissuunnitelman tekemistä.

Evaluation scale

H-5

Go back to top of page