Medication Treatment and Medication Calculations 2. (3 cr)
Code: SH00BW14-3048
General information
- Enrollment
-
01.09.2025 - 14.09.2025
Registration for introductions has not started yet.
- Timing
-
17.11.2025 - 15.02.2026
The implementation has not yet started.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 1 cr
- Virtual proportion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- 20 Sosiaali- ja terveysala
- Campus
- Laurea Hyvinkää
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Sairaanhoitajakoulutus (SHB2), Laurea Hyvinkää (Finnish)
- Teachers
- SH 1 Virtuaali
- Teacher in charge
- Sanna Soini
- Groups
-
SHB2225SASairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S25, Hyvinkää
- Study unit
- SH00BW14
Learning outcomes
The student is able to
- calculate medication doses correctly
- apply knowledge of pathophysiology, pharmacology and the basics of medication treatment when planning, implementing and evaluating treatment for patients with medical and infectious diseases
- describe the main drug classifications, drugs’ active ingredients and medicines used in long-term and acute care and their mechanisms
- implement safe and aseptic medication treatment using different routes of administration
Location and time
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Materials
Opintojaksolla käytetään oppikirjana: Nikkola R., Nurkka N. & Paloposki S. (2021). Annos oivallusta. Harjoittelemalla lääkelaskennan osaajaksi.
Lisäksi opintojaksolla käytetään Canvasin lääkelaskuharjoituksia itsenäiseen harjoittelemiseen sekä opettajan jakamaa materiaalia, kuten harjoituslaskuja ja harjoituskokeita, mitkä ovat saatavilla Canvasissa.
Saano S. & Taam-Ukkonen M. 2020. Lääkehoidon käsikirja. Sanoma Pro Oy.
Kotovainio T. & Lehtonen A. 2020. Parenteraalinen lääkkeenanto.
Sairaanhoitajan käsikirja.
Muhonen R. 2022. Kanylointi Sairaanhoitajan käsikirja.
Lindén H. & Vainio T. 2021. Ääreislaskimon kanylointi. Anestesiakäsikirja.
Teaching methods
The implementation plan is available in Finnish.
Exam schedules
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Ensimmäinen kontaktikerta on 25.11.2025 Hyvinkään kampuksella.
Lääkehoidon työpajojen aikataulu nähtävissä lukujärjestyksessä. Työpajojen toteutus pienryhmissä ja pienryhmät muodostetaan opintojakson aloituksessa.
Lääkehoidon ennakkotehtävien DL nähtävissä Canvasissa.
Lääkelaskennan kokeet (varsinainen koe ja kaksi uusintaa) nähtävissä lukujärjestyksessä.
Farmakologian verkkotentti: DL nähtävissä Canvasissa.
Completion alternatives
[Jätä alla oleva teksti paikoilleen ja lisää tähän tarvittaessa vaihtoehtoisista suoritustavoista opintototeutuksellasi.]
Tutkintosäännön (2024) mukaan opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa. Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Mikäli pohdit osaamisen näyttöä niin ole yhteydessä opintojakson opettajaan.
Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Student workload
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Content scheduling
Farmakologia 1,5 op
Opiskelija osaa:
• soveltaa tietoa patofysiologiasta, farmakologiasta sekä lääkehoidon perusteista suunnitellessaan, toteuttaessaan ja arvioidessaan sisätauti- ja infektiopotilaan hoitoa
• kuvata keskeiset pitkäaikais- ja akuuttihoidossa käytettävät lääkeaineryhmät, lääkeaineet ja lääkkeet ja niiden vaikutusmekanismit
Turvallinen ja aseptinen lääkehoito 1,5 op
Opiskelija osaa:
• suunnitella, toteuttaa ja arvioida laskimonsisäistä lääke- ja nestehoitoa
• toteuttaa turvallista ja aseptista lääkehoitoa eri antoreittejä käyttäen
Osio sisältää opiskelijalle läsnäolovelvollinen lääkehoidon työpajan ( 8 h) sekä työpajan ennakkotehtävät, jotka löytyvät ja palautetaan Canvasissa. Työpajan ennakkotehtävien palautuspäivämäärät on nähtävillä Canvasissa ko. tehtävien palautuskansioissa. Työpajojen sisältö: : Kanylointi, iv-nestehoidon aloitus, iv-injektioiden ja lääkeinfuusioiden käyttökuntoon saattaminen aseptisesti.
Lääkelaskenta 0,5 op
• Peruslaskutoimitusten soveltaminen lääkelaskuihin, lääkelaskuosaamisen vahvistaminen
Lääkelaskennan opetus lukujärjestyksen mukaisesti ja lääkelaskennan kokeet Hyvinkään kampuksella lukujärjestyksen mukaisesti. Hyvinkään kampuksella pidetään lääkelaskennan tukityöpajoja, joihin opiskelijat voivat osallistua. Tukityöpajojen aikataulu on nähtävissä lukujärjestyksessä, ja niihin tulee ilmoittautua lukujärjestykseen kirjatun ohjeistuksen mukaisesti.
Evaluation scale
H-5
Further information
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Osallistumisen edellytyksenä on aina, että opetussuunnitelman mukaiset mahdolliset osaamisedeltävyydet (edeltävä opinto tai vastaava osaaminen) täyttyvät. Opiskelija vastaa itse edeltävyysehtojen huomioimisesta. [Mikäli sellaisia osaamisedeltävyyksiä on, joita ei ole opinnon tiedoissa mainittu, kuvaa ne tähän. Jos edeltävyysehtoja ei ole tekstin voi poistaa.]
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissa.