Therapeutic Methods of Visual Art (5 cr)
Code: R0381-3008
General information
- Enrollment
-
25.11.2024 - 01.12.2024
Registration for the implementation has ended.
- Timing
-
03.02.2025 - 30.03.2025
Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 3 cr
- Virtual proportion
- 2 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- 20 Sosiaali- ja terveysala
- Campus
- Laurea Tikkurila
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 18 - 25
- Degree programmes
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
- Teachers
- Satu Bethell
- Teacher in charge
- Satu Bethell
- Groups
-
TOS224SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Terveys- ja hyvinvointialat
- Study unit
- R0381
Learning outcomes
The student is able to
- support a visual work process, in which the creative process is more important than the outcome
- utilise the therapeutic qualities of the image in client work and as support in occupational well-being
- guide and apply visual art activities as part of rehabilitative client work or to support occupational well-being
Materials
Bethell, Satu. 2022. Omannäköistä taidetta hoivakodissa. https://journal.laurea.fi/omannakoista-taidetta-hoivakodissa/#880f7491
Bethell, Satu. 2013. Väriä seinille ja mielille. Taiteen tiedonala SYNNYT/ORIGINS Finnish Studies in Art Education.
https://www.academia.edu/98672771/V%C3%A4ri_seinille_ja_mielille.
Kaattari, Minna; Suksi, Ismo. 2019. Kulttuuri ja taide hyvinvoinnin edistäjinä sosiaali- ja terveydenhuollossa, työelämässä ja koulutuksessa.
Känkänen, Päivi 2013. Taidelähtöiset menetelmät lastensuojelussa - kohti tilaa ja kokemuksia. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsingin Yliopisto. Taidelähtöiset menetelmät lastensuojelussa.
Rankanen & Hentinen & Mantere. 2007. Taideterapian perusteet.
Taide vaikuttaa THL-raportti. https://thl.fi/documents/10531/126775/Taide_vaikuttaa_selvitysraportti.pdf
Vinkki: Ota hyvissä ajoin yhteyttä Laurea-kirjastoon materiaalin saatavuuden varmistamiseksi. Kirjasto voi myös auttaa sopivan tietoperustan etsimisessä.
Teaching methods
Opinnon toteutusta tukevat erilaiset taidelähtöiset opetusmenetelmät ja resurssit. Canvas-alusta tarjoaa yhden tärkeän osan oppimisympäristöstä, mutta oppimisen kannalta on ensisijaisen tärkeää osallistua kampuksella järjestettäviin lähiopetus- ja -ohjaustilaisuuksiin, jotka noudattavat aikataulua. Näiden kasvokkain tapahtuvien vuorovaikutustilanteiden kautta oppimisen laatu ja syvyys voidaan maksimoida.
Opintojen aikana korostetaan myös yhteistyötä ja ryhmätyöskentelyä, joka tarjoaa mahdollisuuden jakaa tietoa ja näkemyksiä. Tehtävien arvioinnissa opettaja antaa henkilökohtaista kirjallista palautetta, joka on tarkoitettu opiskelijan ohjaukseksi ja kehittymisen tukemiseksi. Tämä palauteprosessi tapahtuu kurssin loppuvaiheessa ja edistää oppimistavoitteiden saavuttamista.
Employer connections
Opintojaksolla ei ole työelämäprojektia.
Completion alternatives
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä.Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Student workload
1. Työpajatyöskentely (2 op)
Tämän opintojakson suorittamiseksi edellytetään aktiivista osallistumista kontaktiopetukseen, ja läsnäoloa odotetaan vähintään 75 prosenttia opetustunneista. Poissaolot tulee korvata erillisillä tehtävillä.
2. Luovat oppimistehtävät (2 op)
3. Kirjallinen kooste (1 op)
Opiskelijan suorittama työmäärä muunnetaan opintopisteiksi siten, että yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tunnin työtä.
Content scheduling
1. Omaksuu ymmärryksen luovien toimintojen terapeuttisista merkityksistä ja niiden roolista hyvinvoinnin edistämisessä.
2. Kykenee taitavasti hyödyntämään omia luovia voimavarojaan asiakastyössä ja niiden merkitystä työhyvinvoinnin tukemisessa.
3. Osaa soveltaa kuvallista ilmaisua terapeuttisessa kontekstissa hyvinvointialan ammatillisessa työssä.
4. Hankkii valmiuksia toteuttaa kuvallisen ilmaisun terapeuttisia ja kuntouttavia prosesseja sekä noudattaa niihin liittyviä malleja.
Evaluation scale
Approved/Failed
Further information
Opintojakso sijoittuu ammattikorkeakoulututkintoon johtavan koulutuksen II-tasolle vaatimusten osalta.
Opintojakson toteutustapa on suunniteltu arvioiden ja noudattaen opetuksen laatukriteereitä. Opiskelijan itsearviointi on saatavilla Canvas-verkkoympäristössä.
Toteutukselle on varattu opiskelupaikkoja Avoimen AMK:n ja 3AMKin opiskelijoille. Vaintaperusteelle kurssille valittaessa vaikuttavat opiskelijan aiempi kokemus kuvallisesta työskentelystä ja kertynyt opintopistemäärä.