Siirry suoraan sisältöön

Palvelumuotoiluosaaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: A9529-3021

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
25.11.2024 - 15.02.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2025 - 31.05.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
30 Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
40 - 50
Koulutus
Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Opettajat
Päivi Tossavainen
Vastuuopettaja
Päivi Tossavainen
Ryhmät
TYJ24SJ
Täydentävä osaaminen (yamk-tutkinto), S24, yhteiset opinnot
Opintojakso
A9529

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- hahmottaa palvelumuotoilun mahdollisuudet oman alansa kehittämistyössä
- palvelumuotoilun peruskäsitteet, prosessin ja keskeiset menetelmät
- soveltaa palvelumuotoilun lähestymistapaa ja työkaluja palvelujen kehittämisessä

Aika ja paikka

[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Pakollinen kirjallisuus: Polaine, Andy; Løvlie, Lavrans & Reason, Ben (2013) Service Design: From Insight to Implementation, and more. Rosenfeld Media (e-kirja löytyy eBook centralin kautta). Suositetltava kirjallisuus ilmoitetaan myöhemmin.

Toteutustapa

Opintojakso toteutetaan verkko-opetuksena, ZOOM. Verkko-opetus sisältää aktivoivaa luento-opetusta ja pienryhmissä toteutettavia harjoituksia, jotka oleellisia opintojakson suorittamisen kannalta.
Opiskelijoiden osallistuminen opetuspäiviin on välttämätöntä.
Verkko-opetuspäiviä on kolme. Verkko-opetusta ei nauhoiteta.

Opintojakso on laajuudeltaan 5 op., mikä tarkoittaa noin 135hrs työtä/ opiskelija. Opiskelu tapahtuu ennen opetuksen aloittamista( ennakkotehtävät), opetuspäivinä ja opetuspäivien välissä ja jälkeen (oppimistehtävät).
Muutokset toteutussuunnitelmaan ovat mahdollisia.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Työelämäyhteistyö tapahtuu opiskelijan oman osaamisen ja työkokemuksen reflektointina, ja tarkastellen omaa työympäristöään.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Kansainvälisyys toteutuksella

Osittain englanninkielinen lähdeaineisto. Kansainvälinen akateeminen kirjallisuus.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Orientaatio ja ennakkotehtävät 10h
Opetuspäivät 3x8h, yhtennsä 24h
Oppimistehtävät 100h

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Kurssi arvioidaan asteikolla Pass/Fail (HYV/HYL), jossa on pistejärjestelmä. Maksimipisteet ovat 100 - läpäistävä, 70 pistettä tarvitaan.
Opintojakson arvosana on Fail (HYL), jos opiskelija ei täytä opintojaksolle asetettuja oppimistuloksia.
Opintojaksojen opintopisteet ja toteutuksen elementit kirjataan opintojaksorekisteriin toteutuskauden jälkeen.

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen.
Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Opintotehtävät tehdään yksilö-, pari tai ryhmätyönä ohjeistuksen mukaan.
Plagioinnin tarkastuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakso on tarkoitettu YAMK-opiskelijoille, jotka eivät ole aikaisemmin opiskelleet palvelumuotoilua.
Kyseessä on palvelumuotoiluosaamisen perusteet sisältäen peruskäsitteet ja menetelmät.
Opintojaksolla profiloidaan opiskelijan omaa osaamista suhteessa palvelumuotoilun osaamistarpeisiin.
Opintojakson systeeminen tulokulma on oman osaamisen tarkastelu palvelun kehittämisen kontekstissa.
Pedagogisesti noudatamme opintojaksolla Laurean LbD-mallia ja käänteisen oppimisen filosofiaa.
Opiskelija osaa hankkia, käsitellä, tuottaa ja arvioida kriittisesti tietoa palvelumuotoilusta sekä soveltaa sitä käytäntöön omassa työssään.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Lisätiedot

Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa (EQF7).

Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy Canvasista].

Siirry alkuun