Skip to main content

Public Health Nursing at School-Age Children and Students (5cr)

Code: ST00BT15-3014

General information


Enrollment
24.11.2025 - 30.11.2025
Registration for introductions has not started yet.
Timing
01.01.2026 - 31.07.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
0 cr
Virtual proportion
5 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
20 Sosiaali- ja terveysala
Campus
Laurea Virtual Campus
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 45
Degree programmes
Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila (Finnish)
Teachers
Tiina Putkuri
Johanna Saastamoinen
Teacher in charge
Johanna Saastamoinen
Groups
STV2M26KA
Terveydenhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K26, Tikkurila
Study unit
ST00BT15

Learning outcomes

The student is able to
- plan, implement and evaluate resource-based guidance and online guidance for school-age children and their families, varying pedagogical methods and justifying them ethically
- analyse and develop evidence-based working methods based on school and student health care
- assess and support the comprehensive development of school-age children and students as well as a safe growth environment
- strengthen the mental health of school-age children and students
- use expertise in health promotion in multiprofessional cooperation at the individual, group and community level
- assess and act as a health promoter for the school and study community as well as the school environment

Teaching methods

The implementation plan is available in Finnish.

Time and location

Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.

Learning materials and recommended literature

-Kunttu, K., Komulainen, A., Kosola, S., Seilo, N., Väyrynen, T., Aalto-Setälä, R. & Ripatti-Toledo, T. (2021). Opiskeluterveys (2., uudistettu painos.). Kustannus Oy Duodecim.
-Terveyden ja hyvinvoinnin laitos 2021. NEUKO-tietokanta
-Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki, 1287/2013
-Valtioneuvoston asetus neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta, 338/2011

Muu Canvas -työtilassa esitetty oppimismateriaali

Alternative completion methods of implementation

Tutkintosäännön (2024) mukaan opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa. Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.

Co-operation with working life and/or RDI

Työelämän edustajia pyritään saamaan vierailijoiksi opintojaksolle.

Important dates

Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.

Orientaatiotunti
Kokoava tietotesti
Seminaaritehtävän esitykset

Opetuspäivät:
Intensiiviviikko vko

Student workload

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.

Kontaktitunnit 28 h
Itsenäinen työskentely: tehtävät, seminaarityöhön ja tenttiin valmistautuminen: 104 h
Tentti (kokoava tietotesti) 2 h

Content and scheduling

-Terveystarkastukset koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa
-Terveysneuvonta
-Oppilaan/opiskelijan mielenterveyden edistäminen koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa
-Seksuaaliterveyden edistäminen
-Oppilaan/opiskelijan pulmien tunnistaminen ja varhainen puheeksiottaminen sekä
oppilaan/opiskelijan/perheen tukeminen
-Hoidon tarpeen arviointi ja sairaanhoito koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa
-Terveydenhoitaja kouluyhteisön ja opiskeluympäristön terveyden ja turvallisuuden edistäjänä sekä monialainen yhteistyö.

Further information

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.

Osallistumisen edellytyksenä on aina, että opetussuunnitelman mukaiset mahdolliset osaamisedeltävyydet (edeltävä opinto tai vastaava osaaminen) täyttyvät. Opiskelija vastaa itse edeltävyysehtojen huomioimisesta. Opintojaksolle voi osallistua vain terveydenhoitajakoulutuksen tutkinto-opiskelija.

Opiskelijalla tulee olla opinnoissa toimiva tietokone (kamera ja mikrofoni), joka mahdollistaa aktiivisen ja vuorovaikutteisen osallistumisen zoom- opetuksessa

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.

Evaluation scale

H-5

Go back to top of page