Lasten ja nuorten kanssa työskentely (10 op)
Toteutuksen tunnus: TO00BZ41-3005
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
25.11.2024 - 09.12.2024
Ajoitus
17.03.2025 - 31.05.2025
Opintopistemäärä
10 op
Virtuaaliosuus
8 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
20 Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Hanna Väätäjä
Vastuuopettaja
Hanna Väätäjä
Ryhmät
-
TOS224SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa ja arvioida lasten ja nuorten erilaisia tuen tarpeita
- tukea voimavaralähtöisesti lasta ja nuorta erilaisissa elämäntilanteissa ja toimintaympäristöissä
- hyödyntää työssään lasten ja nuorten elämänvaiheeseen liittyvää tietoa
Toteutustapa
Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö, mutta oppimisen kannalta on tärkeää osallistua kampuksella järjestettävään lähiopetukseen aikataulun mukaisesti. Lähiopetusta on 13 x 4 tuntia ja läsnäoloprosentti on 75.
Läsnäolovelvoitteisia kertoja ovat aloituskerta (17.3.) sekä haasteet ja voimavarat -tehtävän purkukerrat (15.5. ja 22.5.)
Opintojaksolla on nuorten parissa toimimista työelämässä, itsenäistä työskentelyä, vierailuja ja yksi ryhmätehtävä.
Tehtävistä annetaan palautetta arviointitaulukkomuodossa, henkilökohtaista kirjallista palautetta opettajan toimesta sekä hyödynnetään myös vertaispalautteenantoa.
Toteutukseen liittyvät ohjeistukset, tehtävät ja materiaalit ovat opintojakson alkaessa Canvaksessa.
Tekoälyn käyttö on ilmoitettava Laurean ohjeen mukaisesti.
Aika ja paikka
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Käytössä on seuraava teos: Kumpulainen, K. ym. (toim.) 2017 Lastenpsykiatria ja nuorisopsykiatria.Osa 1: Lapsen ja nuoren psyykkinen kehitys, josta kokonaisuudessaan luku 2 (Normaali psyykkinen kehitys eri ikäkausina).
Muita oppimateriaaleja kuten videoita ja artikkeleita on koottu opintojakson Canvas-tilaan.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tutkintosäännön (2024) mukaan opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa. Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Tässä opintojaksossa osaamisen näyttöä voi hakea, jos on monipuolista (useilla eri toimintasektoreilla) kokemusta nuorten parissa toimimisesta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla on työskentelyä lasten ja nuorten parissa joko opettajien hankkimissa paikoissa tai itse etsityissä ja opettajien hyväksymissä työelämäyhteistyöpaikoissa.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojaksolla on 75% läsnäolo kontaktikerroille.
15.5.2025 ja 22.5.2025 klo 8.30-11.45 käymme läpi Nuorten haasteet ja voimavarat -tehtävää, jolloin on läsnäolovelvoite.
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava läsnä myös orientaatiossa (17.3.) tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Sisältö ja sen jaksotus
Moduuli 1: Tietoa lasten ja nuorten elämänvaiheista 3 op
- Tehtävä: Oppimispäiväkirja luentojen ja muun materiaalin pohjalta. (arviointi hyv-hyl) 2 op
- Kontaktiopetus 1 op
Moduuli 2: Lasten ja nuorten tuen tarve 4 op
- Pienryhmätehtävä 3 op. Nuoren haasteet ja voimavarat. Ryhmä perehtyy johonkin lasten ja nuorten kanssa toimimisen erityiskysymykseen/haasteeseen. Aiheet jaetaan ensimmäisellä kokoontumiskerralla. Aiheesta koostetaan esitys, joka esitetään toukokuussa (15.5 tai 22.5) yhteisissä keskustelevissa seminaaripäivissä. Tehtävästä annetaan vertaispalaute. Arviointi T1-K5. Aiheita voivat olla esimerkiksi:
o mielenterveys ja sen tukeminen
o mielenterveyden häiriöt
o käytöshäiriöt
o tunnetaidot
o päihdeongelmat nuorilla
o toiminnalliset riippuvuudet
o nuoret rikoksentekijät
o kiusaaminen
o neuropsykiatriset häiriöt
o syömishäiriöt
o traumatisoituneen nuoren kohtaaminen
o oppimisvaikeudet
o nuoren tukeminen koulussa
o nuoren ja vanhemman suhteen tukeminen
o voimavaraistavat menetelmät nuoren tukena
- Kontaktiopetus 1 op
Moduuli 3: Lapsen ja nuoren tukeminen erilaisissa elämäntilanteissa ja toimintaympäristöissä 3 op
- Työelämä-/hanketehtävä: Jokainen opiskelija toimii lasten/ nuorten kanssa työelämäyhteistyössä ja kirjoittaa siitä raportin lähteitä käyttäen. (arviointi T1-K5). Työskentelypaikan voi etsiä itse tai osallistua opettajien hankkimiin yhteistyöpaikkoihin.
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen II tasoa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason II mukaisia kriteereitä, jotka on kuvattu alla.
Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkistuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.