Kuvallisen ilmaisun terapeuttiset menetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: R0381-3008
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
25.11.2024 - 01.12.2024
Ajoitus
04.02.2025 - 25.03.2025
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus
Yksikkö
20 Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
18 - 25
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Satu Bethell
Vastuuopettaja
Satu Bethell
Ryhmät
-
TOS224SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tukea sellaista kuvallista työskentelyprosessia, missä kuvan tekemisen prosessi on valmista lopputulosta tärkeämpi
- hyödyntää kuvan terapeuttisia ominaisuuksia asiakastyössä ja työhyvinvoinnin tukena
- ohjata ja soveltaa kuvallista toimintaa osana kuntouttavaa asiakastyötä tai työhyvinvoinnin tukena
Toteutustapa
Opinnon toteutusta tukevat erilaiset taidelähtöiset opetusmenetelmät ja resurssit. Canvas-alusta tarjoaa yhden tärkeän osan oppimisympäristöstä, mutta oppimisen kannalta on ensisijaisen tärkeää osallistua kampuksella järjestettäviin lähiopetus- ja -ohjaustilaisuuksiin, jotka noudattavat aikataulua. Näiden kasvokkain tapahtuvien vuorovaikutustilanteiden kautta oppimisen laatu ja syvyys voidaan maksimoida.
Opintojen aikana korostetaan myös yhteistyötä ja ryhmätyöskentelyä, joka tarjoaa mahdollisuuden jakaa tietoa ja näkemyksiä. Tehtävien arvioinnissa opettaja antaa henkilökohtaista kirjallista palautetta, joka on tarkoitettu opiskelijan ohjaukseksi ja kehittymisen tukemiseksi. Tämä palauteprosessi tapahtuu kurssin loppuvaiheessa ja edistää oppimistavoitteiden saavuttamista.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Bethell, Satu. 2022. Omannäköistä taidetta hoivakodissa. https://journal.laurea.fi/omannakoista-taidetta-hoivakodissa/#880f7491
Bethell, Satu. 2013. Väriä seinille ja mielille. Taiteen tiedonala SYNNYT/ORIGINS Finnish Studies in Art Education.
https://www.academia.edu/98672771/V%C3%A4ri_seinille_ja_mielille.
Kaattari, Minna; Suksi, Ismo. 2019. Kulttuuri ja taide hyvinvoinnin edistäjinä sosiaali- ja terveydenhuollossa, työelämässä ja koulutuksessa.
Känkänen, Päivi 2013. Taidelähtöiset menetelmät lastensuojelussa - kohti tilaa ja kokemuksia. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsingin Yliopisto. Taidelähtöiset menetelmät lastensuojelussa.
Rankanen & Hentinen & Mantere. 2007. Taideterapian perusteet.
Taide vaikuttaa THL-raportti. https://thl.fi/documents/10531/126775/Taide_vaikuttaa_selvitysraportti.pdf
Vinkki: Ota hyvissä ajoin yhteyttä Laurea-kirjastoon materiaalin saatavuuden varmistamiseksi. Kirjasto voi myös auttaa sopivan tietoperustan etsimisessä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä.Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla ei ole työelämäprojektia.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1. Työpajatyöskentely (2 op)
Tämän opintojakson suorittamiseksi edellytetään aktiivista osallistumista kontaktiopetukseen, ja läsnäoloa odotetaan vähintään 75 prosenttia opetustunneista. Poissaolot tulee korvata erillisillä tehtävillä.
2. Luovat oppimistehtävät (2 op)
3. Kirjallinen kooste (1 op)
Opiskelijan suorittama työmäärä muunnetaan opintopisteiksi siten, että yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tunnin työtä.
Sisältö ja sen jaksotus
1. Omaksuu ymmärryksen luovien toimintojen terapeuttisista merkityksistä ja niiden roolista hyvinvoinnin edistämisessä.
2. Kykenee taitavasti hyödyntämään omia luovia voimavarojaan asiakastyössä ja niiden merkitystä työhyvinvoinnin tukemisessa.
3. Osaa soveltaa kuvallista ilmaisua terapeuttisessa kontekstissa hyvinvointialan ammatillisessa työssä.
4. Hankkii valmiuksia toteuttaa kuvallisen ilmaisun terapeuttisia ja kuntouttavia prosesseja sekä noudattaa niihin liittyviä malleja.
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso sijoittuu ammattikorkeakoulututkintoon johtavan koulutuksen II-tasolle vaatimusten osalta.
Opintojakson toteutustapa on suunniteltu arvioiden ja noudattaen opetuksen laatukriteereitä. Opiskelijan itsearviointi on saatavilla Canvas-verkkoympäristössä.
Toteutukselle on varattu opiskelupaikkoja Avoimen AMK:n ja 3AMKin opiskelijoille. Vaintaperusteelle kurssille valittaessa vaikuttavat opiskelijan aiempi kokemus kuvallisesta työskentelystä ja kertynyt opintopistemäärä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Osaamisen arviointi kohdistuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja osaamisen taso arvioidaan opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitetun arviointikriteeristön perusteella (Laurean tutkintosääntö).
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Turnitin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.