Siirry suoraan sisältöön

Lasten ja nuorten kuntoutus (5 op)

Toteutuksen tunnus: TO00BY06-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
25.11.2024 - 31.01.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
03.03.2025 - 26.05.2025
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
1 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
20 Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Vastuuopettaja
Kaisa Porkka-Toivonen
Ryhmät
TOS224SY
Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Terveys- ja hyvinvointialat
Opintojakso
TO00BY06

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata yleisimpien lasten ja nuorten kuntoutustarvetta aiheuttavat tekijät
- soveltaa lasten ja nuorten kuntoutuksen lähestymistapoja lapsi- ja perhelähtöisessä kuntoutuksen ohjauksessa
- käyttää lapsen ja nuoren toimintakykyä, hyvinvointia ja toimijuutta arvioivia menetelmiä erilaisissa toimintaympäristöissä
- hyödyntää arviointitietoa kuntoutuksen ohjauksen moniasiantuntijaisessa yhteistoiminnassa
- käyttää lapsen, nuoren ja perheen osallistumista vahvistavia kuntoutuksen ohjauksen menetelmiä.

Aika ja paikka

Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Autti-Rämö, I., Melkas, S., Rajavaara, M., Salminen, A., Aalto, A., Seppälä, O. & Seppälä, O. 2022. Kuntoutuminen. 2., uudistettu painos. Helsinki: Kustannus Oy Duodecim. Kirja löytyy e-kirjana.

Koivikko, M. & Sipari, S. 2020. Lasten ja nuorten kuntoutuksen yhdyspinnat. Kuntoutus, 43(2), p. 38. doi:10.37451/kuntoutus.97305

Toteutustapa

Opintojakso toteutuu monimuotototeutuksena. Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opinnolla on aikataulutettua vuorovaikutteista ja läsnäoloa vaativaa opetusta verkossa sekä yksi lähipäivä Otaniemen kampuksella. Etäopetusta ei tallenneta. Opinnossa on itsenäistä opiskelua verkkotapaamisten välissä sekä verkkotapaamisissa pari- tai ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös itse- ja vertaispalautteenantoa. Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun sekä omakohtaista ajankäytön hallintaa itsenäiseen opiskeluun.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:

Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.

Ensimmäinen tapaamiskerta on 3.3.2025 Zoomissa
Lisäksi opintojaksoon kuuluu lähitapaaminen Otaniemen kampuksella 26.5.2025, jossa on läsnäolovelvoite. Poissaolosta tulee ilmoittaa opettajalle ja sopia osaamisen näytöstä muulla tavalla.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia. Varaa riittävästi aikaa itsenäiseen opiskeluun annetun materiaalin avulla vuorovaikutteisten tapaamisten välillä.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakso koostuu seuraavista teemoista liittyen lasten ja nuorten kuntoutukseen:

Lasten ja nuorten kuntoutustarpeen tekijät
• Yleisimmät fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset tekijät, jotka aiheuttavat kuntoutustarvetta
• Kuntoutustarpeen arviointi ja tunnistaminen

Lapsi- ja perhelähtöinen kuntoutuksen ohjaus
• Lapsi- ja perhelähtöisen kuntoutuksen periaatteet ja lähestymistavat
• Vuorovaikutus ja yhteistyö perheiden kanssa kuntoutusprosessissa

Toimintakyvyn, hyvinvoinnin ja toimijuuden arviointimenetelmät lasten ja nuorten kuntoutuksessa
• Erilaiset arviointimenetelmät ja niiden soveltaminen eri toimintaympäristöissä
• Käytännön harjoituksia arviointimenetelmien käytöstä
• Arviointitulosten tulkinta ja hyödyntäminen kuntoutussuunnitelmassa

Lapsen ja nuoren osallistumista vahvistavat kuntoutuksen ohjausmenetelmät
• Menetelmät, jotka tukevat lapsen, nuoren ja perheen aktiivista osallistumista kuntoutukseen
• Arviointi ja palautteen antaminen osallistumisen tukemisessa

Moniasiantuntijainen yhteistyö lasten ja nuorten kuntoutuksen ohjauksessa
• Moniasiantuntijaisen yhteistyön merkitys ja käytännöt lasten ja nuorten kuntoutuksessa
• Roolit ja vastuut moniasiantuntijaisessa tiimissä

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Osallistumisen edellytyksenä on aina, että opetussuunnitelman mukaiset mahdolliset osaamisedeltävyydet (edeltävä opinto tai vastaava osaaminen) täyttyvät. Opiskelija vastaa itse edeltävyysehtojen huomioimisesta.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.

Siirry alkuun