Lasten ja nuorten kuntoutus (5 op)
Toteutuksen tunnus: TO00BY06-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
25.11.2024 - 31.01.2025
Ajoitus
03.03.2025 - 26.05.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Otaniemi, sote
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Kati Nykänen
- Kaisa Porkka-Toivonen
Vastuuopettaja
Kati Nykänen
Ryhmät
-
TOS224SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata yleisimpien lasten ja nuorten kuntoutustarvetta aiheuttavat tekijät
- soveltaa lasten ja nuorten kuntoutuksen lähestymistapoja lapsi- ja perhelähtöisessä kuntoutuksen ohjauksessa
- käyttää lapsen ja nuoren toimintakykyä, hyvinvointia ja toimijuutta arvioivia menetelmiä erilaisissa toimintaympäristöissä
- hyödyntää arviointitietoa kuntoutuksen ohjauksen moniasiantuntijaisessa yhteistoiminnassa
- käyttää lapsen, nuoren ja perheen osallistumista vahvistavia kuntoutuksen ohjauksen menetelmiä.
Toteutustapa
Opintojakso toteutuu monimuotototeutuksena. Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opinnolla on aikataulutettua vuorovaikutteista ja läsnäoloa vaativaa opetusta verkossa sekä yksi lähipäivä Otaniemen kampuksella. Etäopetusta ei tallenneta. Opinnossa on itsenäistä opiskelua verkkotapaamisten välissä sekä verkkotapaamisissa pari- tai ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös itse- ja vertaispalautteenantoa. Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun sekä omakohtaista ajankäytön hallintaa itsenäiseen opiskeluun.
Aika ja paikka
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Autti-Rämö, I., Melkas, S., Rajavaara, M., Salminen, A., Aalto, A., Seppälä, O. & Seppälä, O. 2022. Kuntoutuminen. 2., uudistettu painos. Helsinki: Kustannus Oy Duodecim. Kirja löytyy e-kirjana.
Koivikko, M. & Sipari, S. 2020. Lasten ja nuorten kuntoutuksen yhdyspinnat. Kuntoutus, 43(2), p. 38. doi:10.37451/kuntoutus.97305
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Ensimmäinen tapaamiskerta on 3.3.2025 Zoomissa
Lisäksi opintojaksoon kuuluu lähitapaaminen Otaniemen kampuksella 26.5.2025, jossa on läsnäolovelvoite. Poissaolosta tulee ilmoittaa opettajalle ja sopia osaamisen näytöstä muulla tavalla.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia. Varaa riittävästi aikaa itsenäiseen opiskeluun annetun materiaalin avulla vuorovaikutteisten tapaamisten välillä.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakso koostuu seuraavista teemoista liittyen lasten ja nuorten kuntoutukseen:
Lasten ja nuorten kuntoutustarpeen tekijät
• Yleisimmät fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset tekijät, jotka aiheuttavat kuntoutustarvetta
• Kuntoutustarpeen arviointi ja tunnistaminen
Lapsi- ja perhelähtöinen kuntoutuksen ohjaus
• Lapsi- ja perhelähtöisen kuntoutuksen periaatteet ja lähestymistavat
• Vuorovaikutus ja yhteistyö perheiden kanssa kuntoutusprosessissa
Toimintakyvyn, hyvinvoinnin ja toimijuuden arviointimenetelmät lasten ja nuorten kuntoutuksessa
• Erilaiset arviointimenetelmät ja niiden soveltaminen eri toimintaympäristöissä
• Käytännön harjoituksia arviointimenetelmien käytöstä
• Arviointitulosten tulkinta ja hyödyntäminen kuntoutussuunnitelmassa
Lapsen ja nuoren osallistumista vahvistavat kuntoutuksen ohjausmenetelmät
• Menetelmät, jotka tukevat lapsen, nuoren ja perheen aktiivista osallistumista kuntoutukseen
• Arviointi ja palautteen antaminen osallistumisen tukemisessa
Moniasiantuntijainen yhteistyö lasten ja nuorten kuntoutuksen ohjauksessa
• Moniasiantuntijaisen yhteistyön merkitys ja käytännöt lasten ja nuorten kuntoutuksessa
• Roolit ja vastuut moniasiantuntijaisessa tiimissä
Lisätietoja opiskelijoille
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Osallistumisen edellytyksenä on aina, että opetussuunnitelman mukaiset mahdolliset osaamisedeltävyydet (edeltävä opinto tai vastaava osaaminen) täyttyvät. Opiskelija vastaa itse edeltävyysehtojen huomioimisesta.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Tutkintosääntö 2024).
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaativuustason II mukaisia kriteereitä, jotka on kuvattu alla.
Ammatillinen tietoperusta, tiedonhaku ja raportointi:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Ammatillinen toiminta ja työelämän kehittäminen:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
Ryhmätyötaidot, johtaminen ja vastuullisuus:
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
”Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Mikäli opiskelija ei suorituksensa täydentämismahdollisuudesta huolimatta saa hyväksyttyä arviointia, hänen tulee suorittaa opintojakso uudelleen opettajan kanssa sovitulla tavalla.” (Tutkintosääntö 2024.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Plagioinnin tarkistuksen käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Opintojaksolla on itsenäisiä kotitehtäviä, jotka tulee olla suoritettuina ennen lähitapaamisia.
Lähitapaamisissa sinulta odotetaan aktiivista osallistumista yhteiseen työskentelyyn.
Opintojaksolla osaamistasi arvioidaan seuraavasti (1-5, hylätty):
* Itsenäiset kotitehtävät
* Simulaatiopäivän harjoitukset
* Itsenäinen tehtävä
Jos et palauta tehtäviä määräaikaan mennessä, alentaa se arvosanaa yhdellä numerolla (arviointi 1-4, hylätty).
Tehtävien uusintapalautuspäivä on 7.6.2025. Jos et ole palauttanut tehtäviä tähän mennessä, seuraava opintojakson suoritusmahdollisuus on seuraavalla toteutuksella.
Hylätty (0)
Opintojaksolla osaamistasi arvioidaan seuraavasti:
* Itsenäiset kotitehtävät 50%
* Simulaatiopäivän harjoitukset 25%
* Itsenäinen tehtävä 25%
Lisätiedot
Opinnon tavoitteena olevan osaamisen arvioinnissa käytetään Laurean yhteisten arviointikriteereiden vaativuustasoa 2.