Rehabilitation of Children and Young People (5 cr)
Code: TO00BY06-3001
General information
- Enrollment
-
25.11.2024 - 31.01.2025
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
03.03.2025 - 26.05.2025
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 1 cr
- Virtual proportion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- 20 Sosiaali- ja terveysala
- Campus
- Laurea Otaniemi
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 20 - 40
- Degree programmes
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
- Teacher in charge
- Kaisa Porkka-Toivonen
- Groups
-
TOS224SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Terveys- ja hyvinvointialat
- Study unit
- TO00BY06
Learning outcomes
The student is able to
- describe factors that cause the most common rehabilitation needs for children and young people
- apply the approaches of the rehabilitation of children and young people in child-oriented and family-oriented rehabilitation counselling
- use methods that evaluate the functioning, well-being and agency of children and young people in different operating environments
- draw on evaluation data in multi-expert cooperation in rehabilitation counselling
- use rehabilitation counselling methods that strengthen the participation of children, young people and families.
Location and time
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Materials
Autti-Rämö, I., Melkas, S., Rajavaara, M., Salminen, A., Aalto, A., Seppälä, O. & Seppälä, O. 2022. Kuntoutuminen. 2., uudistettu painos. Helsinki: Kustannus Oy Duodecim. Kirja löytyy e-kirjana.
Koivikko, M. & Sipari, S. 2020. Lasten ja nuorten kuntoutuksen yhdyspinnat. Kuntoutus, 43(2), p. 38. doi:10.37451/kuntoutus.97305
Teaching methods
The implementation plan is available in Finnish.
Exam schedules
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Ensimmäinen tapaamiskerta on 3.3.2025 Zoomissa
Lisäksi opintojaksoon kuuluu lähitapaaminen Otaniemen kampuksella 26.5.2025, jossa on läsnäolovelvoite. Poissaolosta tulee ilmoittaa opettajalle ja sopia osaamisen näytöstä muulla tavalla.
Completion alternatives
Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Student workload
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia. Varaa riittävästi aikaa itsenäiseen opiskeluun annetun materiaalin avulla vuorovaikutteisten tapaamisten välillä.
Content scheduling
Opintojakso koostuu seuraavista teemoista liittyen lasten ja nuorten kuntoutukseen:
Lasten ja nuorten kuntoutustarpeen tekijät
• Yleisimmät fyysiset, psyykkiset ja sosiaaliset tekijät, jotka aiheuttavat kuntoutustarvetta
• Kuntoutustarpeen arviointi ja tunnistaminen
Lapsi- ja perhelähtöinen kuntoutuksen ohjaus
• Lapsi- ja perhelähtöisen kuntoutuksen periaatteet ja lähestymistavat
• Vuorovaikutus ja yhteistyö perheiden kanssa kuntoutusprosessissa
Toimintakyvyn, hyvinvoinnin ja toimijuuden arviointimenetelmät lasten ja nuorten kuntoutuksessa
• Erilaiset arviointimenetelmät ja niiden soveltaminen eri toimintaympäristöissä
• Käytännön harjoituksia arviointimenetelmien käytöstä
• Arviointitulosten tulkinta ja hyödyntäminen kuntoutussuunnitelmassa
Lapsen ja nuoren osallistumista vahvistavat kuntoutuksen ohjausmenetelmät
• Menetelmät, jotka tukevat lapsen, nuoren ja perheen aktiivista osallistumista kuntoutukseen
• Arviointi ja palautteen antaminen osallistumisen tukemisessa
Moniasiantuntijainen yhteistyö lasten ja nuorten kuntoutuksen ohjauksessa
• Moniasiantuntijaisen yhteistyön merkitys ja käytännöt lasten ja nuorten kuntoutuksessa
• Roolit ja vastuut moniasiantuntijaisessa tiimissä
Evaluation scale
H-5
Further information
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Osallistumisen edellytyksenä on aina, että opetussuunnitelman mukaiset mahdolliset osaamisedeltävyydet (edeltävä opinto tai vastaava osaaminen) täyttyvät. Opiskelija vastaa itse edeltävyysehtojen huomioimisesta.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.