Siirry suoraan sisältöön

Tulevaisuuksien ennakoinnin menetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: HY00BU07-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
24.11.2025 - 30.11.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
01.01.2026 - 31.07.2026
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
2.5 op
Virtuaaliosuus
2.5 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
30 Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 35
Koulutus
Tulevaisuussuuntautunut projektijohtaminen (HYA5), Laurea Leppävaara
Opettajat
Susanna Kivelä
Sanna Ketonen-Oksi
Vastuuopettaja
Susanna Kivelä
Ryhmät
HYA526KJ
Tulevaisuussuuntautunut projektijohtaminen, yamk, K26, Leppävaara
Opintojakso
HY00BU07

Tavoitteet

Opiskelija osaa:
- hyödyntää tulevaisuustietoa projektijohtamisen lähtökohtana ja ymmärtää mitä tulevaisuudesta voidaan tietää ja kuinka tulevaisuustietoa voidaan kerätä
- tuottaa vaihtoehtoisia skenaarioita tulevaisuuden mahdollisista, todennäköisistä ja toivottavista maailmoista
- vahvistaa tulevaisuustietoisuutta tutkimus- ja kehittämishankkeissa sekä projektityöskentelyssä
- etsiä ja omaksua kotimaista ja kansainvälistä tutkimus- ja tulevaisuustietoa ja soveltaa sitä tulevaisuuksien ennakoinnin tukena

Aika ja paikka

Opintojakson lähipäivät

-ma 2.2.2026 klo 15-17 (zoom) Orientaatio
-la 7.2. klo 9-16.30 Laurea Leppävaara
-to 5.3. klo 9-16.30 Lauea Leppävaara

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

- Ahvenharju, S. & Pouru-Mikkola, L. 2022. Tulevaisuustietoisuus ja tulevaisuuslukutaito Download Tulevaisuustietoisuus ja tulevaisuuslukutaito – kuinka kuvittelemme ja käytämme tulevaisuutta? Teoksessa Aalto, Hanna-Kaisa – Heikkilä, Katariina – Keski-Pukkila, Pasi – Mäki, Maija & Pöllänen, Markus (toim.) Tulevaisuudentutkimus tutuksi – Perusteita ja menetelmiä. Tulevaisuudentutkimuksen Verkostoakatemian julkaisuja 1/2022, Tulevaisuuden tutkimuskeskus, Turun yliopisto, 481 s,

- Dufva, M. 2022. Toimintaympäristön analyysi: PESTE ja sen variaatiot Download Toimintaympäristön analyysi: PESTE ja sen variaatiot. Teoksessa Aalto, Hanna-Kaisa – Heikkilä, Katariina – Keski-Pukkila, Pasi – Mäki, Maija & Pöllänen, Markus (toim.) Tulevaisuudentutkimus tutuksi – Perusteita ja menetelmiä. Tulevaisuudentutkimuksen Verkostoakatemian julkaisuja 1/2022, Tulevaisuuden tutkimuskeskus, Turun yliopisto, 481 s,

Foresight -The Manual. Download Foresight -The Manual. 2015. The UNDP Global Centre for Public Service Excellence.

Foresight Manual - Empowered Futures Download Foresight Manual - Empowered Futures. 2018. The UNDP Global Centre for Public Service Excellence.

- Heinonen, S. Tulevaisuustietoisuus. Ennakointikupla. Podcast. https://www.ennakointikupla.fi

- Silva, M. 2015. A Systematic Review of Foresight in Project Management Literature Download A Systematic Review of Foresight in Project Management Literature. Procedia Computer Science 64, 792 – 799

- Silva, M. 2015. Future-Proof: Foresight as a Tool towards Project Legacy Sustainability Download Future-Proof: Foresight as a Tool towards Project Legacy Sustainability. PM World Journal Vol. IV, Issue V – May, 1-15

- Voros, J. 2005. A generic foresight process framework Download A generic foresight process framework. Foresight, vol.5, no.3, 10–21.

Toteutustapa

Opintojakso muodostuu yhdestä virtuaalisesti toteutetusta tapaamisesta, kahdesta lähipäivästä, itsenäisestä kirjallisuuteen ja lähdeaineistoon tutustumisesta sekä soveltavasta pienryhmissä toteutettavasta kehittämishankkeesta

Opintojakson suoritettuaanopiskelija osaa:

1) hyödyntää tulevaisuustietoa projektijohtamisen lähtökohtana ja ymmärtää mitä tulevaisuudesta voidaan
tietää ja kuinka tulevaisuustietoa voidaan kerätä

2) tuottaa vaihtoehtoisia skenaarioita tulevaisuuden mahdollisista, todennäköisistä ja toivottavista maailmoista

3) vahvistaa tulevaisuustietoisuutta tutkimus- ja kehittämishankkeissa sekä projektityöskentelyssä

4) etsiä ja omaksua kotimaista ja kansainvälistä tutkimus- ja tulevaisuustietoa ja soveltaa sitä tulevaisuuksien
ennakoinnin tukena

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

MOTION-hanke; SAFE-hanke; Vihreä vastuu -hanke

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson lähipäivät

-ma 2.2.2026 klo 15-17 (zoom) Orientaatio
-la 7.2. klo 9-16.30 Laurea Leppävaara
-to 5.3. klo 9-16.30 Lauea Leppävaara

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Kansainvälisyys toteutuksella

Opintojaksolla hyödynnetään kansainvälistä lähdeaeineistoa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Sisältö ja sen jaksotus

Orientaatio: Tutustumme ennakoinnin ja tulevaisuuksien tutkimuksen lähtökohtiin ja projektijohtamisen ja ennakoinnin liittymäkohtiin

Ensimmäinen lähipäivä: Perehdymme siihen, mitä tulevaisuudesta voidaan tietää, kuinka tulevaisuustietoa voidaan kerätä ja kuinka tulevaisuustietoa hyödynnetään tulevaisuustyön lähtökohtana

Toinen lähipäivä: Tuotamme skenaarioita tulevaisuuden mahdollisista, todennäköisistä ja toivottavista maailmoista ja kytkemme tulevaisuuden ennakoinnin kehittämiseen ja päätöksentekoon

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Siirry alkuun