Skip to main content

Social Care with Children and Young People (10 cr)

Code: TO00BZ41-3005

General information


Enrollment
25.11.2024 - 31.01.2025
Registration for the implementation has ended.
Timing
17.03.2025 - 31.05.2025
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
10 cr
Local portion
2 cr
Virtual proportion
8 cr
RDI proportion
3 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
20 Sosiaali- ja terveysala
Campus
Laurea Tikkurila
Teaching languages
Finnish
Seats
20 - 40
Degree programmes
Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Teachers
Hanna Väätäjä
Teacher in charge
Hanna Väätäjä
Groups
TOS224SY
Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Terveys- ja hyvinvointialat
Study unit
TO00BZ41

Learning outcomes

The student is able to
- identify and assess the various support needs of children and young people
- support children and young people from a strengths-based approach in different life situations and environments
- utilise knowledge related to the life stages of children and young people in their work

Location and time

Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.

Materials

Käytössä on seuraava teos: Kumpulainen, K. ym. (toim.) 2017 Lastenpsykiatria ja nuorisopsykiatria.Osa 1: Lapsen ja nuoren psyykkinen kehitys, josta kokonaisuudessaan luku 2 (Normaali psyykkinen kehitys eri ikäkausina).

Muita oppimateriaaleja kuten videoita ja artikkeleita on koottu opintojakson Canvas-tilaan.

Teaching methods

The implementation plan is available in Finnish.

Employer connections

Opintojaksolla on työskentelyä lasten ja nuorten parissa joko opettajien hankkimissa paikoissa tai itse etsityissä ja opettajien hyväksymissä työelämäyhteistyöpaikoissa.

Exam schedules

Opintojaksolla on 75% läsnäolo kontaktikerroille.
15.5.2025 ja 22.5.2025 klo 8.30-11.45 käymme läpi Nuorten haasteet ja voimavarat -tehtävää, jolloin on läsnäolovelvoite.

Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava läsnä myös orientaatiossa (17.3.) tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.

Completion alternatives

Tutkintosäännön (2024) mukaan opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa. Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.

Tässä opintojaksossa osaamisen näyttöä voi hakea, jos on monipuolista (useilla eri toimintasektoreilla) kokemusta nuorten parissa toimimisesta.

Student workload

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.

Content scheduling

Moduuli 1: Tietoa lasten ja nuorten elämänvaiheista 3 op
- Tehtävä: Oppimispäiväkirja luentojen ja muun materiaalin pohjalta. (arviointi hyv-hyl) 2 op
- Kontaktiopetus 1 op

Moduuli 2: Lasten ja nuorten tuen tarve 4 op
- Pienryhmätehtävä 3 op. Nuoren haasteet ja voimavarat. Ryhmä perehtyy johonkin lasten ja nuorten kanssa toimimisen erityiskysymykseen/haasteeseen. Aiheet jaetaan ensimmäisellä kokoontumiskerralla. Aiheesta koostetaan esitys, joka esitetään toukokuussa (15.5 tai 22.5) yhteisissä keskustelevissa seminaaripäivissä. Tehtävästä annetaan vertaispalaute. Arviointi T1-K5. Aiheita voivat olla esimerkiksi:

o mielenterveys ja sen tukeminen
o mielenterveyden häiriöt
o käytöshäiriöt
o tunnetaidot
o päihdeongelmat nuorilla
o toiminnalliset riippuvuudet
o nuoret rikoksentekijät
o kiusaaminen
o neuropsykiatriset häiriöt
o syömishäiriöt
o traumatisoituneen nuoren kohtaaminen
o oppimisvaikeudet
o nuoren tukeminen koulussa
o nuoren ja vanhemman suhteen tukeminen
o voimavaraistavat menetelmät nuoren tukena
- Kontaktiopetus 1 op

Moduuli 3: Lapsen ja nuoren tukeminen erilaisissa elämäntilanteissa ja toimintaympäristöissä 3 op
- Työelämä-/hanketehtävä: Jokainen opiskelija toimii lasten/ nuorten kanssa työelämäyhteistyössä ja kirjoittaa siitä raportin lähteitä käyttäen. (arviointi T1-K5). Työskentelypaikan voi etsiä itse tai osallistua opettajien hankkimiin yhteistyöpaikkoihin.

Evaluation scale

H-5

Further information

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen II tasoa.

Go back to top of page