Terveydenhoitajatyö koulu- ja opiskeluympäristöissä (5op)
Toteutuksen tunnus: ST00BT15-3014
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 24.11.2025 - 30.11.2025
- Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
- Ajoitus
- 01.01.2026 - 31.07.2026
- Toteutus ei ole vielä alkanut.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- 20 Sosiaali- ja terveysala
- Toimipiste
- Laurea Verkkokampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 45
- Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila
- Opettajat
- Tiina Putkuri
- Johanna Saastamoinen
- Vastuuopettaja
- Johanna Saastamoinen
- Ryhmät
-
STV2M26KATerveydenhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K26, Tikkurila
- Opintojakso
- ST00BT15
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida koulu- ja opiskeluikäisten ja heidän perheidensä voimavaralähtöistä ohjausta ja verkko-ohjausta pedagogisia menetelmiä vaihdellen ja eettisesti perustellen
- analysoida ja kehittää koulu- ja opiskeluterveydenhuollon näyttöön perustuvia työmenetelmiä
- arvioida ja tukea kouluikäisen ja opiskelijan kokonaisvaltaista kehitystä ja turvallista kasvuympäristöä
- vahvistaa kouluikäisen ja opiskelijan mielenterveyttä
- käyttää terveyden edistämisen asiantuntijuutta moniammatillisessa yhteistyössä yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla
- arvioida ja toimia koulu- ja opiskeluyhteisön ja kouluympäristön terveydenedistäjänä
Toteutustapa
Vuorovaikutteinen verkkototeutus:
Opinto toteutetaan verkkototeutuksena eikä edellytä kampukselle tuloa. Oppimisalustana on Canvas -työtila Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta verkossa (Zoomissa), jota ei tallenneta. Opinto sisältää osallistavia kontaktitunteja, yksilö-, pari- tai ryhmätyöskentelyä, kirjallisia itsenäisiä tehtäviä, työpajatunteja A- ja B-ryhmissä, pienryhmässä tehtävän seminaarityön sekä kokoavan tietotestin. Kontaktitunteja varten tehdään ennakkotehtäviä. Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös työelämä- ja vertaispalautteenantoa.
Zoom - opetuksessa on läsnäolovelvollisuus. Mahdolliset poissaoloihin liittyvät korvaavat tehtävät sekä palautteenantokäytännöt ilmoitetaan/sovitaan orientaatiotunnilla.
Viestintä ja ohjaus: Canvas, sähköposti
Opettajat: Johanna Saastamoinen (vastuuopettaja) ja Tiina Putkuri
Canvas oppimisalusta avataan orientaatiotunnilla.
Jos käytät tekoälyä tehtävän tekemisessä, sinun tulee kertoa, mitä tekoälyä käytit ja miten sitä käytit. Kerro lisäksi, miten olet hyödyntänyt tekoälyä (esimerkiksi tietolähteiden lukemisessa ja aineiston analysoinnissa). Kun tekoälyä käytetään tekstin kieliasun muokkaamiseen ja tekstin sujuvoittamiseen, se tulee mainita tekstin johdannossa. Tarkista lähdeviittauksen merkintätapa Laurean lähdeviittausohjeesta. Tekoälyn käytön ilmoittamatta jättäminen tulkitaan vilpiksi.
Aika ja paikka
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
-Kunttu, K., Komulainen, A., Kosola, S., Seilo, N., Väyrynen, T., Aalto-Setälä, R. & Ripatti-Toledo, T. (2021). Opiskeluterveys (2., uudistettu painos.). Kustannus Oy Duodecim.
-Terveyden ja hyvinvoinnin laitos 2021. NEUKO-tietokanta
-Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki, 1287/2013
-Valtioneuvoston asetus neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta, 338/2011
Muu Canvas -työtilassa esitetty oppimismateriaali
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tutkintosäännön (2024) mukaan opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa. Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Työelämän edustajia pyritään saamaan vierailijoiksi opintojaksolle.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Orientaatiotunti
Kokoava tietotesti
Seminaaritehtävän esitykset
Opetuspäivät:
Intensiiviviikko vko
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Kontaktitunnit 28 h
Itsenäinen työskentely: tehtävät, seminaarityöhön ja tenttiin valmistautuminen: 104 h
Tentti (kokoava tietotesti) 2 h
Sisältö ja sen jaksotus
-Terveystarkastukset koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa
-Terveysneuvonta
-Oppilaan/opiskelijan mielenterveyden edistäminen koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa
-Seksuaaliterveyden edistäminen
-Oppilaan/opiskelijan pulmien tunnistaminen ja varhainen puheeksiottaminen sekä
oppilaan/opiskelijan/perheen tukeminen
-Hoidon tarpeen arviointi ja sairaanhoito koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa
-Terveydenhoitaja kouluyhteisön ja opiskeluympäristön terveyden ja turvallisuuden edistäjänä sekä monialainen yhteistyö.
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.
Osallistumisen edellytyksenä on aina, että opetussuunnitelman mukaiset mahdolliset osaamisedeltävyydet (edeltävä opinto tai vastaava osaaminen) täyttyvät. Opiskelija vastaa itse edeltävyysehtojen huomioimisesta. Opintojaksolle voi osallistua vain terveydenhoitajakoulutuksen tutkinto-opiskelija.
Opiskelijalla tulee olla opinnoissa toimiva tietokone (kamera ja mikrofoni), joka mahdollistaa aktiivisen ja vuorovaikutteisen osallistumisen zoom- opetuksessa
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.
Arviointiasteikko
H-5