Skip to main content

Anticipating Future (5 cr)

Code: HY00BU07-3005

General information


Enrollment
24.11.2025 - 30.11.2025
Registration for introductions has not started yet.
Timing
01.01.2026 - 31.07.2026
The implementation has not yet started.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
2.5 cr
Virtual proportion
2.5 cr
RDI proportion
4 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
30 Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot
Campus
Laurea Leppävaara
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 35
Degree programmes
Degree Programme in Future-oriented Project Management (HYA5), Laurea Leppävaara (Finnish)
Teachers
Susanna Kivelä
Sanna Ketonen-Oksi
Teacher in charge
Susanna Kivelä
Groups
HYA526KJ
Tulevaisuussuuntautunut projektijohtaminen, yamk, K26, Leppävaara
Study unit
HY00BU07

Learning outcomes

Opiskelija osaa:
- hyödyntää tulevaisuustietoa projektijohtamisen lähtökohtana ja ymmärtää mitä tulevaisuudesta voidaan tietää ja kuinka tulevaisuustietoa voidaan kerätä
- tuottaa vaihtoehtoisia skenaarioita tulevaisuuden mahdollisista, todennäköisistä ja toivottavista maailmoista
- vahvistaa tulevaisuustietoisuutta tutkimus- ja kehittämishankkeissa sekä projektityöskentelyssä
- etsiä ja omaksua kotimaista ja kansainvälistä tutkimus- ja tulevaisuustietoa ja soveltaa sitä tulevaisuuksien ennakoinnin tukena

Location and time

Opintojakson lähipäivät

-ma 2.2.2026 klo 15-17 (zoom) Orientaatio
-la 7.2. klo 9-16.30 Laurea Leppävaara
-to 5.3. klo 9-16.30 Lauea Leppävaara

Materials

- Ahvenharju, S. & Pouru-Mikkola, L. 2022. Tulevaisuustietoisuus ja tulevaisuuslukutaito Download Tulevaisuustietoisuus ja tulevaisuuslukutaito – kuinka kuvittelemme ja käytämme tulevaisuutta? Teoksessa Aalto, Hanna-Kaisa – Heikkilä, Katariina – Keski-Pukkila, Pasi – Mäki, Maija & Pöllänen, Markus (toim.) Tulevaisuudentutkimus tutuksi – Perusteita ja menetelmiä. Tulevaisuudentutkimuksen Verkostoakatemian julkaisuja 1/2022, Tulevaisuuden tutkimuskeskus, Turun yliopisto, 481 s,

- Dufva, M. 2022. Toimintaympäristön analyysi: PESTE ja sen variaatiot Download Toimintaympäristön analyysi: PESTE ja sen variaatiot. Teoksessa Aalto, Hanna-Kaisa – Heikkilä, Katariina – Keski-Pukkila, Pasi – Mäki, Maija & Pöllänen, Markus (toim.) Tulevaisuudentutkimus tutuksi – Perusteita ja menetelmiä. Tulevaisuudentutkimuksen Verkostoakatemian julkaisuja 1/2022, Tulevaisuuden tutkimuskeskus, Turun yliopisto, 481 s,

Foresight -The Manual. Download Foresight -The Manual. 2015. The UNDP Global Centre for Public Service Excellence.

Foresight Manual - Empowered Futures Download Foresight Manual - Empowered Futures. 2018. The UNDP Global Centre for Public Service Excellence.

- Heinonen, S. Tulevaisuustietoisuus. Ennakointikupla. Podcast. https://www.ennakointikupla.fi

- Silva, M. 2015. A Systematic Review of Foresight in Project Management Literature Download A Systematic Review of Foresight in Project Management Literature. Procedia Computer Science 64, 792 – 799

- Silva, M. 2015. Future-Proof: Foresight as a Tool towards Project Legacy Sustainability Download Future-Proof: Foresight as a Tool towards Project Legacy Sustainability. PM World Journal Vol. IV, Issue V – May, 1-15

- Voros, J. 2005. A generic foresight process framework Download A generic foresight process framework. Foresight, vol.5, no.3, 10–21.

Teaching methods

Opintojakso muodostuu yhdestä virtuaalisesti toteutetusta tapaamisesta, kahdesta lähipäivästä, itsenäisestä kirjallisuuteen ja lähdeaineistoon tutustumisesta sekä soveltavasta pienryhmissä toteutettavasta kehittämishankkeesta

Opintojakson suoritettuaanopiskelija osaa:

1) hyödyntää tulevaisuustietoa projektijohtamisen lähtökohtana ja ymmärtää mitä tulevaisuudesta voidaan
tietää ja kuinka tulevaisuustietoa voidaan kerätä

2) tuottaa vaihtoehtoisia skenaarioita tulevaisuuden mahdollisista, todennäköisistä ja toivottavista maailmoista

3) vahvistaa tulevaisuustietoisuutta tutkimus- ja kehittämishankkeissa sekä projektityöskentelyssä

4) etsiä ja omaksua kotimaista ja kansainvälistä tutkimus- ja tulevaisuustietoa ja soveltaa sitä tulevaisuuksien
ennakoinnin tukena

Employer connections

MOTION-hanke; SAFE-hanke; Vihreä vastuu -hanke

Exam schedules

Opintojakson lähipäivät

-ma 2.2.2026 klo 15-17 (zoom) Orientaatio
-la 7.2. klo 9-16.30 Laurea Leppävaara
-to 5.3. klo 9-16.30 Lauea Leppävaara

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

International connections

Opintojaksolla hyödynnetään kansainvälistä lähdeaeineistoa.

Completion alternatives

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Student workload

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Content scheduling

Orientaatio: Tutustumme ennakoinnin ja tulevaisuuksien tutkimuksen lähtökohtiin ja projektijohtamisen ja ennakoinnin liittymäkohtiin

Ensimmäinen lähipäivä: Perehdymme siihen, mitä tulevaisuudesta voidaan tietää, kuinka tulevaisuustietoa voidaan kerätä ja kuinka tulevaisuustietoa hyödynnetään tulevaisuustyön lähtökohtana

Toinen lähipäivä: Tuotamme skenaarioita tulevaisuuden mahdollisista, todennäköisistä ja toivottavista maailmoista ja kytkemme tulevaisuuden ennakoinnin kehittämiseen ja päätöksentekoon

Evaluation scale

H-5

Further information

Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Go back to top of page