Service Design Process and Methods (10 cr)
Code: A9457-MYA31811
General information
- Enrollment
-
14.05.2018 - 31.05.2018
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
01.10.2018 - 31.03.2019
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Local portion
- 10 cr
- RDI proportion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Campus
- Laurea Leppävaara
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 15 - 35
- Degree programmes
- Degree Programme in Service Design (MYA3), Laurea Leppävaara (Finnish)
- Teachers
- Virpi Kaartti
- Satu Luojus
- Study unit
- A9457
Learning outcomes
Opiskelija osaa
- soveltaa palvelulogiikan periaatteita palvelumuotoilussa
- soveltaa ja arvioida palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja monipuolisesti palvelumuotoiluprosessin eri vaiheissa
- suunnitella ja toteuttaa itsenäisesti asiakasymmärryksen pohjaksi tarvittavan tiedonhankintaprosessin, analysoida kerätyn aineiston sekä raportoida tiedonkeruun tulokset
- kehittää suunnitteluratkaisua iteratiivisesti osana yhteistä tiedontuottamisen prosessia
- arvioida suunnitteluratkaisun toteutettavuutta ja vaikuttavuutta eri näkökulmista
Location and time
Lähiopetuspäivät 6.10.2018, 29.11.2018, 31.1.2019, 1.2.2019, 7.3.2019 (klo 9 - 16.30), Laurea Leppävaara
Materials
Design Council. A study of the design process and/or The Design Process: What is the Double Diamond?
Mattelmäki, T. (2006) Design Probes. Dissertation. University of Art and Design, Helsinki
Ojasalo, K., Koskelo, M. & Nousiainen, A. 2015. Foresight and Service Design Boosting Dynamic Capabilities in Service Innovation. The Handbook of Service Innovation.
Portigal, Steve. 2013. Interviewing users. How to uncover compelling insights. Brooklyn, New York, USA: Rosenfeld media.
Polaine A, Løvlie L & Reason B (2013) Service Design From Insight to Implementation. Rosenfeld Media. New York, NY.
Reason, B.; Løvlie, L. ; Flu, M.B. (2016) Service design for business: a practical guide to optimizing the customer experience
Schneider, J.; Stickdorn, M. 2010. This is service design thinking : basics - tools - cases. BIS Publishers.
Stickdorn, M.; Lawrence, A.; Hormess, M.E.; Schneider, J. 2018. This is service design doing: applying service design thinking in the real world: a practitioner's handbook. First Edition. O'Reilly Media, Inc.
Tschimmel, K., Santos, J., Loyens, D., Jachinto, A., Monteiro, R. & Valenca, M. 2015. Research Report D-Think.
Kirjallisuuslista täydentyy
Employer connections
Opintojaksolla opiskelijoille esitellään yrityksen/organisaation toimeksianto, jonka mukaisesti he voivat tehdä palvelun kehittämissuunnitelman.
Student workload
Lähiopetuspäivät (5)
Ennakkotehtävä (kehittämisen kohde)
Lukupiiri
Palvelun kehittämissuunnitelma
Content scheduling
Opintojakso etenee sekä sisällöllisesti että tehtävien osalta palvelumuotoiluprosessin vaiheiden mukaisesti. Palvelumuotoilun menetelmiä ja työkaluja opetellaan työskentelyn edetessä. Lähiopetuspäivät rakentuvat alustuksista uusiin aiheisiin, pienryhmätyöskentelystä palvelun kehittämissuunnitelmiin liittyen sekä ohjauksesta. Lähiopetuspäivien välillä lukupiiritehtävä ja kehittämissuunnitelma kulkevat rinnakkain. Lukupiiri tukee palvelun kehittämissuunnitelman tekemistä.
Evaluation scale
H-5